Režie:
S. Craig ZahlerScénář:
S. Craig ZahlerKamera:
Benji BakshiHrají:
Mel Gibson, Vince Vaughn, Tory Kittles, Michael Jai White, Thomas Kretschmann, Jennifer Carpenter, Laurie Holden, Don Johnson, Udo Kier, Fred Melamed (více)Obsahy(1)
Otupělý policejní veterán Ridgeman (Mel Gibson) a jeho náladový mladší kolega Anthony (Vince Vaughn) jsou suspendováni ze služby poté, co do médií unikne videozáznam jejich svérázných metod. Bez prostředků a velkých šancí se oba zatrpklí vojáci vydají do kriminálního podsvětí, aby učinili spravedlnosti zadost. Mezitím je v jiné části města propuštěn z vězení mladý zločinec Henry Jones a zjišťuje, že jeho matce a postiženému bratrovi hrozí vystěhování. Ve snaze najít způsob, jak jim pomoci, se obrátí na kamaráda z dětství jménem Biscuit, který ho představí nelítostnému kriminálnímu bossovi, jehož ambiciózní plány jej postaví do přímého konfliktu s oběma policejními odpadlíky. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (485)
„Cesta zo školy by nemala byť plná útrap.“ – „Nie. To nemala.“ Je to (už asi typický, dalo by sa povedať) Zahler: dlhé dialógové scény, WTF nápady (chrúmanie) a strašné výbuchy násilia, ktorými posúva hranice toho, čo sa smie (prehltnutý kľúč, banka). Mnohé veci naoko nedávajú zmysel (dlhé scény s postavami, o ktorých netušíte, ako zapadajú do príbehu), ale postupne sa všetko vysvetlí a je to fakt kruté. Je to dlhé, to áno, ale s pribúdajúcimi minútami ma to dostalo. Nie je to geniálne, ale hlavne ku koncu ma fakt zaujímalo, ako to dopadne. A dopadlo to všelijako. Proste Zahler. ()
Po nudném, ale výživném Kostním Tomahawku a zábavném a záživném Bordelu v bloku 99 si to Plátce na Kreku do třetice všeho zlého přiufonil s nudnou a nezáživnou Držkou po betoně. Mel Nemel, je to tentokrát, jako by vás utahaná čtyřicítka pozvala na multiotvorovou noc plnou bezuzdné vášně a pak, po třech úmorných hodinách plivání vám svých životních mindráků do xichtu, na vás unyle tasila vytahaného olezlého bobra s divnou vyrážkou. A to rozhodně není po stopadesáti minutách žvanivé prudy očekávaná katarze, která by vyvážila předchozí martýrium jako u Kostního tomahawku, tudíž jeden radši chytne od Kreka akutní záchvat impotence a otočí se k tomu rychle zády doufaje, že přes ten v nose utkvělý pach zatuchlé rybiny a jím vyvolanou chuť žluklých krevet na patře usne dřív, než se poblije. ()
Úplatky nebral, hotovost si do kapsy nikdy nestrčil. Jenže to byl policajtem v aktivní službě. Dnes je chudým civilistou, kterému táhne na šedesát, má nemocnou manželku a dceru, kterou otravují výrostci ze sousedství. Zabránil tomu, aby se větší množství drog dostalo od dealera do škol, jenže ho suspendovali, protože nebyl společně s parťákem dost zdvořilý. Ke zločinu se někdy uchýlí i poměrně obyčejní lidé. A okradou místního grázla. Tak trochu rezignovaný Martin Riggs Mela Gibsona, u kterého to na povýšení nevypadá, se po letech „vrátil“ a po dvě hodiny je to radost. Poslední půlhodina je už bohužel víceméně o tom, kdo koho přechytračí a kdo z téhle hry na morálku vyjde jako vítěz. Navíc obsahuje momenty, které mi tolik nechutnaly. Nic na tom ale nemění, že S. Craig Zahler dokazuje, že má solidně našlápnuto. Je jiný, je svěží. Nepotřebuje se zalíbit, točí, jak chce on a ne, jak (když to přeženu) vyžadují lidé okolo. Znovu na vše jdeme velmi pozvolna, dlouze žvýkáme hamburgery i se necháme ukolébat vsuvkou, kterak jedna čerstvá matka nechce opustit kojence a vyrazit zpět do pracovního procesu. Celkové zápletce její bankovní příběh nic nedá, ale body navíc za něj tvůrci dostanou. Stejně jako za ústřední dvojici: Mel Gibson a Vince Vaughn v sobě drží zlobu i silné emoce, chemie mezi nimi funguje, atmosféra je přesná, násilí nekompromisní. Vyhlídky postav na zlepšení chybí, vyhlídky na další Zahlerův kousek jsou ovšem o to naléhavější. ()
Bulwark of Broken Dreams. Ve své podstatě triviální, ryze béčkový obsah, ale podaný unikátní slow burn formou. Do toho bezskrupulózní násilí, chytré, lehce knižní dialogy (bez Tarantinovy současné bezuzdné sebestřednosti), nevyzpytatelný vývoj pohrávající si po McCarthyovsku s fatalitou a v neposlední řadě takový ten prostý lidský rozměr s vírou v dobro. Není to parní válec poháněný cílevědomou agresí jako devadesát devítka, ale tu pátou nakonec dám, protože Zahler je jako Gibsonův zoufalý fízl Brett Ridgeman. Odvádí poctivou práci, kašle na politikaření a nemění se s časem.. Ozývají se hlasy, že by se měl posunout jinam. Proč? Nikdo jiný tohle v celovečerním formátu neumí, tak ať s tím klidně dál pokračuje. Třeba na North Ganson Street.. ()
Zahler zvolil přístupnější styl, to ale neznamená, že by byl předvídatelný nebo slevil na brutalitě. Na moralitu o dvou policajtech, které systém dohnal na hranu zákona navěšel velice aktuální témata. Gibson je herecky definitivně zpátky a Vaughan mu jako parťák skvěle sedne. Musí. Velká část filmu stojí na tom jak si ti dva povídají v autě. Akce moc není, ale když ano je realistická a zahlerovsky brutální. Z osudů vedlejších postav často mrazí. Pomalejší tempo má svůj smysl. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (14)
- Ve filmu se střídají pro různé záběry dvě auta, Melovo Chevrolet je buď model Caprice ročník 1986 anebo model Impala ročník 1980. Při závěrečné scéně je v jednom záběru auto schované v garáži bílé SUV Dodge Durango, ale jinak je to Chevrolet Tahoe. Dvě úplně jiná auta. (350cuiV8)
- Při přepadení obchodu ve 36. minutě, střelec rozstřílí stojan s chipsy a přitom si můžeme jasně všimnout, že zákazník pohne hlavou, i když ho předtím lupič evidentně zastřelil. (Timak)
- Podle filmového ratingu MPAA, užívaného v USA, byl film zařazen do kategorie R. Na film s ratingem R smí mládež do 17 let pouze v doprovodu dospělé osoby. Filmy s hodnocením R mohou obsahovat hrubý jazyk, výrazně násilné scény, nahotu spojenou se sexualitou nebo užívání drog. Zde šlo především o násilí. (Tonula)
Reklama