Reklama

Reklama

Během druhé světové války se několik členů posádky americké lodi potopené německou ponorkou v Atlantickém oceánu zachrání v malém člunu. Mezi milionáře, známou novinářku, úspěšného obchodníka, radiového technika, zdravotní sestru, námořníka, matku s dítětem a číšníka, se ironií osudu dostává také jeden muž z německé ponorky. Následující hodiny na moři, jež deset lidí prožije společně na malém prostoru, se stávají konfrontací a tvrdou zkouškou jejich charakterů... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (91)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Konverzační drama s minimalistickou scénou (celé se to odehrává pouze v člunu) funguje spíše jako klasický divadelní kus - jednota místa, času i děje a váha přenesená z dějové linky na dialogy (filmová adaptace silně odkazuje k původní předloze Johna Steinbecka). Hitchcockovi se povedlo udržet vnitřní napětí po celou stopáž filmu a ta metafora hada na prsou - intrikujícího zrádce coby symbol válečného nepřítele (natočeno v roce 1944) je pochopitelná a nekýčovitá. Také srovnání mužského a ženského elementu v mezní situaci je zajímavé. Vůbec ona mezní situace, člun jako symbol vratké jistoty na moři ohrožení, relativizace hodnot a fenomén mezního užitku - jako návnada na ryby se nakonec dobrovolně použije i luxusní diamantový náramek. Přesto (alespoň v Hitchcockově filmografii) se jedná o spíše průměrný film (třeba utopení Smitha, kterého si nikdo nevšiml, mi přišlo silně nelogické a nerealisticky ztvárněné), který je z mého dnešního diváckého stanoviska zatížen mnoha dobovými schematismy... ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Docela poutavá minimalisticky natočená záležitost. Ano je v tom určitý tehdejší dobový politický podtext. Germán je vždycky prase, ale to bych filmu nevyčítal. Vzhledem k době vzniku je to celkem pochopitelné, navíc tehdy neměl ty bláznivý skopčáky co pomalu vyhlásili válku skoro celýmu světu v lásce nikdo a tak se nelze divit, že jsou jejich charaktery v těchto filmech takto vykreslené. Jinak filmařsky zručně zvládnuté. Občas se možná vkrádá do děje trochu stereotyp, ale solidní konec to napraví, tak si to ty 4* zaslouží.75% ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Čo sa v komentároch spomína pomenej. V Záchrannom člne odznie zaspievaná báseň Johanna Wolfganga Goetheo Ružička (začína slovami: "Sah ein Knab ein Röslein stehn). Nemecký stroskotanec ako najsympatickejšia, pretože jediná plnokrvná charakterová postava filmu. Zvyšok - schematické figúry. Ak však možno medzi charakterové postavy radiť aj tie, ktoré sú na stránkach novín vo filme, druhou bol samotný režisér. Zrejme v empatii k hrdinom, trpiacim hladom a smädom sa rozhodol sám schudnúť - aj keď len prostredníctvom inzerátu na chudnutie. Zaujal aj šperk ako úspešná návnada na pekne tučnú (zjavne pahltnú) rybu. ()

