Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Václav Lohniský, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Martin Růžek, Olga Schoberová (více)Obsahy(1)
Po čtrnácti letech se sešli režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka – tvůrci slavného Limonádového Joea – opět k realizaci další výtečné parodie, tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. V komedii Adéla ještě nevečeřela je tímto hrdinou slavný detektiv Nick Carter, kterého do Prahy pozval policejní komisař Ledvina, aby mu pomohl vyřešit záhadný zločin – zmizení psa hraběnky Thunové. Carter brzy zjistí, že jeho protivníkem je jeho věčný rival, ďábelský botanik, zločinec mezinárodní pověsti hrabě von Kratzmar. Musí se samozřejmě vyrovnat s řadou nebezpečných a důmyslných léček, překonávat „nepřekonatelné“, což slavnému hrdinovi, který je nepřemožitelný, neprůstřelný, nebojácný a neohrožený, nedělá žádné zvláštní potíže. Nevadí mu ani nové, neznámé prostředí, protože jeho společníkem a průvodcem je bodrý komisař Ledvina, který ho neopomene protáhnout pražskými hospůdkami… V komedii, která získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, se zaskvěla dlouhá řada výborných herců. V roli velkého detektiva to byl neodolatelný Michal Dočolomanský, jeho českého kolegu hrál Rudolf Hrušínský, role zlosyna byla nezapomenutelnou kreací Miloše Kopeckého. Kostýmy jsou dílem Theodora Pištěka a na animované části filmu se podílel Jan Švankmajer. K úspěchu filmu přispěla i výborná kamera Jaroslava Kučery, který skvěle zachytil půvaby a atmosféru secesní Prahy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (593)
Tentokráte budu hodně stručný. GENIÁLNÍ Lipského parodie na laciné detektivky. * navíc přihazuji za fantastickou reklamu na Prahu, zejména potom na pražské útulné hospůdky. Jj naprosto souhlasím s Rudolfem Hrušínským... U Pinkasů, tam se s tou plzínkou vyloženě laskají :o) Při pohledu na pány Dočolomanského a Hrušínského jsem dostal nevýslovnou chuť na 1 orosené :o) ,ikdyž místo olomouckých tvarůžků bych já osobně dal přednost poctivě naloženému hermelínu . Ještěže na " tyto případy " je má lednice vybavena. Sice plzeň pouze lahvová, ale jako první pomoc naprosto dostačující, abych byl schopen filmek bez újmy dokoukat :o) ()
"Vždy ve střehu." Nick Carter by měl znovu vyrazit do Prahy - samozřejmě do tý ve Vídni. Tentokrát se sice neztratila žádná doga, ale někdo nám vysává státní rozpočet. Vsadím klidně dar přítele Rentgena, že kdyby měl Carter k dispozici komisaře Ledvinu, všechny pražský výčepy, babočku minerála, létající bicykl a kdyby se vyvaroval nadměrný konzumace pampeliškového vína, tak by nepřizpůsobiví občané brzy museli do práce a politici do pruhovanýho. Nicku, vrať se, Evropu rozkládají olomoucký syrečky a má bránice tě potřebuje. ()
Podle mě nejlepší Lipského film, vedle něhož se (nejen) pozdější Tajemství hradu v Karpatech krčí ve stínu, marná sláva. To spojení dokonalého scénáře, obsazení, lokací a Švankmajera je pro mě osobně prostě neodolatelné, a ačkoli film trpí jako mnohé jiné nesnesitelně častou reprízovaností v televizi, stejně se mi ještě nestihl zprotivit. Btw. zajímalo by mě, kolik současných diváků zde dokáže identifikovat, co vlastně ten film paroduje - můj soukromý odhad je, že nějaké povědomí o tom, že kdysi existovalo nějaké brakové čtivo, kterému se říkalo rodokopsy, kleslo podle mě v podstatě na nulu - přesto si paradoxně myslím, že to nemusí člověku nijak bránit v tom, aby ho ten film dokázal i dnes pobavit, byť poučený divák si ho podle mě musí zákonitě užít víc. ()
Krásně jeblá komedie! Dnes jsem se s ní setkala po velmi dlouhé době - naposledy jsem peripetie nejlepšího detektiva Spojených států Nicka Cartera viděla kdysi v dávném dětství. Jak jen trpěla má spolužačka Adéla, kdykoliv byl film reprízován - pak nemohla rozbalit svačinu, aby jí někdo (obvykle já) s úsměškem nepočastoval větou: "Papej, Adélko, papej! Už dlouho jsi nic nehamala. Ještě že ten hafík měl skoro metrák." Připomněla jsem si dávno zapomenuté hlášky, zasmála se, pobavila a dalších 15-20 let si od sebe zase můžeme dát s Adélkou pauzu. 79% ()
Jedna z nejlepších českých komedií, vlastně parodií. Začátek vystřižený jako z němé grotesky. Vlastně všechno je zde mistrovské. Výborní herci v čele s Michalem Dočolomanským, skvělá hudba Luboše Fišera, která dotvářela atmosféru, a naprosto famózní dílo Jana Švankmajera, který se při tvorbě masožravé Adély doslova vyřádil. A k tomu fůra nápadů skvělého režiséra Oldřicha Lipského. Nezapomínejme však na původního autora Jiřího Brdečku. Když si tohle všechno dáme dohromady, vznikne film, který baví diváky již několik generací. A divák si opět musí povzdychnout: Natočíme ještě dnes něco takového, jako byla Adéla? ()
Galerie (34)
Zajímavosti (49)
- Ve 33. minutě je za Rupertem von Kratzmarem (Miloš Kopecký) vidět moderní elektrické osvětlení. (Pitryx)
- Mäsožravá rastlina Adela nebola vo filme podopieraná. Bola to skutočná rastlina, avšak samozrejme nie mäsožravá. Jeden odborník z vysokej skoly bol požiadaný, aby sa staral o rastlinu počas filmovania. (Stefan_M)
- Ve scéně, kdy se v Letenských sadech sejde Miloš Kopecký (Rupert von Kratzmar) s Ladislavem Peškem (Albín Boček), jsou v pozadí vidět auta jedoucí po mostě. (wazbic)
Reklama