Reklama

Reklama

Noc plná milostných a bláznivých studentských dobrodružství, jimiž končí dětství a začíná život. Skupinka studentů a studentek z maloměsta má před sebou poslední den prázdnin. Dva kámoši, Steve a Curt se chystají na univerzitu, další čeká nástup k vojsku, jiní vlastně ještě netuší, jak se svým dalším životem naloží. Frajírci závodí v nablýskaných i otlučených autech, dívky se vyzývavě procházejí v ulicích, plných rock'n'rollu. Dění kulminuje uprostřed noci plné bláznovství, krátkých okamžiků lásky, prvních polibků, honiček v autě a problémy s policií...
Film režiséra Georga Lucase (jenž se později proslavil sci-fi ságou Hvězdné války), zachycuje atmosféru počátku šedesátých let minulého století, obraz mladé generace a konec jejího dětství. V době svého uvedení snímek zaujal prolínáním několika příběhů, jemným humorem i nostalgií, s nímž jsou vyprávěny, stejně jako výrazným využitím dobové hudby, obrazovým zachycením kamery (Jan D'Alquen a Ron Eveslage) a brilantními hereckými výkony mladých představitelů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (210)

nascendi 

všechny recenze uživatele

U tohto filmu nemôžem byť objektívny. Lucas je iba o dva roky starší odo mňa a nakrútil film v ktorom sa vyrovnáva s obdobím, keď bolo všetko také krásne a jednoduché, keď nebolo treba byť zodpovedným a stačilo sa vyskytovať tam, kde sa dialo niečo zaujímavé. A hudba, najmä hudba. Americké graffiti, Džezová revue a izraelská séria Nanuk na špajli, to sú filmy, v ktorých zneli moje najobľúbenejšie skladby zo zlatého obdobia sixties. A vôbec mi neprekáža bezcieľne vozenie sa mládeže v autách. Veď je to to isté, ako naše prechádzky po bratislavskom korze. Takže štyri hviezdičky bez ďalšej diskusie. Mám právo byť z času na čas osobný. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Celý čas som rozmýšľal, či je to film o končiacich stredoškolákoch, alebo o ich autách. Potom mi došlo, že mladík v aute je vlastne jeden organizmus. Auto bez vodiča je nič a frajer bez bouráku v Amerike detto. A keď máte v aute babenku, tak ste úplne kompletný. K tomu posedenia v dineroch, tance v telocvični a dobové songy. Skúste Since I dont have you v jej originálnej verzii. Film si len tak plynie, ale nie odnikiaľ nikam, ale od večera do rána, a potom možno ešte na univerzitu a do Vietnamu. Ale to už tu nenájdete, to si musíte sami v hlave doplniť a pozrieť sa tak na Americké graffiti ako na film, ktorý rozpráva o začiatku 60. rokov aj z pohľadu toho, čo o nich vieme dnes a čo už v dobe natáčania vedel o nich George Lucas. Možno vám už budú pripadať ako príbeh z inej, časovo vzdialenej, preďalekej galaxie. ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Asi jsem čekal o něco víc. Příběh je naprosto průměrný, postavy nepříliš sympatické a jediné kvůli čemu má tenhle film smysl sledovat (tedy kromě toho, že třeba jste třeba fanoušek Lucase) je pěkně zobrazená dobová atmosféra a pak samozřejmě nanejvýš parádní hudba (i když ta by se nemusela v některých případech odsouvat do pozadí dialogu, ale bylo by fajn nechat ji znít pěkně nahlas). Dohromady mi to dává pouze lepší průměr. ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Tak se mi zdá, že Hvězdné války (asi) zabily jinak docela velký talent - THX 1138, Americké grafitti... Co by býval Lucas natočil, kdyby zbytek své kariéry nespojil s fenoménem rytířů s blikajícími meči? Protože American Grafitti je vynikající retro - ten feeling rock n' rollu, pomády, drive-in kin a naleštěných kár je prostě super! K tomu mladičký Ron Howard nebo cameo Harrison Forda! Prostě škoda, George už se asi nikdy k takovéhle čisté filmařině nevrátí. ()

Galerie (130)

Zajímavosti (27)

  • Po úspěchu snímku Bezstarostná jízda se studio Universal rozhodlo nechat mladé tvůrce natočit "polonezávislé snímky" s nízkým rozpočtem a tím pádem i snadným výdělkem. Plán byl na pět levných filmů (rozpočet nepřesahoval milion dolarů), do kterých nebudou moct producenti nijak zasahovat. Kromě Amerického graffiti tak vznikly ještě Návrat domů (1971), The Last Movie (1971), Taking Off (1971) a Silent Running (1972). (novoten)
  • Scéna po skončení závodu, kdy John mluví s Terrym, byla od Paula Le Mata a Charlese Martina Smithe čistou improvizací. Dialog se totiž původně měl natáčet ve zcela jiný den. (novoten)
  • Produkce sehnala na 300 aut z doby před rokem 1962. (Karlos80)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno