Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ja su haviř, kdo je vic! Příběh (z) doby, kdy se socialisticky žilo, kapitalisticky pracovalo a kdy poslední z posledních byli prvními. Dvoudílný televizní film o osudech rodiny elitního havíře na pozadí největší důlní katastrofy druhé poloviny 20. století. 
1. část:
Osmnáctiletý Petr přivede do jiného stavu svou první lásku Janu. Aby získal byt, nastoupí přes odpor rodičů do dolu, ve kterém pracuje jeho otec Milan. Elitní havíř pronásledovaný záchvaty klaustrofobie po prožitém závalu. Petrovýma očima poznáváme drsné parťáctví i fyzicky a psychicky nepředstavitelně tvrdou práci 600 metrů pod zemí. Práci, při které jde každý den o život. A na povrchu? Tam Jana tráví dny s Petrovou matkou Marií. Ráznou ženou, která křehkou dívku nemůže vystát.
2. část: 7. 7. 1961. Marii se rozpadá rodina. Petr hrubne, zhrouceného Milana přeřadili na hůře placené místo a Jana vyzradí Mariino nejtemnější tajemství. Ten den se Důl Dukla promění zanedbáním bezpečnostních pravidel v hořící peklo. Strach, chaos, panika, ale také statečnost a odhodlání zachránit ty, kteří zůstali pod zemí. A na povrchu? Ženy vyhlížející manžely, syny, milence. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (394)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Velmi povedené, Ondříček je do budoucna nepochybně jedna z nadějí českého filmu, jeho prvotní režisérské počiny se mi hodně líbí a pokračuje stále ve velkém stylu, bezchybná atmosféra i vynikající drama. Také mne potěšilo, že jsem Marthu opět viděl hrát a dost dobře. Chtělo by to celovečerák se stejně kvalitní režií a precizním scénářem, pane režisére. ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Havířov, tma a hrubost světa pod povrchem, drsnost i velké srdce místních uprostřed jejich krutých osudů a jedno z největších neštěstí v Československu. Námět, který se píše skoro sám a tady právě vzniká největší úskalí snímku. Je skvělé, že se do tématu Ondříček pustil, a zpracoval ho vážně solidně, bohužel se rozhodl si vystačit pouze s tím, co celá událost nedávné minulosti nabízí sama o sobě. Naprosto zde postrádám jakoukoliv vlastní invenci, nápady, které by příběhu dodaly šťávu, a snahu vytáhnout se z televizního průměru. Herecké výkony jsou často strnulé, Pražáky ostravský dialekt člověk přes veškerou snahu nenaučí, snaha přidat dějovou linku nad rámec celé katastrofy působí místy uměle a celý film se táhne. Příjemné překvapení na televizní obrazovce, jenže za mě měl snímek mnohem větší potenciál, než být pouze jednookým mezi slepými... ()

Reklama

Ainy 

všechny recenze uživatele

Tak kura tu se kdejaka cypovina rozděluje na časti a dvoudilny film ne? No nic, chapu, že je fuška rozdělit to na polovicu oproti takemu kratkemu Tak ide čas. Nicmeně ja včil ohodnotim prvni čast, bo na druhu mi nězbyva čas, rano musim do rachoty. Hned začatek mě dost znechutil, bo slyšet Pražaky mluvit po našymu je děs. Kupřikladu Martička ... herecky dokonala, ale s Langošem si možu podat ruce. Uši mi to trhalo! Nechapu, jaky měl režiser problem angažovat ostravske herce, keři by mohli mluvit tak, jak jim zobak narost. Co ma Ondřiček proti Ostravakum? Tu sa, dopyče, rodi same talenty! Vadilo mi tu teš použiti někerych ostravskych hlašek, opsanych ze slovnika. Chlupy se mi zježily, bo jsem si hned vybavila Kameňak a modlila se, aby tam na mňa něhuknul Troška zpoza uhla. Jinak zatim tleskam Oskarovi. Z něho roste Pan herec, dufam, že je synek z Ostravy. Jemu to věřim, jako by se tu narodil! Zatim hodnotim *** a pul a uvidim co mi zitra nabidně dvojka. ...................................................................................................................................................................................................... Tak jo, dneska je už zítra a musím uznat, že kdyby nebylo zbytečně obsáhlé rodinné omáčky kolem, ale jen čistě okrajově a kdyby se film věnoval hlavně životu a práci horníků na Jámě Dukla, byla by to možná aj pětihvězda. A s tou ostravštinou chuj s tym. Jakmile se děj ve druhém filmu konečně přehoupl do napínavé části, která popisuje samotnou tragédii, přestala jsem dýchat a ke konci jsem cítila nejen vztek z bezmoci, ale i slzu jsem stlačila. Langoš byl tak skvělý záporák, že bych mu taku jednu liščila po pyščisku, až by brýle sbíral po place! Komančům tehdy prošlo očividně všechno! Očitá svědectví pamětníků je velké plus celého filmu. Z jejich vyprávění tuhne krev. ()

MajklCZsk 

všechny recenze uživatele

Film svou kvalitou velmi kolísá. Některé herecké výkony jsou perfektní, některé se potápí pod hlubokým průměrem. Některé proměny charakterů jsou naprosto precizní a uvěřitelné, některé dramatické oblouky jsou naopak silné WTF?!. Některé příběhové sekvence jsou špičkové a velmi silné, některé jsou pak hluché a nic nevypovídající. Naštěstí těch dobrých věcí je o něco více. Může už za to především přesah, který nový Ondříček divákům dává. Hlavně že práce stále žije. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Divácky velmi atraktivní téma o práci o které zde 99% uživatelů nemá ani šajnu. Dobře zpracované, místy rozvleklé, jak se děj poslal do bytu Šlachtů, evokovalo to ve mně socialistické seriály, ale jak se šlo pod zem, tak seriál je nesmírně silnej. Jenom tak přemýšlím, když tvůrci zachovali moravskoslezský dialekt, proč si zvali herce z Prahy ? Myslím si, že region má dostatek kvalitních herců co by zvládli i hlavní role. Langoš mluvil jak Donutil v Tankovým praporu a Issová přehrává. Jsem velmi zvědav na druhý díl, zatím to vidím na tři, ale věřím, že finiš to posune nahoru. Druhý díl už určitě rozveklý nebyl, naopak tady mě přišlo že byl zase příliš zkratkovitý, ale nechci být za citron. České televizi palec nahoru za zvolené téma, které tento týden díky Dukle 61 ovládlo mainstream media a samozřejmě za filmařskou práci. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (20)

  • Scéna hospodské rvačky, kdy se horníci pustili do záchranářů, je uměleckou licencí tvůrců. Záchranáři se naopak v dolech těšili úctě, zvláště pak mezi horníky, protože věděli, že právě záchranářům možná budou v budoucnu vděční za záchranu života. (Lukin413)
  • Protože v dole Rako se těží lupek, museli filmaři do podzemí navozit uhlí. [Zdroj: Raport.cz] (rakovnik)
  • Matka Roberta Mikluše (Eda), Zdeňka Miklušová, která se stala poradkyni režiséra pro hornický dialekt a která v době natáčení pracovala v herně, se tak vžila do své role filmařky, že když se jí David Ondříček zeptal ve studiu, co říká na uvedenou scénu, odpověděla, že se jí natočená scéna zdá málo upřímná. Ondříček ji musel vrátit zpátky na zem slovy: „To nech prosím na mě, já se ptám na hornický žargon.“ (sator)

Reklama

Reklama