Režie:
Jan PachlScénář:
Jan PachlKamera:
Marek JandaHudba:
Michal PavlíčekHrají:
Kryštof Hádek, Tomáš Jeřábek, Aňa Geislerová, Klára Melíšková, Stanislav Majer, Eliška Křenková, Jiří Lábus, Jiří Dvořák, Bohumil Klepl, Martin Pechlát (více)Epizody(5)
-
FOXTERIÉRY (E01)
-
HULIZA (E02)
-
TEL-EVÍZE (E03)
-
MAESTRO (E04)
-
BALBA (E05)
Obsahy(1)
Standa Pekárek má v životě tři přání: řídit volhu, jezdit pro redakci humoru a lidové zábavy a vozit Goťáka. Pětidílná minisérie Volha je adaptace stejnojmenného románu Karla Hynie napsaná neobyčejným, bizarním a přesně odposlechnutým jazykem. Lze ji vnímat jako svéráznou historii Československé televize s řadou neuvěřitelných, i když reálných „historek z natáčení“. Současně je však portrétem svého hlavního hrdiny – omezeného egocentrika, který vyniká ve vymýšlení drobných podvodů a triků – jak si nakrást benzín, zfalšovat počet ujetých kilometrů, podvést manželku, zbavit se konkurence. Logicky se pak stává rovněž spolupracovníkem StB (s krycím jménem Volha), který bez jakýchkoliv výčitek svědomí donáší na všechny své spolupracovníky a pasažéry. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (241)
Kdybyste mi před časem řekli, že v neděli večer uvidím na ČT scénu ze zákulisí Vlachovky, kde si to udavačský šofér rozdává v obřím sudu s jednou z předních českých tváří oranžových končin internetu, považoval bych to za dobrý dadaistický žert, ale Pachl a spol. to dokázali protlačit coby třešničku na dortu jednoho dost povedeného seriálu o nihilistickém zmetkovi, kterému je všechno jedno kromě snahy si ten socík co nejvíc užít. (1 402.) ()
Budu lehce spoilerovat. Seriál jako takový byl fakt podařený a bavil jsem se. Vymazlené postavy, ať už hlavní Standa Pekárek v podání skvělého Kryštofa Hádka, tak i vedlejší. Celý seriál měl správné grády a fajn směsku humorných hlášek i scének k zamyšlení, jak se nám tu vlastně žilo. Jediné co mě mrzelo, byl poslední díl, který mi přišel takový trochu přehuštěný informacemi, až působil jako moc rychlé ukončení. Skoro si to zasloužilo rozdělit do 2 dílů. 1 ještě trošku zaměřit na komediální výjezd do Vídně a o tom jak to tam chlapi čecháčkovsky ochcávali. No a v posledním díle dát trochu prostoru k vysvětlení, jak se která z postav ke svému korýtku dostala. Hlavně STB hošani a taky lidi z opačné strany barikády. Tak to byl takový přepálený rychlý finiš. Škoda ho, protože jinak byl celý seriál skutečně parádní stylovka. Třesu šéfe. ()
„TEĎ JEŠTĚ VYMYSLET VAŠE KRYCÍ JMÉNO.“ … „VOLHA, TO ZNÍ DOBŘE!“… “ O tom, jak se chovali uvědomělý soudruzi a soudružky v 70tejch (a 80tejch) letech v Český televizi. Ovšem je to víc o těch neuvědomělejch… A není to nic pro puritány. Hádek – teda ten jeho Pekárek je přesnej! Takovýho týpka jste mohli potkat snad všude. (A možná ještě můžete...) Je fajn, že zase vzniklo něco, co nám bude připomínat tu naši, neradostnou minulost! /// -------------- POD ČAROU: ------------------------------------------------ 1.) Seriál vznikl podle stejnojmenné knihy Karla Hynie z roku 2008. Ten v televizi pracoval a zemřel dva roky před vznikem seriálu. 2.) V době „normalizace měla ČST kolem 10 tisíc zaměstnanců. STB pouze předstírala, že jí má pod kontrolou… /// PŘÍBĚH ***** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ * ()
