Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Henry Fonda, Vera Miles, Anthony Quayle, Harold J. Stone, Charles Cooper, Esther Minciotti, Doreen Lang, Nehemiah Persoff, Alfred Hitchcock, William Hudson (více)Obsahy(2)
Manny Ballestero je počestný pracovitý hudebník učinkující ve Stork klubu v New Yorku. Když jeho žena potřebuje peníze na zubního lékaře, vydá se do místní pojišťovny, aby si vypůjčil na její pojistku. Zaměstnanci pojišťovny jej ale omylem začnou považovat za lupiče, který je v minulém roce přepadl, a zavolají policii. Film je skutečným příběhem, který Manny a jeho rodina prožili. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (148)
Vždycky, když už si myslím, že mě Hitch nemůže žádným svým zbývajícím filmem překvapit, zjistím, jak moc se mýlím. Nepravý muž je na první pohled vskutku tím snad nejpodivnějším Hitchcockem. Režisér, jehož příběhy zcela záměrně závisejí na těch nejnepravděpodobnějších zvratech a náhodách, si vybral k realizaci skutečný příběh a rozhodl se ho držet v co možná nejsilnější míře. Postup, který v obecné rovině považuji většinou za ne příliš šťastný, se ale ve výsledku Hitchovi vyplácí. Sama skutečnost totiž nabídla vlastně ten nejtypičtější mistrův motiv. Namísto toho, aby ale neprávem obviněný hrdina utíkal auty, autobusy či vlaky, mezitím se seznámil se sličnou pomocnicí a v samém závěru odhalil skutečného pachatele a sebe tak očistil, zvolil Hitchcock téměř dokumentární přístup a rozhodl se divákovi přiblížit drama, které v sobě skrývá nespravedlnost sama. Skvělé a funkční záběrování a přesvědčivě umírněný herecký výkon Henryho Fondy dělají z první poloviny snímku opravdu téměř dechberoucí dramatickou rekonstrukci. Pokud někde scénář naráží na problém související s přílišnou snahou o dějovou rekonstrukci na úkor filmové dramaturgické výstavby, je to v momentu, kdy se pozornost přesouvá od hlavního hrdiny na jeho manželku a její psychické zhroucení. Z hlediska samotné dramaturgie příběhu mi tenhle odklon příliš nedával smysl, dopad to ale mělo i na dynamiku celého filmu. I přes trochu spadlý řetěz v druhé části filmu natočil ale Hitch silný snímek, který režisérovo stěžejní téma ukazuje ze zcela jiného, ale nikterak méně zajímavého úhlu. 8/10 ()
Úžasný Henry Fonda v hodně netypickém Hitchcockovi. Příběh je zajímavý a skoro se mi ani nechce věřit, že je podle skutečnosti. Hitchcock sice záměrně vynechal některé důkazy, které ukazovaly na Ballersterovo (Fonda) nevinu, ale na skutečný příběh mi to přišlo dosti vykonstruované. Snímek, který určitě stojí za zkouknutí, ale v rámci Hitchcockoci filmografie jsou mnohem lepší kousky..........Tři a půl hvězdičky......... ()
Jak praví v předmluvě sám Hitchcock, tohle skutečně není jeho typický film. Po Mannyho křivém obvinění a během následujících scén jsem stále čekal, kdy policistům upláchne a vydá se v roli psance za očištěním svého jména, jak je pro Hitche tolik typické (vzpomeňme například pozdější North by Northwest nebo Frenzy). Čekal jsem ale marně a nic takového se nestane. Od druhé poloviny snímek vykresluje křehkou psychiku členů Mannyho rodiny (konkrétně manželky) a hraje tak na odlišnou strunu než v polovině první. Dělá to dobře, ale rozhodně ne stoprocentně, takže nakonec zůstaneme na čtyřech hvězdičkách. ()
Pro mě osobně je to jeden z nejlepších Hitchcockových filmů, nejen kvůli skvělému Henry Fondovi, jehož velmi slušný a poctivý muzikant chce jen nechat spravit ženiny zuby a přitom je obviněn z ozbrojené loupeže a pak už jen nechápavě sleduje, co všechno se kolem něj děje. Pohled na dvě bankovní úřednice, které obvinily nesprávného člověka, v samém závěru filmu, stál sám o sobě za jednu hvězdu. Až mi zatrnulo, když jsem si představila, jak málo stačí, aby někdo skončil ve vězení za něco, co neudělal. ()
Scénář: Maxwell Anderson, Angus MacPhail .. Ještě než ulice New Yorku ovládl Spider-Man, pohyboval se jimi bezúhonný Wrong Man, zahalen do hutné noir atmosféry, avšak prost velkých porcí překvapení či napětí. Mistr Hitch pár fíglů sice vytáhne, ale moc nefungují, tedy kromě stísněnosti a pocitu bezmoci, která z pocitů hlavního hrdiny přímo sálá. Pokud chcete vidět noir-dokument, dle událostí fakticky podložených, neváhejte. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Když Mannyho vedou vězením, můžeme slyšet jednoho z vězňů, jak křičí: "Za co tě dostali Henry", což v dabované verzi samozřejmě bohužel není. (Kulmon)
- V době natočení Nepravého muže procházel filmový průmysl obdobím krize a Hitchcock proto natočil snímek pro Warner Bros. bez nároku na honorář. (Hwaelos)
Reklama