Reklama

Reklama

THX 1138

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vítejte ve světě monstrózního labyrintu, kde jsou všichni obyvatelé ve stereotypních uniformách a odlidštěnou vizáž jím dodává nepřehlédnutelný lesk holohlavých lebek. Hlavní hrdina (Robert Duvall) je jedním z mnoha nádeníků v ohromném lidském mraveništi, jeho "osobnost" je symbolicky zredukována do znaků - THX 1138. Jeden z mnoha, kterého pohltila všeobjímající mašinérie. Film není komedie, ale drama, jinak by možná tvůrce mohl hledat odlehčující paralelu s Chaplinovou Moderní dobou. K procitnutí THX dopomůže základní lidská emoce, láska, a to jak jinak než v duchu revoltující generace mladých tvůrců, THX okusí "zapovězené ovoce" a přijde o panictví. Prozření mu zprostředkuje soulož se spolubydlící LUH 3417. Následně je ale LUH zabita a plod umístěn do zkumavky. THX se snaží utéct, ale je to vůbec možné? Lucas zaujme nejen příběhem, ale hlavně vizuální stylizací do spektra studených barev. Zdi kolem jsou bílé, uniformy rovněž a stejně tak bezbarvý, dokonale hrůzně sterilní, je design pokojů. Lidé v nich žijí jen z donucení, bez vyšší motivace. Možná, že je to další stádium civilizace, kde již neexistuje "velitel," jen komerční náboženství s automatickými zpovědnicemi. "Kup si barbiturát, užij si ho... cítils to? Kup si víc... a víc! Budiž ti odpuštěno, synu." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (252)

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Je pravda co jsem o tomto filmu slyšel: skvěle vymyšlené prostředí budoucnosti (která je karikaturou západního konzumu i tehdy aktuálního socialismu) a její výborné technické zpracování, zvláště kamera, na druhou stranu ovšem nekonzistentní příběh. Autor neví zda chce vyprávět lovestory nebo thriller a děj sestává spíše z krátkých na sebe moc nenavazujících epizodek, které budí dojem improvizace (něco jako kdyby Godard točil sci-fi). Herci jsou solidní, neví ovšem často co mají hrát. Některé věci z tohoto filmu byly jistě později okopírovány (a to i v Brazilu), něco však zůstává stále neokoukané - např. nápad s naprogramovanou zpovědní budkou, který mi přišel skvělý. Ať má tento film kolik chce much a mušek, pořád mi přijde lepší než celé Hvězdné války. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Pracujme tvrdo, zvyšujme produkciu. Buďme šťastní, že máme zamestnanie.“ George Orwell bol so svojou knižkou „1984“ ak aj nie priamo vizionársky, tak minimálne napísal recept pre množstvo ďalších spisovateľov a filmárov (Equlibrium, Brazil). THX 1138 je celovečerný debut režiséra, scenáristu, strihača a producenta Georgea Lucasa. Vznikol na začiatku 70. rokov v produkcii jeho kamoša Coppolu resp. ich spoločnej firmy American Zoetrope. Výsledná, značne neutešená vízia budúcnosti je ukážkovým filmom Nového Hollywoodu. Snímka zaujme znepokojujúcou psycho-atmosférou, bielou farbou a holými hlavami Roberta Duvalla (AKO ZABIŤ VTÁČIKA), Maggie McOmieovej a Donalda Pleasencea. ()

Reklama

Divočák 

všechny recenze uživatele

Velice depresivní debut George Lucase, který všem pochybovačům jasně dokazuje, že umí točit i jiné věci, než jen efektní popcornovou zábavu. Sterilní a odlidštěná atmosféra světa THX 1138 ve vás zanechává opravdu hluboké dojmy, stejně jako scénář nárokující si nálepku "pro náročného diváka". Problémem ovšem zůstává, že si po skončení filmu nejste jisti, jestli je tento nárok na divákovy myšlenky opravdu oprávněný a nebo jde jen o efektně zabalenou 90 minutovou nudu. ()

GigaPudding 

všechny recenze uživatele

Než jsem si tento první velký film George Lucase pustila, tak jsem čekala něco jiného asi jako fahrenheit 451 nebo něco a docela mě zaskočilo co se mi tam začlo objevovat na té obrazovce. THX 1138 totiž vůbec není dějový film. Nějaký příběh nebo děj týkající se podivné společnosti, kde lidi nemají jména, všechno je sterilní, prakticky všechno krom práce a pojídání sedativ je zakázané, všichni jsou monitorovaní a na všechny dohlíží robotí policajti, tam sice je, jenže dal by se v takové podobě v jaké je odehrát celý ve dvaceti minutách, takže to hlavní, co v thx 1138 je, je obraz a vizuální stylizace města. Záběry kamer na všechno možné jsou velmi zajímavé a ve všech scénách jsou kulisy a výtvarné zpracování propracované do nejmenších detailů a všechno působí správně uměle v šedivých odstínech a bílé (až na takovou jakousi podivnou de stijlovskou "účtárnu" nebo co to bylo). Pěkné a propracované kulisy jsou samozřejmě i velmi dobře využité a zapojené do "děje" v podobě různých automatických zpovědnic se zpovědníkem opakujícím tři věty dokola a nakonec přednastavené "rozhřešení", továrny, "vězení", počítačovny a další, akorát tohle všechno je tu prostě jen pro oko, protože příběh je stejně ospalý jako společnost v něm. Dokonce i automobilová honička je ospalá, ale hlavně na celkovém zmatku a ospalosti má největší podíl záplava různého žbrblání, kdy se lidi překřikují s různými čísly a dalšími věcmi, které sice zapadají do obrazu společnosti, kde se monitoruje úplně všechno a všechno se hlásí a podobně, jenže je tam toho prostě moc a pro děj je to nepodstatné a jediné co z té záplavy zbytečných informací na člověka vyskočí tak že si to snad i zapamatuje je hlášení nějakého člověka co se ptá operátora co má dělat když na dálnici zrovna přejel Wookieho :). Takže je to nakonec jen soubor pěkných a nápaditých obrazů zakončených západem slunce na Tatooinu, ale je to příliš chladné a bez děje na to aby z toho bylo i něco víc než jen ty obrazy. ()

Kothy 

všechny recenze uživatele

Lucasův poněkud zvláštní antiutopický snímek. Trochu mi to připomnělo Orwellovo 1984. Film se odehrává v budoucnosti, kde je vše sterilní, pod dohledem a lidi do sebe cpou neustále prášky. Robert Duvall hraje postavu, která se tomuto systém chce vzepřít. Dostane se do křížku se zákonem, a pak už se to s ním veze. Většinu filmu pak pozorujeme jeho útěk. Dost se mi líbila závěrečná honička a celkově zajímavý futuristický vizuál filmu. "Na dálnici jsem přejel Wookie." :D ()

Galerie (90)

Zajímavosti (29)

  • Pod úvodními titulky je slyšet mix dvou skladeb. Jedna z nich se jmenuje „Stabat Mater Dolorosa“, je z roku 1736 a napsal ji barokní skladatel Giovanni Battista Prgolesi. Můžeme ji slyšet v méně časté sborové úpravě. (Svatopluk.Vi)
  • Úloha LUH připadla Maggie McOmie, býválé kancelářské síle, která neměla takřka žádné zkušenosti s hraním, ale byla ochotná oholit si kvůli filmu své dlouhé zrzavé vlasy - což trápilo více Lucase než ji. [Zdroj: kniha George Lucas: Život stvořitele Star Wars - Brian Jay Jones] (phoenixer)
  • Název filmu byl údajně vymyšlen podle telefonního čísla, které v jistou dobu patřilo režisérovi Georgi Lucasovi. (Vojcl)

Reklama

Reklama