Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Lidé zde chodí pozpátku, koně skáčou přes překážky pozpátku, smrt se stává zrozením a naopak, při jídle vycházejí potraviny lidem z úst na talíř… Jen tak se může stát, že po dopadu se ostří gilotiny zvedne, odsouzencova hlava opět sedí na krku a odsouzenec – řezník Bedřich Frydrych obživne, neboli podle jeho vlastního komentáře „se za poněkud zvláštních okolností narodí“. Pozoruhodná na Happy endu ovšem zůstává hlavně základní myšlenka pracující s tím, že zpětným chodem se divák dopracuje ke zcela protikladnému vnímání původního významu: rozřezávaná manželka je „složena“, smrt se jeví jako zrození, pohřeb tchána jako „doručení“ v rakvi… Především se však tragický – a banální – příběh podváděného manžela-vraha mění v nevšední komedii s dobrým koncem. (KVIFF.TV)

(více)

Videa (2)

TV spot 1

Recenze (442)

Pierre 

všechny recenze uživatele

Neskutečně originální, nápaditý, ale zároveň úplně šílený film. Ze začátku jsem jenom žasl, nad skvělým nápadem, u kterého se tvůrci dostatečně vybli. Již o tom není pochyb. Macourek byl blázen, ale v dobrém slova smyslu. Ve druhé polovině už ale není tolik dialogů. Což je škoda, protože nad tím jak byli převracené, jsem se výborně bavil. Menšíkův komentář bylo pouhé bonusové balení. Také velmi nápadité, ale spíše mátlo a ke konci se objevovalo už prakticky neustále, místo očekávaných dialogů. Navíc film je pouhá anekdota a poslouchat 70 minut jeden vtip, by mě tolik nebavilo. I když je Happy End velmi krátký, měl možná být pouze krátkometražní  film. První polovina je totiž za pět, druhá ale už jenom za tři. . Takže celkově za 4. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Jeden z najvtipnejších a najlepších českých filmov vôbec. Ak by bol príbeh rozprávaný od začiatku do konca, o komédiu by sa ale vôbec nejednalo. Ten humor tu zabezpečuje vedomé písanie časovo prevrátených dialógov a komentár hlavnej postavy, komentujúci dej práve v jeho reverznom predvedení divákovi. Čiže genialita tvorcov je duplicitná. Happy end je ale dosť náročné sledovať, najlepšie je si ešte navyše prečítať scenár, a tak sa z neho nemohla stať ľudová klasika. Ja ale apelujem na všetky tv, aby ho pravidelne zaraďovali o programu a možno sa im konečne podarí rozhýbať mozog širšiemu okruhu divákov. ()

Reklama

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

Hodně jedinečné. Natočit to v Americe, bude toto dílko mnohem slavnější. ■ "Využil jsem to na zbavení se veteše, která nám roky překážela v bytě." ■ Psáno s odstupem: Nesmál jsem se tolik, jako dcera, protože jsem v průběhu filmu přemýšlel nad genialitou příběhu. Pozor SPOILER ... Bedřich jak v reálu, tak ve "svém" příběhu spáchá dvě vraždy. Na rozdíl od reálu, kdy se však jednalo o zabití spontánní, jsou v "jeho" příběhu obě vraždy promyšlené. Provede je veřejně, dočká se potlesku a koná se happy end. Tento "hrdý cynizmus" a pragmatizmus, kdy je v obou případech vražda spáchána proto, aby člověk dosáhl lásky (přestože pokaždé někoho jiného), může být ona lipského parodie, kterou někteří komentující zmiňují. ■ Ok. Porovnal jsem s Plesem úpírů ze stejného roku, kterému jsem také dal 4* a zvedám hodnocení na maximum. ()

