Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Carlo Di PalmaHrají:
Denholm Elliott, Dianne Wiest, Mia Farrow, Sam Waterston, Jack Warden, Rosemary Murphy, Elaine Stritch, Ira WheelerVOD (1)
Obsahy(1)
Mladá fotografka Lane tráví konec léta ve venkovském rodinném domu ve Vermontu. Sem za ní dochází její nápadník, ovdovělý učitel francouzštiny Howard, stejně jako soused Peter, který se pokouší napsat román o otci. Na návštěvu k ní přijíždí blízká přítelkyně Stefanie a Lanina matka, bývalá herečka Diana Frazierová, se svým společníkem penzionovaným fyzikem Lloydem. V průběhu jednoho večera, kdy za okny domu vypukne prudká bouře, vyplývají mezi účastněnými na povrch skryté vztahy, jejich touhy a traumata zasetá někdy v minulosti... Scenárista a režisér Woody Allen se v komorně laděném příběhu, který se poněkud vymyká z jeho tvorby, soustředil na působivé psychologické vykreslení postav a vzdal hold svému vzoru Antonu Pavloviči Čechovovi. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (70)
Mám rád Woodyho a jeho guľometnú paľbu sofistikovaných rečí a rečičiek. Takisto mám rád Woodyho vo chvíli, keď rezignuje na razantnú verbálnu akciu a vzdá hold "triviálnemu" životu, v ktorom sa síce takisto poneviera nejaký ten frustrovaný neurotik či sebestredná figúrka s nedostatkom sebaúcty, no nechŕli sarkazmy tak jedinečné, že sú za hranicou uveriteľného. September je veľmi delikátna a kultivovaná ukážka komornej drámy (a interiérového filmu bez divadelnej réžie), kde znavujúco pokojná atmosféra naplnená pochmúrnou melanchóliou slúži ako perfektný rámec pre emocionálne explozívny príbeh. Je síce úžasné vyfabulovať kopu briskných dialógov či glosovať dianie nezameniteľne cynickým spôsobom, no ešte úžasnejšie je nakrútiť film, ktorý síce nie je zábavný, zato však reflektujúci život tak brilantne a intenzívne, až človeku behá po chrbte mráz. Čechov by dal päť. ()
S prevažnou znalosťou nabušenej filmografie W.A. si dovolím podpísať, že "September" patrí medzi tie najmenej zábavné štúdie partnerských vzťahov. Netrápia ma neatraktívny herci (doba je doba), neubíja ma oprostenie od typicky uštipačného dobiedzania (pauza je pauza) a dokonca si ani nemyslím, že by dlhotrvajúce slovné výmeny boli totálne o ničom. Len sú občas bezpredmetné a neobnášajú to, čo ja rád-ten kultivovane strelený esprit, ktorého má tento múdry škriatok na rozdávanie, ale tu ním akosi šetrí, vlastne sa ho zdráha takmer úplne. Počúvam ubolené slová, sledujem nenaplnené túžby a súcitim len čiastočne. To však túto interiérovku nezráža do zóny zanedbateľnosti, pretože je stále sakramentsky pravdivá. "Prečo sa obliekaš ako poľský uprchlík?" ()
Já se přiznám, že s Woodyho filmy koketuji velmi opatrně, ale v tomhle případě mám dojem, že byl u mě na návštěvě a povídali jsme si spolu až do rána bílého. Pak to hodil na papír, rozepsal na víc postav, zrežíroval a předložil tuhle psychologickou pochoutku mezi nás. Já se tam skutečně v těch ženských postavách místy viděla, dokonce i v Dianě s jejím neodolatelným chraplákem, která byla sice charakterově diametrálně odlišná, ale její hlášky celý ten pozdní srpnový den příjemně prosvětlily. "Když rozumíš celému vesmíru, tak proč ses nenaučil tancovat?" - "Bůh nás zkouší a já nejsem připravená. Kde je vodka?" A její rozumování před zrcadlem nemělo chybu. Ach ty naše touhy, sny, zklamání, pocity viny, nerozhodnost.......ano, musím uznat, že Woody ženy zná až moc dobře a já doufám, že až příště půjdu za Allenem, tak to bude opět něco, co se dotkne mého jáství, tak jako September. ()
Woody Allen musel během vzniku tohoto filmu prožívat nejspíš hodně depresivní období, protože Září je pěkná deka. Při sledování jsem si říkal, že než strávit večer s takovou partou zoufalých, smutných a deprimovaných lidí, asi bych spáchal sebevraždu. Zoufale mi tu chybí protiváha v podobě (byť třeba sarkastického) humoru. Proti Allenovým vážným filmům většinou nic nemám, ale tohle mě opravdu minulo. ()
Film Woodyho Allena "Září" volně souvisí s jeho jiným dílem "Interiéry". Ovšem oproti nim tomuto dílu chybí děj. Skutečně žádný nemá, je to jen spleť dialogů, výlevů a pohledů do lidské duše - zvláště ženské. Postrádá rovněž tu mrazivou krásu pasáží bez hudby a slov. Tak co nám může nabídnout? Skvělé herecké výkony a skvělé dialogy. To někdy k dobrému filmu nestačí, ale to není tento případ. Skvělá Mia Farrow. 70%. ()
Galerie (10)
Photo © Orion Pictures Corporation
Zajímavosti (4)
- Celý film se odehrává výhradně v jednom domě. (Witta)
- Poté, co Woody Allen uviděl první verzi filmu, rozhodl se film natočit znovu a změnil obsazení dvou hlavních postav. (Witta)
- Roli reklamního textaře Petera měl původně hrát Christopher Walken, jehož později Allen přeobsadil za Sama Sheparda, kterého nakonec nahradil Sam Waterston. (Witta)
Reklama