Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Luboš FišerHrají:
Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Václav Lohniský, Ladislav Pešek, Naďa Konvalinková, Květa Fialová, Martin Růžek, Olga Schoberová (více)Obsahy(1)
Po čtrnácti letech se sešli režisér Oldřich Lipský a scenárista Jiří Brdečka – tvůrci slavného Limonádového Joea – opět k realizaci další výtečné parodie, tentokrát na rodokapsové příběhy neohrožených hrdinů. V komedii Adéla ještě nevečeřela je tímto hrdinou slavný detektiv Nick Carter, kterého do Prahy pozval policejní komisař Ledvina, aby mu pomohl vyřešit záhadný zločin – zmizení psa hraběnky Thunové. Carter brzy zjistí, že jeho protivníkem je jeho věčný rival, ďábelský botanik, zločinec mezinárodní pověsti hrabě von Kratzmar. Musí se samozřejmě vyrovnat s řadou nebezpečných a důmyslných léček, překonávat „nepřekonatelné“, což slavnému hrdinovi, který je nepřemožitelný, neprůstřelný, nebojácný a neohrožený, nedělá žádné zvláštní potíže. Nevadí mu ani nové, neznámé prostředí, protože jeho společníkem a průvodcem je bodrý komisař Ledvina, který ho neopomene protáhnout pražskými hospůdkami… V komedii, která získala řadu ocenění u nás i v zahraničí, se zaskvěla dlouhá řada výborných herců. V roli velkého detektiva to byl neodolatelný Michal Dočolomanský, jeho českého kolegu hrál Rudolf Hrušínský, role zlosyna byla nezapomenutelnou kreací Miloše Kopeckého. Kostýmy jsou dílem Theodora Pištěka a na animované části filmu se podílel Jan Švankmajer. K úspěchu filmu přispěla i výborná kamera Jaroslava Kučery, který skvěle zachytil půvaby a atmosféru secesní Prahy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (593)
Nechápu jak se mi tento film může líbit stále dokola. Je v něm nějaké neznámé kouzlo. Z každého záběru jde vůně zvláštní doby. Lehce smíchaná 20-30.léta a lehký postupný zásah "moderní" techniky. Geniální herci své doby Rudolf Hrušinský, Miloš Kopecký, Naďa Konvalinková a další .... Celé pod taktovkou Mistra mistrů Oldřicha Lipského. Úžasné dílo!! ()
K tomu nejlepšímu, co česká kinematografie vyprodukovala, patří trojice parodií velezkušeného režiséra Oldřicha Lipského a scénáristy Jiřího Brdečky. Vedle Limonádového Joa (parodie na westerny), Tajemství hradu v Karpatech (parodie na románový svět Julese Vernea) vznikla jako druhá v pořadí právě Adéla ještě nevečeřela, parodie na levné ,,šestákové" detektivní romány. Spolu se stylizací zrychleného světa němé grotesky, plné gagů a situačního humoru, se ústředním leitmotivem a hlavní estetickou složkou filmu stává dokonalé napodobení dějových klišé brakových detektivek i přidružených pokleslých žánrů (červenou knihovnu například paroduje osudové vzplanutí Nicka ,,Ledviny" Cartera a slečny Květušky Bočkové). Specifickou složkou humoru je humor jazykový - usazení celého filmu do 19. století, doby národního obrození, a s tím spojené použití některých příznakových slov a spojení je nosným pilířem filmu - např. puristické tendence (Nick Carter díky své příručce Česky snadno a rychle hovoří o lučbě a silozpytu...), použití příznakové fráze v běžné řeči (,,Ach, jak jsem rozvrkočena..." ,,Perfidní čmuchale!"), zaměňování slov na základě podobnosti (,,babočka jenerál, dědečku...") atd. K tomu, že film nezestárl, přispěly nemalou měrou také geniální animace a trikové postupy Jana Švankmajera, stejně jako nebývalá výpravnost celého snímku. Stejně tak architektonické a především výtvarné usazení do uměleckého slohu secese. Pro filmové tvůrce, co se týče kostýmů, komparzistů atd., byla 70. a 80. léta 20. století doslova zlatými časy - po ideové stránce tomu bylo samozřejmě naopak. Přesto parodovat ,,západní" pokleslé žánry bylo dovoleno a bavit lid dokonce žádoucí. Vzniklo tak skutečně nadčasové dílo, které baví diváky již několikáté generace. Film, který nezestárl. Výjimečný film... ()
Prvky pojetí humoru, obsaženého už v Limonádníkovi - LIMONÁDOVÉM JOEOVI - , najdeme i v této pozoruhodné kreaci nedoceňovaného českého režiséra. Přenesení jedné z dominantních postav klasické detektivky do pozdně habsburskolotrinské Prahy s nádhernými, až komiksovými obrázky idylických padouchů a naopak dojemně plakátových kladných postav zakládá napětí, které je zdrojem stoupajícího neutuchajícího humoru, nezřídka přecházejícího do netajeného veselí. Kvalita řádícího trojlístku Dočolomanský-Hrušínský-Kopecký je mimo diskusi. Neméně klasické jsou ovšem věty o vrkočích, pronášené Konvalinkovou, nebo rozverná rozmlsanost stále při chuti se nacházející floroAdély. Dobrých komedií není nikdy dost. Zvlášť, mají-li špičkovou úroveň. ()
Nick Carter - skvělý soukromý detektiv z USA přijel do Prahy a chce poznat památky:)) a to hlavně hospodské unikáty:o). Při své detektivní práci využívá mnoho úžasných přístrojů od jiných kolegů z vědeckých oborů. Michal Dočolomanský v jedné ze svých nejlepších rolí (spolu s Tajemství hradu v Karpatech). Další postava, která je naprosta dokonalá je komisař Ledvina v podání skvělého herce Rudolfa Hrušínského - typicky český hrdina:o). Tohle je naprosto výborný film! Originální a zábavné:). Film roku 1977. ()
Jedna z najlepších československých komédií upúta hlavne svojskou výtvarnou stánkou ( pasáže s kvetinou ako od Švankmajera) a krásnou výpravou. Film sa odohráva v starej Prahe a dosť si ju užijeme. Najmä Ledvinov výber kultúrnych pamiatok má niečo do seba:) Možno to chcelo celú sériu filmov, v závere tvorci ukázali niečo, čo dnes možno vídavať v amerických blokbasteroch (predloha dvojky). ()
Galerie (34)
Zajímavosti (48)
- Hlavnú úlohu Nicka Cartera (Michal Dočolomanský) si mal pôvodne zahrať Jiří Kodet. Prešiel kástingom i kamerovými skúškami, ale nevošiel sa do kostýmu. Ten bol už ušitý a socialistické zriadenie si nemohlo dovoliť prešívať nákladné kostýmy. (Raccoon.city)
- Mäsožravá rastlina Adela nebola vo filme podopieraná. Bola to skutočná rastlina, avšak samozrejme nie mäsožravá. Jeden odborník z vysokej skoly bol požiadaný, aby sa staral o rastlinu počas filmovania. (Stefan_M)
- Ústřední trio Michal Dočolomanský (Nick Carter), Rudolf Hrušínský (Josef Ledvina) a Miloš Kopecký (Rupert von Kratzmar) se o čtyři roky později sešlo v další skvělé komedii Tajemství hradu v Karpatech. Hrušínský ovšem v roli geniálního šíleného vynálezce Orfanika přešel na stranu zločinu. (Robbi)
Reklama