Režie:
Jan HřebejkScénář:
Miro ŠifraKamera:
Martin ŠáchaHudba:
Ivan AcherHrají:
Ondřej Sokol, David Novotný, Martin Hofmann, Roman Polák, Petra Hřebíčková, Martin Pechlát, Ján Bavala, Přemysl Bureš, Kryštof Bartoš, Oskar Hes, Ján Sedal (více)VOD (2)
Epizody(4)
-
Prokurátor (E01)
-
Komu se dá věřit? (E02)
-
Ivana (E03)
-
Děs (E04)
Obsahy(1)
Čtyřdílný seriál odkrývá kriminální pozadí podivného příběhu organizovaného zločinu v porevolučním Československu. Komu lze vůbec ještě věřit? Československo v roce 1992 - teprve nedávno padl komunistický režim a sovětská okupační armáda se ve spěchu po železnici stahuje zpět do východní Evropy. Vagony odjíždějící ze země jsou napěchovány zbraněmi, náhradními díly, municí a dalšími cennými věcmi. Dva mladí studenti, testující nový železniční sledovací systém, zjišťují, že některé sovětské vagony se cestou na východ v evidenci nepochopitelně ztrácejí. Oba muži se rozhodnou přijít problému na kloub. O několik dní později je jeden z nich nalezen mrtvý a druhý je pravděpodobně na útěku. Nadpraporčík Roman Rédl se s týmem vyšetřovatelů snaží přijít na to, co bylo důvodem k vraždě a kam až sahají nitky zločinu, který možná překračuje hranice Československa až někam daleko na východ. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (181)
Tak se nám po letech na obrazovkách ČT konečně urodil opravdu silný seriál. Scénář Miro Šifry je skutečně mimořádný. Hodně silný příběh. Hlavní hrdina Roman Rédl je v podstatě symbolickou personifikací naší české společnosti, která pomalu pochopila, že co se vyrovnání s naší totalitní komunistickou minulostí týče, tak maximálně dostala a potrestala nějaké malé ryby, ale ty velké jsou absolutně mimo jeho/náš dosah...a naopak on sám/my je/jsme vůči jejich moci naprosto bezmocní... (StB - a nomenklaturní komunisté - byla sice oficiálně odstavena od moci, ale její příslušníci tu začali budovat kapitalismus a ekonomická transformace v podstatě znamenala, že nám, jen jinou formou, vládnou dál. Jak už počátkem 90. let vizionářsky zpíval Karel Kryl: ,,Ti, co nás léta týrali, nás dnes vyhazují z práce") Hřebejkova miniserie je navíc opravdu dobře natočena, přesně vystihuje atmosféru tehdejší doby...všemu dominuje Hřebejkův perfekcionismus ve snaze o vytvoření autentické mizanscény a typologicky přesného castingu...dokonale vystižený Zeitgeist... Rédl je skutečně trefou do černého a přesně vycítil společenskou poptávku dneška. Konečně někdo, od dob vynikajícího i kontroverzního Renčova ,,hraného dokumentu" Polojasno, zaměřil fokus i na šedou eminenci socialistického Československa generála Lorence...a že tohle je našimi filmaři hooodně neprobádané území...bez něhož ovšem těžko můžeme účtovat se svou minulostí... Tenhle miniseriál má koule...které tak zoufale většině ostatní české televizní (a bohužel i filmové) produkci chybí! ()
Perfektní práce, která graduje z neslaného, nemástného prvního dílu až po neskutečně našlapané finále, které patří mezi to jednoznačně nejlepší, co u nás za posledních deset let vzniklo ve filmu i televizi (takže do toho počítám třeba Pouta, Protektora i Karamazovi) a připadá mi fascinující, že čt má čím dál tím lepší minisérie a seriály, ale o to horší pouští do kin filmové produkce, tohle je letos už třetí věc, které by slušel plnoformátovej celovečerák, byť v tomhle případě by měl tři hodiny, s tím, že nejvíc by se střihalo z prvního dílu. Všechno tu neskutečně sedí a z řemesel za to stojí hlavně hudba (perfektní outro) a herci, kde si svoje role nejvíc užívají asi pánové Hofmann a Novotný. Zkrátka a dobře, je to perfektní atmosferický thriller s perfektním filnále, kde je atmosféra hutná tak, že by se přes ní domu ani Rákosníček nedostal. ()
