Režie:
Jan HřebejkScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Jan MalířHudba:
Ivan HlasHrají:
Martin Dejdar, Jakub Špalek, Josef Abrhám, Sylva Tománková, Jan Semotán, Jitka Asterová, Jiří Ornest, Jan Kačani, Pavel Janoušek, Saša Rašilov nejml. (více)Obsahy(1)
Námětem pro celovečerní filmový debut šestadvacetiletého režiséra Jana Hřebejka se stala stejnojmenná „pamětnická“ povídka Petra Šabacha z knihy "Jak potopit Austrálii". Originální muzikálová komedie je situována do Dejvic konce 50. let, žijících poklidně svým „maloměstským“ způsobem ve stínu rudé hvězdy na špici hotelu Internacional. Do světa rodičů, náruživě žijících všedními starostmi, aby zaplašili tíži doby, a jejich ratolestí, jejichž tušení „světa venku“ podporuje exotický obsah popelnic zmíněného hotelu, vtrhne jednoho dne mladík Bejby. Nevinný pra-chuligán svým výstředním oblečením a vášní pro nezvyklé rokenrolové rytmy způsobí pozdvižení – mládež je nadšena a rodiče si zoufají. I když svérázný prorok je nakonec zničen (podobně jako mnoho jiných, kteří ukázali cestu), pro generaci kluků znamená jeho zjevení klíčový obrat v jejich životě... Jan Hřebejk, inspirován Vlasy M. Formana, svou výpověď o 50. letech spojuje s výraznou videoklipovou stylizací. Základní dějová linie se zcela přirozeně rozvíjí i v písních a suverénně realizovaných tanečních číslech. Zásluhu na zdařilém výsledku má spolupráce kameramana Jana Malíře, choreografa Josefa Prouzy a autora písní Ivana Hlase. Vesměs přesně obsazeným hereckým představitelům dominují Jakub Špalek, Martin Dejdar a Josef Abrhám. Zdařilý muzikál příjemně překvapil a nadchl řady příznivců. Získal Českého lva za nejlepší film roku 1993. (Česká televize)
(více)Recenze (363)
České písničky podle mě nemají jednoduše na to, aby dokázaly utáhnout nebo dokonce ,,vyrobily'' úspěšný film. Pár zajímavých písní i choreografií se samozřejmě objeví, ale většina je jen obyčejná výplň tuctového příběhu bez jakýkoliv zvratů. Děkuji aspoň za postavy Martina Dejdara a Josefa Abrháma, které skutečně dokázali snímek okořenit... ()
Muzikálová komédia, ktorá mi tak nejak zapadá iba do obdobia deväťdesiatok, aj keď rozpráva o rokov päťdesiatych. Občas sa vydarí nejaká hláška, každopádne pokiaľ neobľubujete rokenrol tohto obdobia, tak sa na správnu vlnu nenaladíte, podobne ako sa to nepodarilo ani mne. No a Ivan Hlas fakt nebola moja šálka čaju, Na kolena vážne nemusím, takže som vlastne rád, že Šakalí léta som ešte celkom zniesol a nemám voči nim dlhoročnú antipatiu. Reprízy ale v telke nevyhľadávam. ()
Já myslím, že good... je tam tak trochu vykreslená minulá doba... Bejby je hodně všude na očích a takový lidi se v minulém režimu neviděli "rádi"... /// Chyba ve filmu - když Kšanda má podprsenku místo padáku, tak jí nejdřív má bez "padáku" a dívá se do zrcadla a lehá na postel a v dalším záběru už ten "padák" má uvázaný a nemohl to stihnout ()
Vůbec prvním Českým lvem ověnčená retrospektiva do období silného propojení hudby, tance i životního stylu, které je svým vizuálem působivé i dneska, atraktivitou samotných českých písní už nikoli. Film sám o sobě poté rovněž ne, ať už po stránce příběhové či herecké. A to už jsou časy, kdy jsem muzikály odsuzoval, dávno pryč. [viděno na Netflixu 18.3.2021] ()
Dle mého názoru místy nekonzistentní muzikál, který jako by se snažil podat zprávu o boomu rock 'n' rollu v Praze (respektive Československu), ale většinu času se tančí a pláče na obyčejný pop / rock dnešní doby. Když už dojde na "rokec", tak se jedná o dvě taneční čísla někde v tělocvičně, která úplně zmrazí tok příběhu. Navíc nemají příliš dobrý střih a kamera je většinu filmu také nezajímavá. Dále bych viděl menší trhlinu v logice, kdy ústřední pár má nějaké zásnuby, drží se za ruce, načeš o 3 minuty později Jakub Špalek zpívá "Stratil jsem holku, kterou mám rád...". Na druhou stranu je Na kolena perfektní tečkou filmu. Ale i přes mé výhrady se mi Šakalí léta líbí. Je v nich několik pěkných scén a Josef Abrhám. ()
Galerie (9)
Photo © Bonton
Zajímavosti (41)
- Tvůrci filmu hledali neherce v tanečních skupinách, protože zásadní podmínkou bylo zvládnout taneční party. Jedinou vyjímkou byl herec Jan Semotán (Kšanda), který měl od začátku roli jistou, protože si režisér Jan Hřebejk neuměl představit někoho lepšího. (sator)
- V jedné scéně Prokop (Josef Abrhám) jako policista řídí na křižovatce dopravu. Ve skutečnosti se nejedná o skutečnou křižovatku, ale o výjezd z kasáren v ulici Čínská v pražských Dejvicích, kde se natáčela také většina exteriérů. (BrianStorker)
- Film je sice velmi oblíbený, ovšem z komerčního hlediska šlo zprvu o neúspěch. V roce 2004 se k tomu Jan Hřebejk pro časopis Premiere vyjádřil: "Ten film byl opravdu drahý a listek do kina stál tehdy v průměru dvacet šest korun. Navíc se nikam neprodal, protože to, co je na něm přitažlivé - hudba, text a a obsazení - v zahraničí nic neznamená. My bychom taky nešli na maďarský muzikál. Zábavný film nikdo nekoupí, protože lidé chodí na hollywoodské filmy, na národní kinematografii... a ti speciální diváci na umění." (NIRO)
Reklama