Reklama

Reklama

Emocionálně působivý film vypráví příběh osamělého mladíka Cala (Dean) bojujícího o přízeň svého přísného otce (Raymond Massey) a oblíbenějšího bratra Arona (Richard Davalos). (Magic Box)

Videa (1)

Trailer

Recenze (218)

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Skvěle zahraná rozervanost trpícího Cala, snaha změnit osudové určení "prokleté" povahy, kterou zdá se, zdědil po své zlé a kruté matce, která rodinu opustila, zatímco se bratr Adam vyhříval na výsluní otcovy lásky, jež Cal nikdy nepoznal. Přirozený výkon J.Deana zastínil teatrální herectví ostatních protagonistů, v době vzniku snímku běžně vídané. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Tohle je snímek, u něhož jsem si poprvé skutečně říkal, že James Dean byl skvělý herec a že je ho škoda. Vlastně je to film o tom, jak může také vypadat jedna nefunkční rodina a že to není jen tím, že jeden ze synů je rebel. Finále je hodně emotivní a dovede zasáhnout, ale překvapivě film zase až tak nedovede v dnešní době překvapit vývojem. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Věru těžké hodnocení. Mí oblíbení uživatelé sází po pěti hvězdičkách jako při kulometné palbě, ale já na Kazanův film hledím se skeptickým krčením ramen. Ty hvězdičky totiž nejsou ani tak za film jako takový, jako spíš za vynikající Steinbeckovu literární předlohu a kult Jamese Deana. Což o to, téma je mimořádně silné a ve své době ten snímek představoval určitě vysoce nadstandardní počin, jenže s odstupem času je vidět, jak je zatížený dobovým balastem melodramatičnosti, patosu, přehrávání, kvílení smyčců velkého orchestru - zkrátka a dobře Na východ od ráje představuje typické studiové drama z 50. let, které běh času ve filmovém umění už dávno překonal. Tohle je přesně ten druh filmu, vůči kterému se vymezovala francouzská nová vlna, československá vlna, americký nezávislý film 70. let apod. James Dean přehrává, a to určitě ne proto, že by byl špatný herec, ale jenom se snaží vyhovět dobovým představám o dramatickém herectví a rozervané duši mladého hrdiny. Váhám mezi 3 a 4 hvězdičkami, ale nadšených nekritických obdivovatelů má tenhle kousek spoustu, takže se nemusím rozpakovat nadělit přes řadu slušných scén a zajímavých postav jen 65 % celkového dojmu a 3* k tomu. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Asi zde budu za škarohlída, snad i za barbara... John Steinbeck je můj nejmilejší americký autor. Mám doma (a samozřejmě jsem četl) od něj všechny knihy co u nás byly vydány. Miluji dobu kam sází své romány jimiž je povětšinou Amerika dvacátých a třicátých let. Amerika chudých a tvrdě dřících farmářů, námezdních dělníků, sezónních česáčů ovoce, tuláků....Steinbeck miloval tyto prosté hrdiny a navzdory tehdejší módě jim věnoval své romány čímž zprvu působil všeobecné pohoršení.... Na východ od ráje byla tou první a asi i nejkrásnější. Zde už Steinbeck spisovatelsky velmi vyzrál. Táta mi ještě na sklonku komunismu vyprávěl o skvělém filmovém zpracování s ,,rebelem" Deanem... Urputně jsem čekal až se k filmovému zpracování dostanu plný očekávání, zvědavosti a i touhy. Tak se také stalo ale já byl zklamán. Film převypravuje a to ještě neúplně knihu respektive její první část. Snad je to tou už jinou (novou moderní) dobou kdy jsem film viděl, ale ani film, ani Dean na mne nijak nezapůsobili. Tehdejší vzor rebela trochu vyčpěl... Zpracování je hezké, ale to je málo. Snad vidět to tenkrát v šedesátých někde v kině v barvě, snad bych byl uchvácen Kazanovým zpracováním rodu Trasků v údolí Salinas.... Je zajímavé, že táta to po letech cítil podobně a vliv na něj nemělo až tak zpracování jako spíš vzpomínky na tu dobu a jistý sentiment.... Timšel * * * . ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

,,Kain povstal proti svému bratru Ábelovi a zabil jej. Poté odešel a usadil se v zemi Nód, na východ od ráje..." Se slavnou filmovou adaptací části stejnojmenného románu Johna Steinbecka z roku 1952 přichází jeden z velikánů světové režie Elia Kazan, sám významný autor a spisovatel (jeho nejslavnější knihou je patrně legendární Tichá dohoda demaskující podstatu amerického snu...). Na základě aluze k biblickému mýtu o Kainovi a Ábelovi je vystaveno velké klasické drama tázající se po podstatě dobra a zla, variací jednoho z nejstarších archetypů - duality dvou černobílých bratrů (oba bratři mají velmi návodová jména - Cal (Kain) a Aron (Ábel)), dochází tvůrci k zajímavé reflexi původního významu - pakliže v Bibli zabije Kain Ábela kvůli žárlivosti, neboť Bůh si vybere pouze Ábelovu oběť a Kainovu ignoruje, smyslem je ale ukázat, že Hospodin to udělal záměrně, neboť dobře věděl o vnitřních dispozicích budoucího vraha (každý si může zvolit NEZABIJEŠ, tím se lišíme od zvířat), nyní se Cal, doberoucí se otcovy lásky a zájmu až v samém finále snímku, dá vnímat jako oběť podivně pokřivených poměrů v rodině, kde se etické (biblické) axiomy nadřazují projevům citu a empatie. Tedy spíše než velké a symbolické biblické podobenství je Kazanův snímek strhující filmovou metaforou nedostatku lásky, pochopení, prostého zájmu...tedy dysfunkční rodiny. Elia Kazan natočil snímek skutečně silný, působivý, s neotřelými formálními postupy (většinu filmu statická kamera se náhle ,,nakloní" a ,,rozhoupe", čímž odráží úzkost a nejistotu hlavního hrdiny - vynikající scéna na houpačce v závěru filmu) a s Jamesem Deanem (kterého tak Kazan objevil pro film) v hlavní roli, jenž byl za svůj výkon dokonce nominován na Oskara a vznikla tak jeho legenda, legenda mladého muže, který si nese stigma svých filmových rolí - rebelů bez příčiny... Podobné filmy: O myších a lidech, Hrozny hněvu, Rebel bez příčiny, Obr / Gigant ()

Galerie (83)

Zajímavosti (17)

  • Julie Harris původně do role Abry nechtěli obsadit, protože byla o deset let starší než její postava. (beyli)
  • Oscarová nominace Jamese Deana na sošku pro nejlepší mužský herecký výkon byla první posmrtná nominace v historii Oscarů. (Ruuzha)

Reklama

Reklama