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

Film plný predsudkov, plný prepracovaných dialógov a plný charakterových postáv. Príbeh je jednoduchý, ale pôvabný. Nerátal som, že ma film bude baviť, keď je tu len pár osôb, jedna loď a samé more, ale bavil a to veľmi. Žiadne zaujímavé interiéry, ani oku lahodiace exteriéry. Ale pán režisér sa pohral s charaktermi postáv, každá z nich je iná, každá z nich ma tajomstvo s ktorým sa nechváli, ale práve tam vyplávajú na povrch, je tam čas na premýšľanie a naše postavy aj premýšľať budú. Neveril by som, že to poviem, ale jeden z najlepších Hitchcockov, aké som videl. Musím vyzdvihnúť hercov boli parádne vybraný a to všetci, ale hlavne rola Nemca bola dokonalá, herecky to bolo ideálne, mal tam menšiu rolu, ale vyžmíkal z nej maximum, každý jeho pohlaď, úsmev,uškrnúťie sa , naznačovalo, že má postranné úmysly, alebo nie? Je tu veľa dialógov, ale to vobec nevadí, povedal by som, práve naopak, hodili sa k tej ponurej atmosfére, ktorá sa vytvárala k nevraživosti k Nemcovi a aj napätím film disponoval. Herci parádny, scenár úžasný, skvelá réžia a bravúrna kamera. Videné v rámci Season Chalenge Tour 2015. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v červenci 2018. Záchranný člun je psychologické drama a důmyslný akt americké válečné propagandy. Jména John Steinbeck a Alfred Hitchcock, nekompromisní zúčtování s bestiálním německým národem a film měl rázem zaděláno na komerční úspěch. Extrémní životní situace na hranici říše smrti a zkázy se v neurvalém cynismu psychického vypětí krutě pohrává s osazenstvem loďky. Cit, nenávist, láska, odevzdanost, ponorková obhroublost, třídní nerovnost a všudypřítomný strach. Duševní střet jiskří a proměňuje svou podstatu zaujetí, přesto neuhýbá z většinového proudu a ve vlastním zájmu je stav duševního zkoumání spíše povrchně účelový a jediným cílem je konečná porážka germánských bestií. Hlavní postavou psychologické propagandy je Constance "Connie" Porter (zajímavá Tallulah Bankhead), ctižádostivá a známá americká novinářka. Nezbytný komfort života se postupně ztrácí v nicotě, přesto je zachování lidské důstojnosti otázkou osobního přesvědčení. Hlavní mužskou postavou je Willi (pozoruhodný Walter Slezak), zachráněný kapitán německé ponorky. Je to jediný člověk na člunu, který ví, co dělat. A pro Němce je vždy na prvním místě udržení slávy nacistické krutosti a podlosti. Důležitou postavou je Gus Smith (zajímavý William Bendix), americký námořník německého původu. Gangréna si bere svoji oběť, zbytek nohy má své poslání ještě před sebou. K výrazným postavám patří John Kovac (sympatický John Hodiak), americký strojník na lodi. Jediný neměnný pochybovačný hlas a protagonista jízlivé romantiky. Dělnická třída chce mít své slovo. A také Charles J. "Ritt" Rittenhouse (příjemný Henry Hull), anglický průmyslník a kultivovaný odpůrce násilí, přirozená autorita naráží na limity potřebných schopností. Výraznější prostor dostala také vojenská zdravotní sestra Alice Mackenzie (Mary Anderson) se vztahovým dilematem, její nový nápadník a tichý námořní radista Stanley "Sparks" Garrett (Hume Cronyn) a ve schizmatu černošského původu uvězněný lodní stevard George "Joe" Spencer (Canada Lee). Menší část prostoru dostala smrtí malého dítěte poznamenaná paní Higley (Heather Angel) a vystrašený mladý německý voják (William Yetter Jr.). Záchranný člun není špatné psychologické drama, přesto je film především účelovou propagandou. Pochopitelné, nemilosrdné, silně proamerické. Příkladná úlitba Americe. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (10)

  • Elizabeth Japp Flower věřila, že se stala vzorem pro postavu Constance 'Connie' Porter (Tallulah Bankhead). Američanka, žijící v Ghaně, přesvědčila v roce 1942 kapitána, aby jí dovolil cestovat na jeho nákladní lodi. Loď byla během plavby do New Yorku torpédovaná, a tak Flowerová strávila deset dní ve člunu s třiceti čtyřmi muži trpícími žízní, hladem, zimou a deštěm, zatímco kolem kroužili žraloci. Tisk informoval o tom, že oplakala kabát z Burberry, o který přišla, zatímco novinářka v Záchranném člunu ztratí kožich, kameru, psací stroj a náramek. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
  • Příběh filmu napsal na Hitchcockovu žádost John Steinbeck. (Matty)
  • Kamera neopustí po celou dobu trvání filmu člun - ten tedy není nikdy vidět z vnějšího pohledu. (Hwaelos)

Reklama

Reklama