Ze všech cinefilů zde jediný kaliakra zmiňuje Szabóova Plukovníka Redla, jehož celuloidový stín se přes Hřebelkovu sérii natahuje z monarchické minulosti do chmurné budoucnosti. Podkládání detektivky dvěma vrstvami kontextu povznášejí Rédla na cosi lepšího, než bývá prostá žánrová podívaná: vzácnou možnost pozorovat záměny masek nástupce trůnu, důstojníků ve fešných CK uniformách, zklamaných ženštin, oportunistů, špízlů, práskačů. Průsvitné kulisy rozvolňující se monarchie, v jejichž konturách lze rozeznávat cosi hmatatelně nedávného, nemluvě o hrozivě se vnucující extrapolaci toho, co může být dál. Okleštěno o významy souvisení textů se jedná o slušný televizní počin s několika vrcholy a prohlubněmi, charakteristickými pro rukopisy autorů. Miro Šifru, autora scénáře tragického Rudého kapitána, nelze nepoznávat v bulvárně přemrštěných tézích o všemocných estébácích a Jan Hřebejk si ani v nejtemnějších okamžicích neodpustí jarchovský humor, čímž ubírá na konzistenci třeba figurám post-KGB-podlidí s tvářemi Davida Novotného a Martina Hoffmanna. A ty zelené filtry, jež mě tak dráždily už před léty v Horem pádem...! Fantastická výprava dokázala nejspíš nenapravitelně poškodit idylické vzpomínky na devadesátkové jinošství. Těžko říci, zda jaksi banální vyřešení případu nedostávají příslibům prvních dílů záměrně či jde o dramaturgické pochybení. Jako destrukce konspiračních hypotéz jde o zajímavé zaskočení ne-překvapením. ()
Bez řečí a bez ptaní, smrt si přijde při sraní. Proč se homíci v českých filmech jmenují Roman? Redl má jeden nesporný klad - hlavní hrdina vám je vlastně šuma fuk. Námět dobrej. Ale důvod, proč shlédnout film je dvojí - Jirka a Karel. Být ani jeden z nich to nějak nedal. Dobrej tip na zabijacku hovězího. A černej humor, mňam. Homo linka zbytečná, ale Novotňák aspoň vyzkoušel parádní proslov. ()
4/4 Drsná kriminálka z posledních dnů Československa. Na můj vkus až příliš. Ale je tu zajímavá paralela s aférou plukovníka Redla a to je ten hlavní důvod, proč jsem vydržela až do konce. Srovnání se seriálem Devadesátky je taky zajímavé. ()
Galerie (111)
Zajímavosti (24)
- Honza Frim ve snímku řídí Trabant 1.1, který se začal vyrábět až v roce 1990. Jeho zajímavostí je, že místo typického dvoutaktu Trabantu 601 dostal lepší čtyřtakt z Volkswagenu Polo druhé generace. Zároveň byl Trabant 1.1 poslední evolucí bakelitového vozu. Vzhledem k rozpadu RVHP a uvolnění trhu nejen s automobily se zákaznického úspěchu tento vůz nikdy nedočkal. (FIAT 500)
- V čase 1:04:59 Ivanka (Petra Hřebíčková) mluví o sjezdu na 50. km dálnice D5, ale ten se otvíral až v říjnu 1993. V následující scéně v pozadí po dálnici projede dnes běžné nákladní auto (i když auto s plachtou by asi nejelo vysokou rychlostí po rozestavěné dálnici). (Xmaster00111)
- Při jednom ze záběrů v nymburském ranžíru je pohled směrem do osobního nádraží, kde skrz roští prosvítá dvoupatrák důvěrně známý z osobáků kolem Prahy v poslední verzi modrého designu. (lukas.kohout)
Reklama