Režie:
Norman JewisonKamera:
Douglas SlocombeHudba:
Andrew Lloyd WebberHrají:
Ted Neeley, Carl Anderson, Yvonne Elliman, Barry Dennen, Larry Marshall, Josh Mostel, Paul Thomas, Pi Douglass, Robert LuPone, Richard Molinare (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V roce 1973 americký režisér Norman Jewison převedl na filmové plátno úspěšnou rockovou operu Jesus Christ Superstar. Předcházelo mu divadelní uvedení na divadelních prknech londýnského West Endu, kde se poprvé objevil v roce 1971. Hudbu na libreto Tima Rice zkomponoval britský skladatel Andrew Lloyd Webber (autor dalších slavných muzikálů Evita, Cats, Starlight Express, Fantom opery). Film vypráví příběh posledních sedmi dnů života Ježíše Krista – od jeho příchodu do Jeruzaléma až po ukřižování – očima Jidáše Iškariotského. Muže, jenž byl jeho učedníkem i přítelem, a který jej nakonec zradil. Ambiciózní, mimořádně náročný filmový projekt vznikal v exteriérech, přímo v Izraeli. Na rozdíl od mnoha muzikálů neoslňuje zbytečně honosnou výpravou a kostýmy, ale zaujme promyšlenou realizací a skvěle vybranými interprety jednotlivých postav. Získal řadu prestižních ocenění a velkou diváckou popularitu. Norman Jewison o něm prohlásil: „že spíš, než hluboce náboženské dílo zamýšlel natočit příběh o dobru, zlu a kráse“. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (249)
Ach jo, to byla debilita. A to jsem ateista. Tři písničky z celého filmu nervaly uši. Ježíš byl nesympatický a celé to bylo uječené a stupidní. Takové hodnocení si to nezaslouží ani náhodou. Jewison se dost utnul, Šumaře na střeše jsem totiž sežral i s navijákem. Tohle jsem plival od začátku do konce. Shit! ()
Nikdy jsem si od tohoto muzikálu nic neslibovala, proto jsem neměla potřebu se na něj podívat. Překvapilo to. Moc se mi líbilo to "moderní" hippie pojetí muzikálu, ta rocková hudba, oblečení. Bylo to jiné, nevšední a svým způsobem i odvážné. Nádherné písně, navíc krásně zazpívané, místy i chytlavé. Jediné, co bych k tomu vytkla bylo, že jsem chvílemi měla pocit, že Ježíš v podaní tohoto muzikálu je záporná postava, občas se tak choval, ale je to jen detail. ()
Dejte hipíkům do rukou pár peněz, bibli a radši utíkejte... To, co vznikne, je totiž bomba, jejíž výbuch se nedá ignorovat. Tenhle muzikál je vážně naprosto unikátní dílo, kdy Ježíš chodí a zpívá po Izraeli a honí ho římští vojáci v tílkách, Herodes se slunečními brýlemi, stíhačky, tanky a bůhví co ještě. Tenhle film má vážně neuvěřitelný náboj a buď vás bude přitahovat nebo odpuzovat. Tak i tak je to ale jedinečný film, který bych se asi bál jen tak doporučit. Jediný problém je, že se hrozně rychle okouká a napodruhé už toho moc nenabídne. ()
Podotýkám, že kdybych hodnotil samotný muzikál, tedy hudbu a libreto, nekoukal bych napravo nalevo a dal bych mu 5*, jen by to hvízdlo. Ale ta adaptace už se mi líbí míň. Většina protagonistů není silná ve zpěvu a to, že byl film natočen právě s nimi a zůstane to tak navěky, mě pěkně... hněte. Za úplný omyl považuju obsazení titulní role. Bez ohledu na víru či nevíru se asi shodneme, že Ježíš by měl být mimořádně charismatická osobnost. Člověk, který svým příchodem na večírek způsobí, že všichni utichnou v napjatém očekávání. Takže nechápu, proč ho Norman Jewison obsadil pidlookým permoníkem s hlasovým rozsahem Sagvana Tofiho a charismatem vycpaného hranostaje. 70% ()
Kontroverzné poňatie pašií formou rockovej opery od hnutia hippies bolo veľmi originálne. Bolo tiež vidieť, že danú tému nemajú veľmi zmapovanú, keďže vybrali iba niektoré momenty, ďalšie si upravili podľa seba a urobili z Boha akéhosi človeka, žiadúceho miestami po sláve, ktorý nechce uzdravovať a pomáhať a vlastne takých momentov tam bolo veľa, najmä spomínať Mohameda na časy, keď ešte nežil. Tému odľahčili tým, že do nej vklinili súčasnosť a na niekoho moderné prvky môžu pôsobiť gýčovito, ale na mňa to pôsobilo, že miestami improvizovali a tému kresťanstva trocha zviditeľnili. Úprimne poviem, z pohľadu mojej viery tomu veľmi netlieskam, lebo mi to niekedy neprišlo správne, možno niekedy také urážlivé, povrchné, ale hudba bola skvelá, muzikál od začiatku až dokonca. Mnoho melodických piesní, aj keď občas to už malo nádych nudy, ale vždy to niečo z nej vytrhlo. Za najlepší by som ho však nepasoval. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (18)
- Norman Jewison pôvodne chcel, aby úlohu Ježiša (Ted Neeley) hral Ian Gillan, ktorý nahral Ježiša na koncepčnom albume. Gillan však ponuku odmietol a rozhodol sa, že viac poteší fanúšikov na turné s Deep Purple. (MFJD)
- Pri scéne s tankmi, ktoré dohnali Judáša (Carl Anderson) pred veľradu, je poukázané na Judášove posadnutie zlým duchom. Satan ho k tomu dohnal. Naopak ku koncu, stíhacie lietadlá predstavujú diablovo odstúpenie od Judáša. (MFJD)
- Počas záberu, keď sa Judáš (Carl Anderson) chce obesiť, je nechtiac vidieť popruhy telovej farby, ktoré mu pomáhali bezpečne visieť na strome. (L´Aura)
Reklama