Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Děj filmu, sahající do dnešní reality, se začíná odvíjet od chvíle rušných listopadových událostí roku 1989. Dvě mladé ženy - Slovenka Nona (D. Horváthová) a Moravanka Ester (D. Veškrnová) se setkávají na jednom z veřejných mítinků. Zdánlivě protichůdné charaktery se postupně sblíží. Obě chtějí realizovat své ženství, vdát se a mít děti, což se v přepolitizované době zdá být takřka nemožné. V snaze zapomenout na svou minulost, poznamenanou politikou, ve strachu z bídy (hlavně Nona, která čeká dítě), se společně vrhnou na nejistou cestu podnikání. Jejich touha zbohatnout je dostává do různých komických i dramatických situací. A tak kupují a prodávají svaté i hříšné obrázky, videokamery, máslo, granáty a nakonec i své tělo. Mnohokrát padnou na úplné dno zoufalství, ale vždy v sobě najdou dost síly, aby začaly od začátku. Jejich cesty se rozšíří z Bratislavy i přes hranice do Vídně a do Prahy. Jsou okrádané, ale i samy kradou. Když se jim podaří získat první milion, objeví se v jejich bohatě zařízeném bytě emigrant Robert (J. Kukura), bývalý Nonin snoubenec. Dobrodružná cesta podnikání tak dostává složitější podobu, přítomnost muže destruktivně působí na nerozlučné přátelství obou žen...

Jakubisko, věrný svému vidění světa, opět magicky spojuje fantazii se skutečností. A tak jeho nový film je plný horkého i bezstarostného humoru, erotických vzpomínek a bizarních příhod, které jsou neoddělitelným sledem tragikomické reality a fikce. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (51)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Dve prvé dámy Havlová a Jakubisková sa vrhajú do mierne pochybného podnikania, trochu štetkovského, trochu veksláckeho a to v bizarnom Jakubiskovom podaní. Ako básnická hyperbola divokých časov 90-tych rokov môže byť, ale ako seriózny film ťažko. Prvá polovica má aj zaujímavé myšlienky a svetlé momenty a nielen kvôli vyzlečenej pani prezidentovej. V druhej časti a hlavne poslednej tretine sa príbeh zauzľuje až do absurdity a nemá pre mňa skoro žiadnu výpovednú hodnotu. -- KONTROLÁÁÁ. ()

Honza dAve 

všechny recenze uživatele

Juraj Jakubisko zde patrně chtěl být slovenským Fellinim, to se mu ale nepodařilo. "Lepšie byť " je jedno z jeho výrazně horších děl. Herecké výkony jsou vážně nic moc, buď nedotažené, nebo přehrávané, ale jaké by taky mohly být v "politické tragikomedii" ?? Film mohl být aktuální zhruba půl roku po svém vzniku, ale dnes je doba naštěstí jiná a také se na dobu nedávnou minulou jinak díváme. Myslím si, že Jakubiskova reflexe počátku 90. let je výrazně přehnaná. "Klondike" to sice byl, ale takovej "Divokej Západ" zase ne. ()