"Třesu, šéfe. Třesu." 'Volha' dýchá tak přesnou ukázkou tehdejších poměrů, že už si dlouho nepamatuju, kde bych to tak cítil a 6+ hodin je dost a člověka to baví okamžitě, protože Standa Pekárek není žádnej Mirek Dušín, není to lumen a naopak je to řádnej zmetek (a samozřejmě, je to výkvět, reakce na dobu, člověk si myslí, že když něco není správně, dává mu to do rukou stejné zbraně jako druhé straně - mít děcko s manželkou doma, udělat si děcko s další milenkou z hospody, která pak jde kvůli tomu na potrat a mezitím si na pracovní cestě Pekárek píchá další ženskou... po rozvodu skončí se Slovenkou, kterou si taky vezme a má s ní dvě děti, ale eventuelně ji začne podvádět taky... a vtipný je, že jsem zjistil, že tohle se daří přesně takovým týpkům, co říkají i ženským konstantně "vole", a to nemluvím ani o všech těch blbých Pekárkových vtípcích - Hádkovy tyhle role prostě perfektně sedí, on tou antihrdinskou křivou ambivalencí přímo čiší), co chvíli je tam takovej nějakej malej dialog, který skvěle ukazuje mentalitu doby, poměry a že to bylo "stejně ale jinde". Geislerová jako režisérka s umělejma zubama a plejáda skvělých rolí, některé víc přicmrndávací, některé lepší, sledujeme převážně sedmdesátá léta, ale dostáváme se až na konec osmdesátek. Ale můžete říct, že je to vymazlené, když posloucháte Goťákův German version 'Být stále mlád', při cestě do Rakouska, kde si hoši nakoupí péčko a další kraviny. Pekárek seriálem propluje, jediná nejhorší věc je, že párkrát dostane trochu pěstí a na konci je nazván krysou, ale propluje, během cesty se mu podaří skoro vše, co chce "Tři auta. Kdo tohle má?" Je mu u zadku každej, nikdo ho nezajímá a proto taky končí sám, jako hlídač. Líbí se mi to omílání motivu Švejka, typického českého hrdiny a kam do tohoto schématu zapadá někdo, jako je Standa Pekárek, který sice nekouří a nepije, ale za celý film nemyslí na víc, než na svoje péro, fotbal, na to, co se mu podaří sehnat tím, že se rozhodne někoho udat a "celou dobu nevíte, jestli je fakt tak blbej" (Švejk), ale ve výsledku mu ten život vyjde. ()
Celou dobu mezi čtyřmi a pěti hvězdičkami, ale lehce nadhodnocuji - podobných parádních věcí se totiž u nás točí malinko. Každopádně jsem celou dobu nemohl přestat myslet na ty zobrazené lidi, které jsou nám prezentovány jako generace morálních vzorů - udávání, lhaní, nevěra, pokrytectví - fakt kurevská paráda. Navrch hlavní hrdina top zmrd a vlastně i spousta dalších charakterů, takže za mě velmi podařená výprava do časů, které mi fakt nevadí, že jsem nezažil. 90% ()
Galerie (297)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (34)
- V kanceláři řídících pracovníků StB visí portréty Vladimira I. Lenina a Felixe Dzeržinského. (ČSFD)
- Pro natáčení minisérie Volha bylo potřeba více než sto dobových automobilů. (Česká televize)
- Roli vedoucího autoparku ČST hraje Jiří Lábus. Z hereckého obsazení Volhy to byl on, kdo s televizí spolupracoval nejdéle. Od roku 1980 pravidelně namlouval postavu Jů v pořadu Studio Kamarád (od r. 1980). Komunističtí cenzoři pak zasahovali do jednotlivých dílů pořadu Možná přijde i kouzelník (od r. 1982), ve kterém účinkoval s Oldřichem Kaiserem a Jiřím Kornem. A na čas i zastavili jeho vysílání. (Česká televize)
Reklama