SaNcHeZ_cz 

všechny recenze uživatele

Trefné, zábavné a vyzývavé. Komedie Oldřicha Lipského v mnohém předběhla svou dobu a nestala se tak doceněnou jak by si zasloužila. Skvěle pojatý experiment s vynikajícím Menšíkem, který jen potvrzuje statut jednoho z nejlepších českých filmů a právoplatných členů zlatého fondu české kinematografie. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Strašně milej film, jsem okouzlen. Ten námět sice není tak úplně původní, protože se stejnou myšlenkou - vyprávět příběh svého hrdiny pozpátku od smrti po narození - přišel už v roce 1922 F. Scott Fitzgerald ve své povídce "The Curious Case of Benjamin Button", proslavené díky stejnojmenné filmové adaptaci z r. 2008 s Bradem Pittem v titulní roli. Ono je ale ostatně možné, že ani Fitzgerald nebyl první, kdo tento námět přivedl na svět - Lipského komedie je však unikátní tím, jak je tento nápad zpracován. Celý ten hvězdně obsazený film - s podobně nostalgickým retro lookem à la Kachyňův mladší snímek "Lásky mezi kapkami deště", kde si mj. též Menšík zahrál hlavní roli - je okouzlujícím způsobem nápaditý v tom, jak dovedně pracuje s obrácenou posloupností replik postav a jednotlivých obrazů puštěných pozpátku. Z banálního příběhu jedné dvojité vraždy ze žárlivosti tak vznikl jeho obrácením naruby naprosto unikátní filmový počin, který nemá nejen v dějinách naší kinematografie obdoby, a neznám druhý podobný film. Bože, ještě teď se směju, když si vzpomenu na nefalšovanou hrůzu vypravěčova voiceoveru, líčícího nesnáze s odstraněním nesmrtelné manželky záletnice. V tomto ohledu mi mimochodem ten film přijde prostě geniální, že vlastně končí i začíná dvojitou vraždou, a jsem z toho zcela ohromen, jak strašně promyšlený ten scénář je. Pár věcí mi tam sice maličko nesedlo (například několik scén, v nichž byly repliky herců puštěny na rozdíl od zbytku filmu skutečně pozadu, a nebylo jim tak rozumět), ale jako celek přijímám tento film s velkoryse nadšením diváckým přijetím, protože mě osobně zcela a naprosto dostal. Spoustu Lipského známějších filmů osobně moc nemusím, ale tento klenot ze zlatých šedesátých považuji za jeho filmový majstrštyk par excellence - i kdyby nenatočil nic jiného, tímto filmem by u mě měl navždy zajištěn hluboký respekt. UPDATE 3.12.2021 - Znovu viděno po letech a kupodivu už to u mě tak nefungovalo jako kdysi. Jednak si nově myslím, že jakékoli srovnání s Benjaminem Buttonem je v případě Happy Endu totálně mimo (mnohem větší podobu Happy end vykazuje s Noého Zvráceným, když už tedy chce člověk mermomocí hledat podobné filmy), a jednak jsem si u toho celou dobu lámal hlavu, z jaké pozice to vlastně vypravěč komentuje? Protože aby mohl vidět vlastní smrt a nezaujatě ji i pozdější události interpretovat jinak než byl jejich skutečný význam (na čemž je založena většina komiky toho filmu jako taková, nikoli tedy na samotném retrospektivním vyprávění děje), to mi prostě hlava nebere (podobně jako jsem nikdy nepochopil ten známý text na hřbitovech Čím jste vy, byli jsme i my, čím jsme my, budete i vy, protože opět - kdo a z jaké pozice to pronáší?). Happy end určitě není jediný film, v němž by duch komentoval své minulé já, které už nežije - napadají mě třeba snímky Lolita nebo Muž, který nebyl, ale tam to prostě dává smysl v tom, že to komentuje jakoby z nebe, kam se odebrala jeho duše, kdežto v Happy endu je to jinak, protože ten film končí tak, že z hlavní postavy se stalo šťastné malé dítě - a přitom celý film komentuje hlas dospělého Menšíka! Takže to vlastně nedává smysl, když se nad tím člověk zamyslí, ale jinak mi rozhodně nápad na ten film přijde jako geniální, a samotný scénář je úžasně nápaditý, a celý ten příběh by mě bavil, i kdyby byl natočen klasicky chronologicky, protože by zase měl kouzlo starých soudniček (jejichž poetikou se podle mě Lipský určitě inspiroval). Přesto mě to nanovo už tak neoslovilo jako kdysi - je to asi kvůli tomu, že ten humor mi nepřijde zas tak moc legrační, ale pokud jde o tu retrospektivní formu, tak tu stále velmi obdivuji a považuji ji za sympaticky odvážný počin. () (méně) (více)

Galerie (6)

Zajímavosti (7)

  • Celý film má sépiovú farbu obrazu pripomínajúcu staré fotografie na začiatku 20. storočia. (Raccoon.city)
  • Poslednú klapku snímky si Jaroslava Obermaierová (Júlie) zobrala domov ako pamiatku na jej prvý film a dodnes ju má ako dekoráciu na stene svojho bytu. (Raccoon.city)

Související novinky

Zemřel Josef Abrhám

Zemřel Josef Abrhám

17.05.2022

České nebe se rozrostlo o další velkou hvězdu, ve věku dvaaosmdesáti let totiž zemřela jedna z nejvýraznějších postav naší kinematografie, Josef Abrhám. Oblíbený herec se poslední dobou bohužel… (více)

Reklama

Reklama