Reklama

Reklama

Roger a já

  • USA Roger & Me
Trailer

Obsahy(1)

Jak velké automobilky „pomáhají" malým regionům. Americký dokument režiséra Michaela Moorea. Před svými veleúspěšnými filmy Bowling for Columbine a Fahrenheit 9/11 debutoval americký dokumentarista Michael Moore snímkem o tom, jak se automobilka General Motors zachovala k desetitisícům svých zaměstnanců. Jedna z největších firem v USA se v osmdesátých letech rozhodla uzavřít část svých továren, čímž během krátké doby přišlo o práci až 30 000 lidí. Michael Moore zkoumá důsledky, které měla tato skutečnost na lidi v michiganském městě Flint, odkud on sám pochází. Práce v automobilce zde byla zdrojem obživy pro většinu lidí. Uzavření továren znamenalo drastický zásah do života města, mimo jiné i nárůst kriminality a vylidnění celých čtvrtí.
Titul filmu naznačuje Mooreovu snahu spojit se s předsedou představenstva General Motors Rogerem Smithem a udělat s ním rozhovor. Třebaže Moore osvědčil svou pověstnou buldočí povahu a dělal problémy členům mnoha ochranek, získat kýžené interview se mu nepodařilo. Vznikl však rozpustile vtipný dokument o vážných tématech, odměněný řadou filmových cen. V Mooreově podání je totiž upadající městečko Flint metaforou celé Ameriky... (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (55)

TheMaker 

všechny recenze uživatele

::::::::::::::::::::::::::::: Další bomba od Michaela ! Já ty jeho dokumenty žeru ! Opravdu skvělé zpracování. Vždycky mě dokážou upoutat tak, že si sednu na prdel před TV a od začátku do konce ani nemrknu. Po skončení se vždy těžko vzpamatovávám ze svých pocitů. Je v nich vtip, ironie, sarkasmus, smutek, laskavost, pochopení, vztek aj. ............ ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Krásná levičácká výpověď o nepochopení podstaty kapitalismu. Škoda, že to bylo natočeno tak pozdě, o pár let dříve by se to jistě stalo hitem v komunistickém bloku. Moore je dost ironický, ví dobře, co zařadit, a co ne. "Protistranu" povětšinou zastupují směšné figurky - především ze světa zábavy -, ekonomických argumentů se nedočkáme. Myslím, že tento snímek se nejvíce líbil právě Rogeru Smithovi, a to především kvůli své bezbřehé naivitě. ()

Reklama

Slarque 

všechny recenze uživatele

Michael Moore se učil točit víceméně za pochodu, ale přesto je tenhle filmeček celou dobu zajímavý a ani na chvíli nenudí. Hodně osobní téma je promítnuto už do názvu a Mooreovo donkichotské tažení (nebo je to čirá naivita?) proti větrným mlýnům kapitalismu mi nepřišlo tak příšerně demagogické jako jeho pozdější, stylově vyzrálejší, „dokumentární“ filmy. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Dokumenty podobného typu ma nikdy priveľmi nezaujímali. Tým nechcem povedať dokumenty, ktoré sa venujú ľuďom, alebo nejakej problematike. Koniec koncov každý sociálny dokument sa venuje nejakému problému. Tým typom myslím filmy Michaela Moora. Veľa som o nich počul a zo všetkých strán sa na mňa hrnuli rozpoluplné názory. Tak som sa rozhodol spraviť si vlastný názor. A začínam ako sa patrí od začiatku. Čo tomuto filmu vytknúť? Jedine to, že nie je naliehavý. Čo mu uberá na sile. Z filmu cítiť, že Moore má jasný cieľ a oko pre situácie, ktoré točí a ktoré nám následne ponúka. Je to ale boj proti systému, ktorý nejako nemôže vyhrať a čo je väčšia škoda, ani nikomu poriadne nezavarí. Taký Bill Maher v Religolous pripravil krušné chvíle nejednému duchovnému. Je zrejmé, že o tom ale film nebol. Je to pohľad na rozpadávajúce sa mesto, ktoré bolo kedysi prosperujúcim a obľúbeným miestom pre život. Je to kritika papalášov a ľudskej hlúposti. Príbehy, ktoré nám Moore prezentuje sú smutné a nie sú úplne príjemné na pohľad, ale nerezonujú vo mne tak ako by mali. Ako si predstavujem, že by obrazy podobného typu mali rezonovať v človeku. Niekto tam vidí iróniu, ktorá je vtipná, mne príde v rámci myšlienky nedotiahnutá. Preto skôr priemer ako blown my mind documentary. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Michael se rozhodně ve svém debutu zastřeloval, brousil svůj jedinečný sarkastický styl. Existuje-li cosi jako hraný dokument, pak Moore tvoří jakousi dokumentární hru. Zárodky jeho neodolatelné demagogie lze vidět ve volbě typů zpovídaných... zejména buržuj smetánka tvoří neskutečný vzorek lidské debility a pokrytectví, na níž se tvůrce doslova pase a kterou podněcuje. Hraní si se sympatiemi diváka mu jde báječně, ale Roger a já obsahuje pouze několik míst, kde jde veškerý ven cynismus plynule, bez křeče a zasáhne naplno. Pojmenování paradoxu se Moorovi daří nejlépe v závěru. Přesto po celou dobu z neutěšeného portrétu Michaelova "hometown", rozdrceného železnou logikou kapitalismu, mrazí a nic na tom nemění ani občasná rozevlátost a usilovné dobývání lehkosti z proudu vyprávění. Právě tady se zřejmě projevuje Moorova nezkušenost, která však neústí v nějakou rozpačitost, ale spíše v upřímnost... Upřímnost, kterou třeba u 9/11 postrádám... Roger a já je dosti neotesaný dokument, jenže právě díky tomu, že tvůrce hájí své město a své lidi vyznívá tahle přidrzlá žaloba kapitálu velmi horoucně a naléhavě. Není proto zapotřebí vlezlých patetických gest, které mě osobně na pozdějším Moorovi dost vadí. Když přijde o práci jeden, je to tragédie. Když přijde o práci 30000, je to statistika. Ideologie se mění, paradoxy zůstávají? ()

Galerie (8)

Zajímavosti (1)

  • Kritici diela naznačili, že režisér Michael Moore zámerne pozmenil poradie udalostí, aby z predstaviteľov samosprávy urobil hlupákov. (Biopler)

Související novinky

Michael Moore dobíjí munici

Michael Moore dobíjí munici

13.09.2006

Kontroverzní tvůrce silně politicky angažovaných dokumentů dal o sobě po delší době opět vědět a nebylo to nikde jinde, než na prestižním Toronto International Film Festival, ke kterému má očividně… (více)

Reklama

Reklama