Reklama

diodoros 

všechny recenze uživatele

Typická tragikomédia v Jakubiskovom štýle - množstvo satiry, hlášiek, uletených scén, realistické vzťahy medzi postavami, mierne surrealistická atmosféra, niaka tá typická Jakubiskova erotika a hlavne umelecký dej na zamyslenie. Film o páde komunistov v Československu, krátkodobom uvoľnení a slobode, prenikaní nových "hodnôt" zo Západu, o veľkých nádejach a následnom sklamaní, jednak politickom (keď pri moci aj tak zostali ľudia zo starého režimu a k moci sa dostali noví ľudia, ktorí sa cestou starého režimu pustili, sklamanie Slovákov z ich postavenia v štáte a ich pokračujúce protesty, celková kritika a výsmech z celej politickej situácie), jednak životnom, ktoré zobrazuje príbeh dvoch ohrdnutých a oklamaných žien snažiacich sa prežiť v novom režime a zisťujúcich, že poctivou cestou to nepôjde... Typický Jakubiskov film, ktorý nie je pre všetkých (ako vidno z tunajšieho hodnotenia), ale pre diváka, ktorý Jakubiska pozná a vie, čo môže čakať je to slušná realistická satirická tragikomédia. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Na tomhle titulu je dobře vidět, že odstranění cenzury a pravidel, které limitovaly filmařům možnosti jejich tvorby v totalitním Československu, ještě automaticky neznamená zlepšení kvality nových děl. Jakubiskův předchozí kousek Sedím na konári funguje podstatně líp a celistvěji. To, co jsem napsal na začátku, je ostatně stará známá pravda. Když císař Josef II. v rakouském mocnářství poprvé uvolnil cenzuru, radostně očekával explozi intelektuálních špičkových děl, místo toho sledoval, jak se odněkud vynořila spousta braku, primitivních pamfletů a laciné dobové erotiky. Jakubisko 90. let obecně nedosahuje úrovně předchozích dekád a tenhle film je dokladem, že jeho pozdější úlet Post Coitum není jenom dočasným pomatením smyslů. Režisér se pokusil zachytit zmatečnou dobu počátku 90. let, kdy se společnost musela vyrovnávat s pádem starých jistot a léčkami získaných svobod. Je tam kdeco a vlastně i leccos navíc, jenže splácané do podivného zmatečného tvaru s prazvláštními duševními pochody svých hrdinek. Někdy to vypadá, je scénárista a režisér v jedné osobě byl na speedu. Jakubisko se zjevně vyrovnává s explozí slovenského nacionalismu a s obecnou deziluzí tehdejších intelektuálů nad marasmem politického a společenského života. Jenže co proboha čekali...? Dagmar Veškrnová je ve své roli dost nejistá a celkově mám pocit, že tímhle filmem začalo Jakubiskovo tápání, kterého se už nikdy nezbavil. Když už sledovat dvě ženy, které se rozhodly vzbouřit situaci a jít vlastní cestou navzdory zákonu a společenským konvencím, doporučuju Thelmu a Luisu. Celkový dojem: 40 %. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,ĽUDÍ DNES ZAUJÍMAJÚ INÉ VECI... REKLAMA, SEX. VYPUKLA SLOBODA." __ Ak by film videlo viacej Jakubiskových fanúšikov než neprajníkov, rating tohto film by sa objektívne zvýšil aspoň o 20% (viď IMDb.com) a neodrádzal by svojim silným podhodnotením divákov vyberajúcich si filmy na základe dosiahnutých percent. Pokiaľ možno najvernejšie zaznamenať chaotickú porevolučnú eufóriu sa pokúšal kde-kto zväčša s neuspokojivým výsledkom, zato pohľad na vec snímaný optikou Jakubiskovej polodokumentárnej poetiky považujem za nezvyčajne vydarený. Svojsky poňatá réžia, strihová (ne)nadväznosť scén alebo zobrazená nahota mi nijako neprekážala, ani ma nepoburovala a jednu hviezdičku napokon uberám z dôvodu, že počiatočná ľahkosť odchádza v závere do stratena. Za komédiu - podľa tunajšej popisky - film vôbec nepovažujem. Výborná Vilma Jamnická, Dančiak šikovne prezliekajúci kabáty a zrejme najlepšie využitie (netradične zvoleného) magického realizmu, aké som v česko-slovenskej kinematografii videl. (749. hodnotenie, 43. komentár k filmu) ()

Galerie (8)

Zajímavosti (2)

  • Filmovalo sa v Bratislave, Prahe, Viedni a v Uherčiciach pri Morave. (dyfur)
  • Na svojom prvom aute - veteránovi - majú zlé dievčatá Nona (Deana Horváthová-Jakubisková) a Ester (Dagmar Veškrnová-Havlová) značku BAD-43-63. (Autogram)

Související novinky

MFF KV nabízí velkou nabídku filmů

MFF KV nabízí velkou nabídku filmů

22.06.2019

Letošní ročník MFF Karlovy Vary se koná od 28. června do 7.července a opět přináší atraktivní nabídku filmových titulů. Zahajovacím filmem bude snímek Po svatbě, který doprovodí tvůrčí delegace –… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno