Reklama

Reklama

Bezstarostná jízda

  • USA Easy Rider (více)
Trailer 2

Svoboda je děvka a my se bezstarostně projíždíme... Dnes už klasický film Bezstarostná jízda (1969) byl v době svého vzniku přelomovým dílem, které otevřelo cestu nastupující generaci filmařů do Hollywoodu. Nezávisle natočený snímek, jehož distribuci převzalo studio Columbia, měl svoji premiéru v soutěži MFF v Cannes 1969, odkud si odnesl Cenu za nejlepší debut. V létě pak zahájil svoji pouť americkými a světovými kiny. Stal se velikým hitem (s rozpočtem 340 000 dolarů utržil jen v USA a Kanadě téměř 40 milionů) zejména mezi mládeží, neboť úzce souzněl s jejich tehdejšími pocity a náladami. U nás se film na začátku normalizace nesměl promítat (ač byl zakoupen) a v kinech se objevil až v březnu 1995, kdy na jeho pražskou premiéru zavítal i režisér a představitel hlavní role Dennis Hopper. Tvůrci příběhu dvou mladíků Wyatta a Billyho (jejich jména upomínají na dva proslulé psance Divokého západu Wyatta Earpa a Billyho the Kida), kteří si za peníze utržené za drogy koupí motorky a jedou „objevovat Ameriku“, porušili řadu v Hollywoodu dlouho dodržovaných filmových postupů a pravidel, mj. rezignovali na vývoj postav, vytvořili zcela atypické hrdiny (či antihrdiny), místy zrychlili a ozvláštnili střihovou skladbu (použití flashforwardů jako přechodů mezi scénami), dovolili do té doby běžně nevídanou míru improvizace v dialogu i v hereckém projevu a použili hudební soundtrack jako dějotvorný prvek. Bezstarostná jízda je dnes právem považována za jeden z průkopnických nezávislých snímků. Film byl poctěn i tehdy ještě velmi konzervativní Americkou akademií, která ho nominovala na Oscara ve dvou kategoriích (původní scénář a mužský herecký výkon ve vedlejší roli – J. Nicholson). Představitel zkrachovalého advokáta George Hansona Jack Nicholson tu vytvořil první ze svých mimořádných hereckých kreací a za svůj výkon byl kromě oscarové nominace vyznamenán mj. Cenou newyorských filmových kritiků a Cenou Národní společnosti filmových kritiků. Hlavní role vytvořili Peter Fonda a Dennis Hopper, kteří byli spolu s Terrym Southernem také autory scénáře, a za kamerou stál tehdy ještě málo známý maďarský emigrant Laszlo Kovacs. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (530)

Ghoulman 

všechny recenze uživatele

Skvělá roadmovie, ve kterém je divák vzat jako spolujezdec na velkolepý výlet po „tehdejší“ Americe – místy projíždí širými pláněmi s nekonečnou oblohou nad hlavou a větrem ve vlasech, jindy po úzkých, potemnělých stezkách, ohraničenými lidskou hloupostí a předsudky. Velmi se mi líbila ta tématická ucelenost, zajímající se o jádro pojmu „svobody“, jež však nikdy nesklouzává k jednostrannému uchopení tohoto fenoménu. Skutečně, svoboda je zde nahlížena z mnoha úhlů. Máme zde omezení svobody jak ze strany okolí, kdy jsou hlavní hrdinové zařazeni velkým množstvím postav do předem vytvořených škatulek a boxů. Nicméně jsou zde patrná i omezení vznikající z vnitřní povahy postav – v tomto ohledu může posloužit za příklad věčně ustrašený Hopper, kterého stále svazuje strach o peníze, čas, atd. Co je však nejvíce překvapivé, je pojetí věcí též z opačné strany – jakmile člověk odhodí všechny zábrany, riskuje svázání se s „nevázaností“ - klasickým příkladem jsou drogy, či „volná“ láska – velkou devízou snímku je, že tyto fenomény tvůrci rozhodně neromantizují a vidí i jejich stinné stránky. Film tedy rozhodně není nějakou bezmyšlenkovitou oslavou hippies – hlavním řídícím principem narativu je totiž hledání, spíše než nabízení předem formulovaných odpovědí. Toto hledání přesahuje často až do meditativní polohy, kterou podporuje jak pozvolné tempo vyprávění, tak výborný výběr dobové hudby. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Tak tu čtyřku teda dám, i když spíš s přihlédnutím na význam filmu než zážitek z něj. V první řadě mi nebyli sympatičtí Fonda s Hopperem. Omlouvám se, ale je to tak. A to mě pak jejich hippie cesta zrovna moc nestrhla. I když mě mile překvapilo finále, které jsem nečekal. 3 a 1/2 s tím, že když jsem dal trojku, nějak mi k to tomuhle filmu nepasovalo... ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nikomu neříkejte, že není svobodnej, protože oni jsou schopni vraždit a mrzačit, aby dokázali, že svobodní jsou." Tak tohle jsou dlouhé vlasy, dva harleje, nekonečná silnice, zhulené večery u táboráku, koupání s hambatými slečnami v jezírku, skvělá rocková muzika a svoboda vykoupená prodejem drog - tedy paradoxně nesvobodou někoho jiného. Mě by to zase tak moc nelákalo, no dobře možná bych si na jeden týden v roce dal říct, ale Billy s Wyattem jsou tou svobodou natolik načichlí, že je to hodně inspirující. Ctihodní občané by s tím patrně nesouhlasili a já jsem si jistý, že jejich souboj s rebely musel být v době svého vzniku docela pecka. ()

