Reklama

Reklama

Jan Palach

Trailer
Česko / Slovensko, 2018, 124 min (Alternativní 119 min)

Scénář:

Eva Kantůrková

Kamera:

Jan Šuster

Hudba:

Michal Rataj

Hrají:

Viktor Zavadil, Zuzana Bydžovská, Denisa Barešová, Kristína Kanátová, Jan Vondráček, Karel Jirák, Michal Balcar, Anna Stropnická, Gabriel Cohen (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Film pozoruje posledních několik měsíců života Jana Palacha. Pozoruje jej na základě dostupných faktických pramenů a zároveň přemýšlí, co tomu mladému muži táhlo hlavou. Jan Palach nikomu z blízkých o svém rozhodnutí dopředu neřekl. Ani nenaznačil, že by byl něčeho takového schopen. Ve filmu prochází vztahem se svou přítelkyní Helenkou, bouřlivým kolejním životem roku 1968, soužitím s mámou doma ve Všetatech, zažije studentské brigády v Kazachstánu a Francii, chodí do školy, pozoruje a mlčí. Stejně jako se od podzimu 68 mění veřejný život, ráz ulic i výrazy lidí, stává se něco s Janem. Jak to, že si ničeho nevšimla jeho dívka, máma, spolužáci? Ještě to ráno si Jan vzal od mámy svačinu, na koleji vtipkoval se spolubydlícím a před odchodem do města se vysprchoval. Kamera po celý film sleduje Janovu tvář a snaží se zachytit okamžiky rozhodnutí… (CinemArt)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (390)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

50. výročí okupace, tak proč si to nepřipomenout nějakým filmem? Člověk si na jednu stranu asi řekne proč jestli tento film není zbytečnost, když se Palachovi a jeho odkazu věnovala už 5 let stará výborná televizní mini-série Hořící keř, Jan Palach má ale do Hořícího keře pořádně daleko a více než na politický aspekt věci se více věnuje Palachovi samotnému jako postavě. Režie se ujal Robert Sedláček a z počátku mi ten výběr smysl nedával. Viděl jsem od něj totiž pouze Dědictví 2 aneb Kurva se neříká a na tom filmu je smutné to, že nejlepším je na něm samotný název. Především jsem si ho ale pamatoval jako toho režiséra, který si přišel pro státní vyznamenání ve v mikině. A i přesto, že bylo od Miloše Zemana, pořád to bylo tak trochu skandální. U Palacha ale Sedláček dokazuje, že umí. Pořád je to dle mě režisér, který je perfektní v jednotlivých sekvencích ale to funguje o poznání lépe. To je asi největší slabost filmu samotného. Sedláček nabídne perfektní scény- Konfrontaci Palacha a varšavských vojsk, několik pár dialogových perfektních scén a především osudné zapálení Palacha je podáno excelentně. Jako celek ale zamrzí, že film je příliš rozlítaný. Příliš skáče v čase a občas se v něm těžko orientuje (někdy jsem nepobral jestli je pořád ten samý den nebo pár dní uteklo). Měl jsem taky taky problém v postavách: O hereckých výkonech budu mluvit za chvíli až se dostanu ke kladu snímkům, nejdřív bych ale rád projel negativa. A negativa jsou ty, že mi přijde, že si s nimi Sedláček nepohrál jak šlo a má od ní příliš daleký odstup. A to i u samotného Palacha. Jan Palach je důležitá osoba českých dějin a právem nebyl dodnes zapomenut a snad nikdy nebude. Z filmu jsem ale vůbec nepobral několik věcí:Jakožto velký sluníčkář nemá vůbec problém s topením štěnat, zápletka s milenkou jakoby tam vůbec nemusela být, Jeho vztah s matkou je podán hrozně podivným způsobem, že po filmu vůbec nemáme ponětí jaký vztah s matkou vůbec měl a to jsem ještě nezmínil to, že jeho vztah s přáteli ve filmu téměř není vysvětlen. Jediný co chce film podat je to, že byl Honzík Palach, citlivý chlapec toužící po spravedlnosti a světovém míru (scénka ve které si ho v hospodě objedná je geniální) A poslední problém který s Janem Palachem mám je ten, že je natočený hrozně poklidně, vůbec nevybočující z řady a zamrzí, že Sedláček prostě pomalu odvypráví příběh jednoho takového neobyčejného kluka a pak skončí. Je to škoda, když totiž srovnám s Hořícím keřem, pořád bych radši strávil ty 3 hodiny u něj. A teď ke kladům: Scénář Evy Kantůrkové je velice fajn a celkem účinné reflektuje skutečnost českou minulost. I přesto, že první půlka je především poklidný dobový výjev, druhá je o hodně lepší, prodaná perfektně a především posledních 15 minut nedá divákovi vydechnout. A především Viktor Zavadil jako Jan Palach a Zuzana Bydžovská jako jeho matka jsou castingové trefy, které do svých postav dávají všechno. U Bydžovské to zas tak nepřekvapí, je přece jenom už dlouho stálicí české scény, Zavadil je ale herecký objev roku a snad se o něm ještě uslyšíme. Sečteno podtrženo, Sedláček zvládl látku nepodělat ale ani jí z ní bohužel neudělal nový český klenot. Řemeslné zpracování sice vypadá jako dražší díl nějakého historického seriálu typu Vyprávěj či První Republika, péče a láska tvůrců to ale bohatě vynahrazuje společně s perfektními hereckými výkony. A i přesto, že to celé perfektně nefunguje, tu osudnou finální fázi Palachova života tvůrci prodat zvládli. Rozpolcený palec, za shlédnutí to asi stojí. () (méně) (více)

Morholt 

všechny recenze uživatele

Ono se tak trochu jedná o demýtizaci Jana Palacha. Aureolu mučedníka a téměř světce nabourává Sedláček tím, že se nebojí vtisknou Palachovi do ruky půllitr a panáka a stejně tak mu nečiní problém strčit ho do postele s holkou. Jasně, tohle všechno kluci v jeho věku dělali stejně jako dnes, ale chlastající a souložící Palach je skoro to samé, jako močící Ježíš. Nicméně tenhle důraz na obyčejnou lidskou stránku je jedním z nejsilnějších aspektů celého filmu a divák má díky ní k hlavnímu hrdinovi blíž. Dalším plusem je postupné utahování společenských šroubů, které vyvrcholí věrně ztvárněnou letargií většiny národa, který volí raději teplo a smrádeček. V této situaci pak člověku přijde Palachův čin vlastně přirozený a Sedláčkovi slouží ke cti, že se to nesnažil opentlit nějakými patetickými žvásty. No a chvíle, které předcházely upálení, se mi asi nedlouho vryjí do paměti. Herecky bez výhrad a z neznámého Zavadila jsem byl nadšen. Naopak co mi nesedělo byl televizní formát. Alespoň mě to tak přišlo. Jasně, film se vlastně soustředí výhradně na osobu Palacha, který nesleze ze záběru, ale trošku rozmáchlejší zpracování by přeci jen neškodilo. Ale to je jen malá vada na kráse. 90% ()

Reklama

Tatannka 

všechny recenze uživatele

Film, který se pateticky vznešeně nesoustředí na vzpurnost Čechů během Pražského jara, ale akcentuje brzy přicházející rezignovanost a smíření s tím, že to „stejně nemohlo dopadnout dobře.“ Jenom tak se dá Palach pochopit. V pohádkách pro dnešní liberály jako je Hořící keř, které s pozdním antikomunismem oslavují tehdejší hrdiny, to nedává smysl. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Zoufale přihlížel tomu, jak se společnost ubírala k rezignaci, jak se smiřovala se znepokojivou politickou situací. V lednu 1969 napsal své matce prostý vzkaz, vhodil do poštovní schránky dopisy, v horní části Václavského náměstí v Praze se načichal přineseného éteru, polil hořlavinou a škrtl sirkou. Tragický čin, který po následující dny, roky a nakonec i dekády nutil přemýšlet o stavu společnosti i hledání příčin. Živá pochodeň, kus historie. Výročím se nevyhneme, navíc rostoucí nechuť k představitelům země je pokaždé aktuální. Divák od začátku ví. Soustředí se tak na detaily, aby pochopili, proč se vysokoškolák ke svému činu odhodlal. Režisér Robert Sedláček vsadil na dobovost a absolutní přirozenost (bohužel je emočně prostý), nijak formálně neexperimentuje, chce, abychom mladíka vnímali jako stydlivého a naivního hrdinu, nikoliv coby nějaké fanatického blázna. Svá tajemství si přesto ponechal, tvůrci vychází ze vzpomínek, z toho, co se povídá, z toho, co se dochovalo. Přesto velká poklona před Viktorem Zavadilem v titulní roli, který emoce dokonale nese v očích. Silný je i jeho vztah s matkou, výtečně zahranou Zuzanou Bydžovskou, ač opakovaně poukazuje na její otevírání jeho pošty, přesto s tím vždy tak nějak počítá. Prostě k sobě mají hlubokou úctu. A my bychom měli mít úctu k lidem, kteří „něco“ udělali. ()

Mertax 

všechny recenze uživatele

Premiéře filmu na LFŠ předcházelo promítnutí 35minutového filmu Zmatek (1968), který je dokumentem zachycujícím srpnovou okupaci. Nepříliš známé záběry od několika kameramanů dokázaly i při krátké stopáži postihnout nálady a pocity onoho osudového léta. O to silnější pak byl kontrast s hraným filmem, který selhal v každém ohledu. Skromná výprava dává vědět, že peněz nebylo mnoho, avšak i s tím se dá pracovat. Problémem je, že všichni na plátně vypadají, jak kdyby právě vyšli z kadeřnictví a schůzky se stylistou. I sovětští vojáci mají po dlouhé cestě nažehlené uniformy./// Vyprávěním se snaží režisér přiblížit Palacha, který byl zkrátka běžný student, jenž randil, četl a kterého máma peskovala, že si neuklidil pokoj. Nedaří se však vůbec přiblížit vnitřní pochody, které k činu vedly. Palach žádné podrobné vysvětlení nezanechal a dodnes jeho rozhodnutí mnozí nejen nechápou, ale i odsuzují, neboť vnímají sebevraždu jako zbabělost. Ať už je váš postoj jakýkoli, faktem je, že coby diváci sledujeme jen sérii doslovných či zcela návodných scén. Tu jde Palach do kina na grotesku a někdo v ní hoří, poté si čte, jak se upálil mnich. Nic z toho nemá základ v historických pramenech, ale o to nejde, byť se scenáristka snažila vycházet z faktů. Vedlejší linie jsou neuzavřené, a působí tak odbytě. Palach je v podání Zavadila neskutečně topornou postavou, která nemluví, ale deklamuje. Ostatní herci byli očividně vedeni stejně, takže jen koženě prohlašují, co si myslí, a nápadně nás informují o různých historických souvislostech. Scény ve Francii jsou neskutečnou křečí a nejsou jediné. Sedláčkovi jako vypravěči schází rafinovanost, byť se mu nedá upřít, že poslední sekvence, ve které se příliš nemluví, je velmi silná. [LFŠ] ()

Galerie (27)

Zajímavosti (10)

  • Evangelického faráře Jakuba Trojana ve filmu hraje Daniel Ženatý, evangelický farář a od roku 2015 synodní senior Českobratrské církve evangelické. (Tisbejsky)
  • Jan Palach zomrel v nedeľu 19.1.1969 o 15:30, teda 3 dni po svojom čine. (Lucjen)

Související novinky

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

10.11.2020

Po dvou nezdařených pokusech uspořádat filmový festival Kino na hranici v tradiční podobě se organizátoři rozhodli, že letošní ročník uspořádají on-line. Bude se konat ve dnech 23.–29. listopadu.… (více)

26. Český lev – výsledky

26. Český lev – výsledky

23.03.2019

Letošní 26. ročník cen České filmové a televizní akademie Český lev se tradičně udílel v pražském Rudolfinu. Večer plný největších hvězd českého filmu moderoval herec Václav Kopta, a to poprvé pod… (více)

26. Český lev – Nominace

26. Český lev – Nominace

22.01.2019

Česká filmová a televizní akademie oznámila své nominace pro 26. ročník Českých lvů a mezi největší favority se tak zařadil snímek Toman s Jiřím Macháčkem, který získal celkem 13 nominací. Hned za… (více)

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2018

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2018

03.01.2019

Rok se s rokem sešel a přichází na řadu rozhodování o nejlepších filmech roku. Tentokrát je řeč o ryze domácích filmech a ke slovu se dostanou pro změnu kritici, dnes byly totiž čerstvě oznámeny… (více)

Reklama

Reklama