Reklama

Reklama

THX 1138

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vítejte ve světě monstrózního labyrintu, kde jsou všichni obyvatelé ve stereotypních uniformách a odlidštěnou vizáž jím dodává nepřehlédnutelný lesk holohlavých lebek. Hlavní hrdina (Robert Duvall) je jedním z mnoha nádeníků v ohromném lidském mraveništi, jeho "osobnost" je symbolicky zredukována do znaků - THX 1138. Jeden z mnoha, kterého pohltila všeobjímající mašinérie. Film není komedie, ale drama, jinak by možná tvůrce mohl hledat odlehčující paralelu s Chaplinovou Moderní dobou. K procitnutí THX dopomůže základní lidská emoce, láska, a to jak jinak než v duchu revoltující generace mladých tvůrců, THX okusí "zapovězené ovoce" a přijde o panictví. Prozření mu zprostředkuje soulož se spolubydlící LUH 3417. Následně je ale LUH zabita a plod umístěn do zkumavky. THX se snaží utéct, ale je to vůbec možné? Lucas zaujme nejen příběhem, ale hlavně vizuální stylizací do spektra studených barev. Zdi kolem jsou bílé, uniformy rovněž a stejně tak bezbarvý, dokonale hrůzně sterilní, je design pokojů. Lidé v nich žijí jen z donucení, bez vyšší motivace. Možná, že je to další stádium civilizace, kde již neexistuje "velitel," jen komerční náboženství s automatickými zpovědnicemi. "Kup si barbiturát, užij si ho... cítils to? Kup si víc... a víc! Budiž ti odpuštěno, synu." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (252)

anais 

všechny recenze uživatele

THX 1138 nese rukopis umělecky ambiciózního filmaře. Jenže realita tomu chtěla jinak a Lucas se začal věnovat zábavnějším tématům (a dobře tomu tak!) a nakonec s režírováním v podstatě skončil. THX 1138 má zajímavý střih, zvuk, i kameru. Děj je lehce orwellovský. A všechno dohromady to působí trochu monotónně a nudně. Ale je to zajímavě experimentální, a kdyby Lucas tehdy Hvězdné války nenatočil, mohl z uměleckého hlediska dojít mnohem dál než Coppola a Spielberg. Možná. A možná taky ne. Jisté je, že jako debut vypadá THX víc než slibně. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

THX 1138 není žádný dopravní prostředek nebo přístroj, ale označení člověka v časech, kdy se přestala využívat jména, lidé se rodí uměle, city neexistují a sexualita je zakázaná. Oslnivě bílý svět je světem „polomrtvých“ lidí, den co den ovlivňovaných drogami a důmyslnými programy na vymývání mozku. Ve víře v Boha se zpovídají systému, který tak sleduje nejen jejich fyzický život (prostřednictvím nekonečného množství kamer a čipů), ale i psychický, takže je může ovlivňovat jako loutky. Tedy jen do chvíle, kdy budou brát své drogy a nezačnou dělat zakázané věci. George Lucas nehleděl na trikovou stránku, nápadné triky se ve filmu prakticky neobjevují, sugestivní vizi odlidštěné budoucnosti navozuje utopení filmu v bělostném jasu, který pohltí potřebu futuristických vynálezů. Navíc na vaši psychiku působí všudypřítomné záběry ze skrytých kamer a neustálý proud kódů místo jmen a činností, přičemž hlasy přicházejí odkudkoliv, jsou vážné, oficiální a nekolísají v melodii. Po chvíli se budete cítit stejně vyprázdnění jako hrdinové - milenecká dvojice THX a LUH - která provádí „perverzní sexuální praktiky“ (tj. zamilovali se a vyspali se spolu). Nelítostná „orwellovská“ byrokracie se dá do pohybu a s ní i film, který se společně s hrdiny vymaňuje z pomalu proudícího jednotvárného života a skutečně začíná mapovat, jak celý systém funguje a že proti němu není jiné obrany než utíkat a doufat, že nějakým zázrakem obejdete některé z milionů pouček a nařízení, a tak se zachráníte. Lucasův film je stejně dokonale chladný jako svět, o kterém vypráví, dokonce i v napínavých sekvencích nijak nezajiskří emocemi a nezúčastněně zobrazuje smrt, zoufalství i bezmoc, komentovanou hlasy zvenčí. ()

Reklama

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Hodně deprimující podívaná a první celovečerní počin ikony jménem George Lucas. Triky a efekty filmu jsou na výborné úrovni a nemusel by se za ně rozhodně stydět ani nějaký dnešní sci-fi snímek. Robert Duvall a Donald Pleasence, jsou naprosto skvělí a my můžeme jen litovat, že celý film není tak strhující, jako jeho závěrečná půlhodina. Hodnocení by bylo možná maximální. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Naprosto jednoduchoučká historka, kterou pánové viděli v nějaké low budget scifárně z 50. let - ostatně 1984 právě v té době adaptovali jako film hned dvakrát -, a do toho triky, jak je páni měli rádi i později ve svých filmech. Ale celkově je to počátek artistní onanie, kdy se naháže do filmu bez ladu a skladu vše, co zrovna tvůrce napadne, jedno, že se mi tím film rozpadá a nemá temporytmus. Přes celkově krátkou stopáž jsem se nudil často, zvláště monolog nějakého profesora pořád dokola v bílém sále je fakt ubíjející. Jako ano, symbolika zde funguje, našel bych nějaké paralely, mohl bych dodedukovat, co tvůrci říkají v některých náznacích, případně proč některé věci podávají tak strašně po lopatě, ale celkově mě tahle parafráze na totalitní a policejní stát přišla nedořečená, laciná. Zlatý Szulkin! Bez triků a bombastičnosti dokázal ve Válce světů, příští století říct daleko víc a s daleko větším přesahem. Btw, nejvíc mě u THX 1138 naštval ten kýčovitý a patetický závěr plus všechny ty nesmyslné kódy, jako aby to fakt znělo echt futuristicky. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

THX 1138 je veľmi osobitý a vizuálne pútavý obraz neveselej budúcnosti, v ktorej mikročipy preberajú velenie nad ľudskými pocitmi, potrebami a túžbami. Spočiatku vám možno všadeprítomné pípanie, robotické hlasy a displeje budú liezť na nervy, no akonáhle sa naladíte na príbeh, čaká vás strhujúci zážitok so silným záverom. I keď dnes už možno nie natoľko šokujúcim, akým bol v dobe uvedenia. ()

Galerie (90)

Zajímavosti (29)

  • Väčšina filmu sa nakrúcala v San Franciscu. Filmári plánovali snímku natočiť behom 35 až 40 dní, čo sa im prakticky podarilo, keďže filmovanie odštartovalo 22. septembra 1969 a skončilo v novembri toho istého roku. (classic)
  • Průměrná délka jednoho záběru je 6 vteřin. (Listeroman)

Reklama

Reklama