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Hopperove filmy boli obrazovo vždy strhujúco podmanivé & opojné a práve v jeho debute je možné úplne plnokrvne badať jeho rukopis, ktorý sa zachováva až do posledného diela 25 rokov neskôr. Problémom v každom z nich bol ale obsah a mnoho dejových absurdít. Keď však pod palec dostane príbeh, ktorý nevyžaduje akékoľvek scenáristické komplexnosti a v zásade ide len o Harley road trip odyseu po zhippíkovanej Amerike (s občasným reflektovaním aktuálneho spoločenského rozpoloženia) počas transformatívneho roku '69, nevznikne z toho kasový aj divácky prepadák (ako jeho neskoršie diela), ale Easy Rider alias kontrakultúrna modla onej, turbulentnej, dekády. A "screenshotovať" si ho môžem doslova takmer v každom druhom zábere... ♪♫ (x) (x) (x) (6.2.2019) (23.7.2023) (19.8.2023) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Easy rider je manifestom svojej doby. Viac, ako hociktorý iný film, snažiaci sa o zachytenie atmosféry a spoločenskej klímy svojej doby. A nemám na mysli iba filmy 60tych rokov. Hopperovi sa to podarilo viac, ako hocikomu inému možno preto, že sa o to ani nesnažil, iba natočil to, čo cítil. Z hľadiska zábavnosti a diváckej príťažlivosti, odhliadnuc od zmienených umeleckých aspektov, je film nadpriemerne zábavný, ale nie strhujúci, so solídnymi hereckými výkonmi, ale nie geniálnymi. Záver tomu samozrejme pridáva podstatné body navyše. ()

Galerie (119)

Zajímavosti (61)

  • Dennis Hopper procházel léčebnou kůrou z drogové závislosti během natáčení a jeho chování ke štábu bylo až skoro agresivní. Na všechny okolo křičel, nebral si servítky. Hodně členů štábu se kvůli tomu vystřídalo, stres nevydrželi a sami odešli. (don corleone)
  • První záběry Petera Fondy (Wyatt) s motorkou jsou zrcadlově otočeny. Fonda ma pruh na levé straně bundy místo na pravé jako ve zbytku filmu. (dawe82)
  • Pro závěrečné titulky byla napsána skladba "Find the Cost of Freedom" Stephenem Stills. Píseň se nepoužila, ale Crosby, Stills, Nash a Young ji vydali na singlu "Ohio" jako B-stranu. Často s ní pak uzavírali své koncerty. (don corleone)

Související novinky

Bezstarostná jízda dostane moderní reboot

Bezstarostná jízda dostane moderní reboot

02.12.2022

Tak o tohle si asi žádný z diváků neříkal. Legendární americký snímek Bezstarostná jízda herce a debutujícího režiséra Dennise Hoppera z roku 1969 má dostat novodobý reboot. Konsorcium vlastníků práv… (více)

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

Letní kino MeetFactory startuje 1. června

26.05.2016

Letní kino patří k prázdninovým měsícům stejně neodmyslitelně jako slunce nebo koupání a teplé letní večery přímo vybízejí k tomu, užít si nějakou tu filmovou laskominu pod širým nebem a s… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno