Režie:
Stanley KubrickKamera:
Oswald MorrisHrají:
James Mason, Shelley Winters, Sue Lyon, Peter Sellers, Gary Cockrell, Jerry Stovin, Diana Decker, Lois Maxwell, Cec Linder, Terry Kilburn, Ed Bishop (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Emigrant z Evropy Humbert Humbert je po příjezdu do města Ramsdale v New Hampshiru zasažen amorovým šípem a plánuje se oženit s Charlottou Hazeovou. Avšak jen proto, aby byl navždy blízko svému miláčku – Charlottině předčasně vyspělé dceři Lolitě! Filmař Stanley Kubrick prozkoumává téma sexuální posedlosti (námět, ke kterému se vrátí o 37 let později ve filmu Eyes Wide Shut) v této hořce komické a dojemně jímavé adaptaci románu Vladimíra Nabokova. James Mason hraje záludného a pošetilého Humberta, ženatého z nouze s Charlottou (Shelley Winters), který musí soupeřit s všudypřítomným a otravným Clarem Quiltym (téměř chameleonský Peter Sellers), když jeho duši polapí bezstarostná dospívající dívka (Sue Lyon) s oním „nádherným, poetickým a melodickým jménem“ – Lolita. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (281)
[7/10] (Anya, Harris-Kubrick, Seven Arts, Transwood) (Čb. /// Produkce: James B. Harris /// Scénář: Vladimir Nabokov podle vlastního románu /// Kamera: Oswald Morris /// Hudba: Bob Harris, Nelson Riddle /// Nominace na Oscara: Vladimir Nabokov (scénář)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()
Vždycky, když se objevil Peter Sellers, trochu jsem znervózněl. Je totiž v tomhle filmu naprosto smrtelně geniální, každou vteřinu, a já musel pořád myslet na to, jaká je ostuda, že ho teprve teď poprvé vidím v nějakým filmu nedabovanýho. To, jakým způsobem mluvil, jak měnil hlasy a jak se u toho tvářil, chacha, neuvěřitelný. Stávám se jeho velkým fanouškem. Jinak se mi Lolita líbila, i když jsem měl dojem, že málem všechny scény, který mám v knížce nejradši a na který jsem čekal, Kubrick pominul nebo natočil úplně jinak, než bych chtěl. Ale když o tom zpětně přemějšlím, řek bych, že to nevadilo, protože režisér si vybral z knížky jen tolik, kolik se mu hodilo do filmu, aby fungoval tak, jak má. I když z toho vyplynulo, že na konci jsem měl úplně jinej pocit, než po přečtení Nabokovova románu. A proč nedávám pět hvězdiček? Odpověď je v traileru: "Jak mohli natočit Lolitu?!" (prostě to nejde) ()
Dostatečně dramatická, dostatečně ironická, ale překvapivě málo naléhavá a osudová, taková je Kubrickova Lolita. Jsem rozmazlený z Lyneho dokonalého remaku, ale když vidím Humberta v Masonově zbytečně umírněném podání předvádět neodůvodněné paranoidní záchvaty a když si Shelley Winters jako Charlotte Haze ukňučeně stěžuje a přehrává přitom, tak ve mně všechno vře. Největší výhrou je tak samotná Lolita, jejíž čarovně okouzlující představitelka dokáže svým nejjemnějším úsměvem vyvolat v divákovi přesně ten pocit, který musel mít Humbert při prvním jejím zahlédnutí. Zajímavé je i pojetí Quiltyho, kterého mám v paměti jako nepolapitelného všudypřítomného démona a tady je v Sellersově podání slizkým hadem, otevřeně ukazujícím svou tvář a naznačujícím do očí Humbertovi svoje touhy. Konečné pocity jsou nakonec smíšené. Scénář má velmi hluchá místa a drobné chyby v návaznosti, ale nebojí se přijít s úžasně sarkastickým momentem (uchechtnutí při čtení láskyplného vyznání) nebo všeříkajícím romantickým obrazem (úvodní titulky). Ale je to "jen" romantické drama a ne osudová zpověď plná zoufalé a unikající vášně. 70% ()
Nemá smysl si nic nalhávat, cenzorské zásahy Lolitu značně znehodnocují a nedovolují doznít plnému rozsahu toho, co se vlastně děje. Jinak je zajímavé především Kubrickovo odvážné rozhodnutí neuchýlit se k voice overu, k němuž předloha vybízí - musel tak hledat způsoby, jak nahradit právě to, v čem spočívá jádro knihy (více či méně úspěšně - předně dlouhé výpadky děje nejsou příliš přirozené). V důsledku je i proto zážitek z filmu zásadně odlišný a poněkud smířlivější vůči protagonistovi. Nejvíc ale škodí posunutí věku hlavní hrdinky o dva roky. Co bylo cenzory zamýšleno jako vyhnutí se největší perverzi, má do značné míry kontraproduktivní dopad, protože totéž chování u čtrnáctileté dívky už jen stěží přijmeme jako stejně nezištné a neuvědomělé jako u dvanáctiletého dítěte a Lolitu vnímáme jako mnohem odpovědnější, což není dobré. Lolita je každopádně Kubrickův ekvivalent Wellesových Ambersonů - fragment skvělého filmu, který byl rozčeřen zásahy necitlivých úředníků. ()
Adaptácia Nabokovej vlastnej knihy prešla turbulenciami aké si len málo filmov prešlo. Výsledkom je vyzretý kvalitný scenár plný náznakov a sofistikovaných scén, ktoré umožnili priechodnosť aj puritánskej časti Ameriky. Kubrick ho spracoval skvelým spôsobom, bola radosť sledovať filmárčinu v jeho poňatí. Herecké obsadenie super. Jedinou škvrnkou je azda prepálená minutáž. ()
Reklama