Režie:
S. Craig ZahlerScénář:
S. Craig ZahlerKamera:
Benji BakshiHrají:
Mel Gibson, Vince Vaughn, Tory Kittles, Michael Jai White, Thomas Kretschmann, Jennifer Carpenter, Laurie Holden, Don Johnson, Udo Kier, Fred Melamed (více)Obsahy(1)
Otupělý policejní veterán Ridgeman (Mel Gibson) a jeho náladový mladší kolega Anthony (Vince Vaughn) jsou suspendováni ze služby poté, co do médií unikne videozáznam jejich svérázných metod. Bez prostředků a velkých šancí se oba zatrpklí vojáci vydají do kriminálního podsvětí, aby učinili spravedlnosti zadost. Mezitím je v jiné části města propuštěn z vězení mladý zločinec Henry Jones a zjišťuje, že jeho matce a postiženému bratrovi hrozí vystěhování. Ve snaze najít způsob, jak jim pomoci, se obrátí na kamaráda z dětství jménem Biscuit, který ho představí nelítostnému kriminálnímu bossovi, jehož ambiciózní plány jej postaví do přímého konfliktu s oběma policejními odpadlíky. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (486)
Náčrt deja budí dojem triviálnej policajnej báchorky, ale Zahler opäť potvrdil svoj cit pre správne vedenie pozornosti a nastavenie komunikatívnosti voči divákovi na takú úroveň, aby bolo nemožné vopred odhadnúť tie najzásadnejšie zvraty a osudy hrdinov. Celá prvá hodina je venovaná zoznámeniu s aktérmi a rozprestretiu motívov. Našťastie aj všetko zlé je na niečo dobré a vďaka sústredenému tempu opäť silno vyniknú násilné momenty a zvedavosť ohľadom vyústenia v priebehu graduje možno nenápadne, ale zato sústavne. Herci sú samozrejme presní a predovšetkým veterán Gibson sa v úlohe neprispôsobivého tvrďasa s jasne vyrovnanými prioritami okamžite našiel. A tiež Zahler to celé až na pár zaváhaní a tentoraz ešte prekvapivo biednu prácu so soundtrackom ukočíroval s remeselnou istotou. ()
Sociální drama v hávu gangsterky působí zpočátku mírně ospale. Ale zdání klame. Na pozadí ne příliš zajímavých událostí je nám představen svět zoufalců. Nejsou to jen lidé z okraje společnosti, jak nám je dosud filmový průmysl servíroval. Jsou to obyčejní pracující lidé, policisté i bankovní úřednice, kteří se dostávají do svízelné situace. Není důležité, kdo koho okrade, kdo koho zabije, je důležité vidět, že okrádáni a zabíjeni jsme pomalu my všichni. Filmu by prospěla kratší stopáž, úvodní seznamování s postavami je na moderní film zbytečně zdlouhavé. ()
Zahler ubral na groteskně směšném gore, a přitlačil na uvěřitelnosti příběhu. To je velmi dobře. Neubral na všeobecném marasmu světa, hnusu a cynismu, který se z něj na diváka valí. Taky moc dobře. Neubral ani na délce. A to je velký špatný. Kdyby ty jeho filmy nebyly tak utahané, jsou všechny o řád lepší. A z Dragged Across Concrete už by s takovou byl nezapomenutelný kult. ()
S. Craig Zahler u mě začíná mít punc novodobého amerického filmaře, jehož filmy jsou nekonečnou porcí zážitků. Už potřetí tomu tak je a potřetí tomu tak je v podobném duchu. Precizní dialogy, které nejsou tolik popkulturní jako od Tarantina, ale pořád jsou parádně úderné. K tomu zjevná brutalita, která nešetří nic a nikoho. Zároveň pořád přemýšlíte, kam až ve filmu zajít, aby to bylo adekvátní a nebylo to už přes čáru. Tady minimálně jedna taková scéna je a mám pocit, že si ji režisér neodpustí snad v žádném ze svých filmů. Navíc je zajímavé i to, že si filmy točí na základě svých scénářů a podkresluje je svojí hudbou. Jestli to značí genialitu, tak pak tu máme současného vítěze. Na špatné straně na mě navíc nastoupilo perfektní dvojkou Gibson - Vaughn, která jak kdyby vypadla z dobových akčních devadesátek a nějak se pozapomněla v čase. No, bomba. Co Vám budu povídat. Snad jenom kratší délka chyběla k pětihvězdičkové dokonalosti. Chápu, že režisér některé scény natahoval schválně pro podpoření atmosféry, ale občas to bylo až moc. Pořád ale hodně solidní žánrový kousek a jeden z těch nejvýraznějších za posledních několik let. ()
Na základě zcela tuctové a milionkrát ohrané výchozí zápletky dokázal Zahler stvořit výjimečnou kriminálku s obdivuhodným příběhovým i myšlenkovým rozmachem a unikátní cynickou atmosférou odvrácené strany života v současném americkém velkoměstě. Gibson je vynikající (asi jeho nejlepší role od milované Odplaty) a charismatické drsňáky zvládá stále s přehledem, a klíčová scéna, která by v podání "běžného" režiséra trvala pravděpodobně jen pár minut, zabere v tomto velmi dlouhém a pomalém snímku snad čtvrtinu stopáže... Nutno vidět, něco takového tu nejspíš zase nějakou dobu nebude. 85 % ()
Galerie (23)
Zajímavosti (14)
- Ve filmu se střídají pro různé záběry dvě auta, Melovo Chevrolet je buď model Caprice ročník 1986 anebo model Impala ročník 1980. Při závěrečné scéně je v jednom záběru auto schované v garáži bílé SUV Dodge Durango, ale jinak je to Chevrolet Tahoe. Dvě úplně jiná auta. (350cuiV8)
- Vogelmann (Thomas Kretschmann) a jeho parta používají samopaly české výroby CZ Scorpion Evo 3. (Guilemot)
- Podle filmového ratingu MPAA, užívaného v USA, byl film zařazen do kategorie R. Na film s ratingem R smí mládež do 17 let pouze v doprovodu dospělé osoby. Filmy s hodnocením R mohou obsahovat hrubý jazyk, výrazně násilné scény, nahotu spojenou se sexualitou nebo užívání drog. Zde šlo především o násilí. (Tonula)
Reklama