Režie:
Greta GerwigScénář:
Greta GerwigKamera:
Sam LevyHudba:
Jon BrionHrají:
Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Beanie Feldstein, Lucas Hedges, Timothée Chalamet, Odeya Rush, Jake McDorman, Laura Marano, Lois Smith (více)Obsahy(2)
Kdybyste si chtěli Christine (Saoirse Ronan) jednoduše zaškatulkovat, zařadili byste ji mezi rebelky. Není nijak zvlášť hezká a obličej plný akné maskuje růžovými vlasy. Není nijak zvlášť chytrá a tenhle deficit vyrovnává tvrzením, že má umělecké sklony. Asi nejzajímavější je na ní to, že coby symbol vzdoru odmítá své křestní jméno, sama si říká Lady Bird a chce, aby ji tak oslovovali i všichni ostatní. Když se s ní setkáme poprvé, absolvujeme její brutální hádku s matkou, po které naštvaně vystoupí z auta. Jedoucího. A přitom je tahle věčně nabručená holka se zlomenou rukou (následek výše uvedeného incidentu) ve skutečnosti citlivá duše, která by se jen chtěla správně zamilovat a najít smysl života, a je jen nervózní z toho, že se jí ani jedno zatím příliš nedaří. (Cinemart)
(více)Videa (3)
Recenze (335)
Nahoru to vzlítá díky dojemně akcentovanýmu vztahu matka - dcera, který Gerwig čechrá precizními, povědomými dialogy, v nichž se nálada mění i v rámci jediné roztržky. Potěší i shovívavá ironie na téma mladického pozérství, takže jedinou a nutnou škodou je, že tahle coming of age škatulka je prostě už trochu okoukaná. Call Me By My Name. 70% ()
Pořád se nějak nemůžu srovnat s tím, že ten samý snímek, který si v zámoří ukradl srdce 99% recenzentů je v tuzemsku i přes svou nevinnost a bezelstnost s těžkým dechem na hranici nadprůměru. Snad právě tady platí ono otřepané pravidlo, kdy divák, namlsaný americkou šeptandou a stoupajícím množstvím nejprestižnějších cen, čeká život měnící podívanou a dostane - Lady Bird. Malou, vzteklou, bezhlavou, upřímnou. Té když se jeden dostane pod kůži, pochopí, že tohle nemá být žádný měnič životních pohledů, ale pravý opak. Upřímný obraz toho nejprůměrnějšího, nejobyčejnějšího a tím pádem i nejkouzelnějšího dospívání. Rodinných i vztahových karambolů, nadějí a skoků do neznáma si každý přece prožil dost a byť se od těch, ve kterých se mlela Christine, ty moje poněkud liší, průvodní nálady jsou takřka totožné. Klidná podívaná, která nemá zapotřebí překonávat žádné laťky. ()
Není to špatný film a Saoirse Ronan je zde výborná jako vždy (stejně tak Beanie Feldstein, která mě baví čím dál víc), ale osobně mě to bohužel moc neoslovilo a trochu se mi tam vkrádala i nuda. Titulní postava podle mě neprožívá nic výjimečného a ani mi nepřišla nějak zvlášť zajímavá, a ty její věčné spory s matkou mě jen iritovaly. Celkově jsem tam postrádal nějaký výraznější závan filmařské invence, aby to Lady Bird nějak odlišilo od nespočtu podobných filmů. Myslím, že po krátké době se mi to vykouří z hlavy a zapomenu, že jsem to vůbec viděl. ()
Stačí mít za matku hysterickou sobeckou kravku a vznikne drama jak vínko. Nutno dodat, že je k tomu potřeba ještě velká nálož režijního mistrovství, kterým Greta Gerwing naštěstí oplývá stejně jako Saoirse Ronan hereckým nadáním. Nic kultovně převratného (hlavně pro jistou repetitivnost v konfliktech s vedlejšími postavami), ale přesto dost možná nejlepší a rozhodně nejlépe natočený film o útrapách středoškolského dospívání vůbec. Takhle originální hru se střihem, zvukem a proměnlivým tempem jsem minimálně letos jinde neviděl, nemluvě o chytrém scénáři a uvěřitelně dávkovaných emocích. Malý velký film. 85% ()
Academy Award 2018 nominee. Být v pubertě není jednoduché v žádné době, žádné zemi a žádné kultuře. Citové zmatky, potřeba vymezit se vůči rodičům, hledání životní cesty. A Lady Bird ho popisuje skvěle. Síla tohoto snímku totiž spočívá v jeho obyčejnosti. Christinin pubertální vzdor není nijak dramatický a jiný, než jaký zažívá každý adolescent na celém světě. Její máma není netvor, ale vlastně citlivý a pečující rodič. Duše dospívajícího je vždy křehká se zamotanými city - a právě to Greta Gerwigová vystihla skvěle. A jako bonus nastínila další problémy, které vnímáme očima dospívající dívky, proto zůstávají jakoby v pozadí: neradostnou ekonomickou situaci rodiny, když jeden z rodičů přijde o práci, dril církevní školy, falešná kamarádství... Gerwigová si za kamerou počínala bravurně a jistě, ještě lépe jí ale šlo psaní. Scénář nemá jediné hluché místo, promyšleně staví Christinin příběh a zdánlivě zkratkovitými střihy dává jasně najevo, co a jak se kde děje. Za to zaslouží hlubokou poklonu, protože i když je Sacramento, "ve kterém by chtěl žít každý, kromě Christiny tedy", hlavní město Kalifornie, jeho předměstí je tak trochu buranský zapadákov - a to film vystihl výborně. K tomu úžasný realistický postavy, propracovanost charakterů... Jsem stejně starý jako Gerwigová, která psala o sobě, v letech 2002 a 2003 mi bylo stejně jako jí a hrdince. Dobře si na tu dobu vzpomínám - třeba na zdánlivě nepodstatné detaily, jaké to bylo, když jsem od rodičů dostal první mobil "pro případ nouze" a podobně. Navzdory tomu, že Lady Bird vypráví silně ženský a silně americký příběh, jeho autenticita zasáhne i muže a Evropany. Dosud nikdy, ani jako dítěti, se mi nestalo, že bych se zamiloval do filmové postavy. Christine Lady Bird to změnila. I proto jsem letos Oscara přál právě jí. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (18)
- Saoirse Ronan si farbila vlasy červenou farbou a na návrh režisérky nenosila make-up na zakrytie svojich akné. Povedala, že film vnímala ako skutočne dobrú príležitosť nechať teenagerskú tvár vo filme skutočne vyzerať ako teenagerskú tvár v reálnom živote. (Scraffy)
- Pri príprave obsadenia a producentov, im režisérka Greta Gerwig dala svoje staré stredoškolské ročenky, fotografie a časopisy, ako aj pasáže napísané Joanou Didion a vzala ich na prehliadku svojho rodného mesta. (Scraffy)
- Když je ve filmu poprvé představena Jenna Walton (Odeya Rush), stojí u modelu Range Roveru, který se poprvé objevil v roce 2004. (BadCat)
Reklama