Režie:
Peter BebjakScénář:
Peter BalkoKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Slavo SolovicHrají:
Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Jevgenij Libezňuk, Andrej Hryc, Zuzana Fialová, Stanislav Boklan, Oleksandr Piskunov, Rimma Zjubina, Kristína Kanátová (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Pětatřicetiletý Adam Krajňák je otcem tří mladých dcer, ale především hlavou slovensko-ukrajinského gangu, který se zabývá pašováním cigaret. S blížícím se vstupem Slovenska do Schengenského prostoru se však chystá velké zpřísnění hraničních kontrol a mezi pašeráckými skupinami vzrůstá napětí. Kvůli náhodně zmařenému kontrabandu nemůže Adam splatit dluh mocnému ukrajinskému mafiánovi Krullovi; navíc se staví proti jeho plánům na pašování tvrdých drog. Události nabírají příliš nečekaný spád a Adam bude muset překročit i hranice, které pro něj dosud byly tabu… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (317)
Slovenský pokus o mafiánský film, který i celkem vyšel, ale musí se říct, že jsou zde prvky, které ho trochu srážejí. Především je to skutečnost, že se někdy nebere příliš vážně, což je škoda, hodilo by se mu mnohem temnější pojetí a místy by nevadilo, kdyby zmizela snaha přiblížit se americkým mafiánským filmům. ()
Pašerácké drama z celkem exotických lokací, viděno očima Středo- či Západoevropana. To spojení ,,balkánské" formy a slovensko-ukrajinského obsahu mi popravdě nepřipadá moc šťastné, i když jeho smysl chápu, atmosférou se tyhle dvě lokality (alespoň při pohledu zvenku) trochu podobají...mne ale balkánsky laděná hudba a rozvernější pasáže vlastně dost rušily...takové plané hraní si na Emira Kusturicu, který je ovšem režisérsky a umělecky úplně jinde... ()
„Láska moja, kraj môj drahý, tu sme boli chlapci malí. Raz ma nájdeš pod tou hlinou, letia vtáci nad krajinou.“ Ak aj nie rovno najlepší, tak určite jeden z najlepších slovenských filmov od deväťdesiateho tretieho. Perfektná, skúsená ruka režiséra, ktorý veľmi dobre vedel, čo robí, čo chce a že si to s takým sebavedomým produkčným krytím a kvalitným scenárom môže dovoliť (viď. scény sexu a nadávok, kedy najčastejšie poznáte, či je filmár prirodzený alebo to len hrá). Scenár sa vzácne vydaril, je plný silných momentiek (návšteva mafiána v kuchyni, prsty) a prepracovaných postáv. Mimoriadne ma však potešili i skvelé dialógy a hlášky, ktoré sú občas veľmi vážne a výstižne tnú do živého. A hneď nato sú fakt poriadne vtipné („Vravel si, aby som do toho jeb*l.“ – „Ale nie aby si to roz*ebal. Svieti tam aspoň to svetielko?“ – „Hm. Nie.“ – „No tak si to fakt rozj*bal.“ alebo „To ktorý ko*ot písal?“ – „Ja.“ – „Myslel som si.“). Škoda, že sa neurobil väčší running gag zo „Si ko*ot?“ – toto ak by vo filme zaznelo o dva tri razy navyše, je to behom týždňa kultové. Scenárista sa vyžíva vo vydarených, dlhých, slovných konštrukciách, ktoré v divákovi dlho rezonujú (mrazivý Vášáryovej monológ o manželovi, z ktorého vám zlezie koža z tváre alebo Maštalírov preslov o psovi, ktorý za ňou pravdupovediac moc nezaostáva). Oceniť musím aj pôsobivú pohraničnú výpravu (kameňolom, hlboké lesy) a iné „technické“ veci, ako je napríklad Žiaranova kamera, či ústredná pesnička od IMT Smile a Ondreja Kandráča o sokoloch. V neposlednom rade je tu silné posolstvo o tom, ako to na Slovensku chodí. Za jediný výraznejší mínus (aj to čisto subjektívny) by som označil snáď len občas haprujúcu logiku (týpek má morálny problém s pašovaním drog, ale ak ho naštvete, v pohodičke a bez výčitiek svedomia vám vlastnoručne odstrihne prsty) a relatívne poslabšie finále, SPOILER ktoré je také typicky slovenské: namiesto poriadnej akcie postavy pochmúrne hľadia do zasnenej kamery a nechajú sa len voľne, neaktívne voľne unášať SPOILER. Cinemax Trenčín 2017 ()
Spokojený jsem byl tak napůl a uvažoval jsem o dvou hvězdičkách, dokud jsem si neuvědomil, jak skvělé akční filmy se točí u nás, hned poté jsem musel jednu hvězdičku přidat. Největším problémem snímku bylo to, že byly všechny postavy natolik záporné, až mi bylo jedno, jak to s nimi dopadne. Tedy za předpokladu, že všichni dopadnou špatně. Závěr vyzněl úplně do ztracena, a to je škoda, námět měl slušný potenciál a zasloužil si lepší zpracování. ()
Úvodné zoznamovanie sa diváka s postavami a prostredím boli trochu zmatočné, ale po pár minútach bolo všetko jasné. Hutná dráma spred postavenia Schengenskej hranice s Ukrajinou mala silný potenciál a dokázala ho bezosporu využiť. Vykreslená realita, drsné postavy aj dialógy, temnota. Všetky atribúty fungovali a pomáhali im aj herecké výkony. Predovšetkým by som vyzdvihol Eugena Libezniuka a našu hereckú ikonu Emíliu Vášaryovú. Jej postava matky hlavného hrdinu bola démonicky temná a úžasná. ()
Galerie (67)
Zajímavosti (23)
- Pre producentku Wandu Adamík-Hrycovú téma pašeráctva nebola nová. „Je to téma, s ktorou som vyrastala. Mama je z Uble, takže všetky prázdniny a sviatky som trávila práve tu. Veľmi dôverne poznám tento kraj. Pred štyrmi rokmi som si povedala, že tá téma je naša. Prečo si nepozrieť niečo, čo je naozaj o nás? Ľudia sú tu vášnivejší, chvíľu plačú a chvíľu sa smejú. Intenzívnejšie prežívajú radosť i smútok. A to sa nám vo filme podarilo zachytiť,“ prezradila po predpremiére. (WalterIK7)
- Tři měsíce před natáčením filmu spadla Emília Vášáryová na jevišti a s komplikovanou zlomeninou stehenní kosti skončila na operačním sále. Nikdo nevěřil, že bude natáčet. (blackrain)
Reklama