Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (460)
Takmer všetko v čom má prsty Sidney Lumet stojí za to. Nesklamal ani teraz. Vykreslenie samoty, beznádeje a frustrácie v prípade čestného policajta Serpica proti policajnej korupcii bolo naozaj ukážkové. Navyše Al Pacino s vizážou hipisáckeho bojovníka za ľudské práva tu mal vážne štýl, jedna z jeho najzaujímavejších a najlepších filmových postáv. 80/100 Videné v rámci Season Challenge Tour. ()
Frank Serpico je takový policista, jakého si každý poctivý občan přeje mít. Poctivý, spravedlivý a hlavně neúplatný. Což vyžaduje obrovské morální zásady a statečnost, protože všichni jsou proti němu. Dokonce i jeho ženy ho opouštějí a on stále bojuje svůj osamocený boj. Velmi realistický snímek s mladičkým a už tehdy výborným Al Pacinem. ()
Don Quijote bojoval s větrnými mlýny a ty jej semlely. Nezkorumpovaný policista Serpico jde taky sám proti zdi úplatných kolegů i svých nadřízených. Al Pacino byl se svým jiskřivým přímým pohledem pro tuto roli jako stvořený. A drsný syrový příběh o stavu newyorské policie v 70.letech je velkým lidským i filmovým dramatem. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=LtTRYnsDH8Q ()
Rovný polda Serpico v boji proti křivým jednotlivcům a pokřivenému systému. Tohle je ten druh whistleblowingu, kdy by si někdo stojící proti vám taky rád foukl, ale do kouře stoupajícího z hlavně.. Třetinu filmu trvající expozice se brilantně soustředí na to, aby v krátkých scénách narýsovala profil hlavního hrdiny od morálních zásad až po sounáležitost s rodinou. Ve druhé půli to trochu střádá na zacyklenost, ale Pacinův Rumcajs donquijotsky čistící newyorkský policejní Řáholec si své sólo nenechá vzít (zajímavostí je, že scény nebyly točeny chronologicky a vous s vlasy se jen postupně zkracovaly). Tak to dopadne, když někdo v rámci přípravy na roli jezdí po nocích s policejními hlídkami, zpovídá na letním sídle svůj reálný předobraz a pokouší se zatýkat řidiče náklaďáků, když jim moc kouří výfuk.. ()
Občas rozvláčnělé ale na každý pád kvalitní policejní drama o osamělé a frustrující cestě uniformovaného mužíčka Pacina za spravedlností. Jako životní příběh zachycuje horizont několika let a neoslňuje tak gradací okamžiku, nýbrž famózním vykreslením nekončícího stresu, stupňující se paranoie a stále se prohlubující bezmoci. Napětí spolehlivě funguje, konec filmu na sebe nechá čekat s krůpějí potu na čele, Pacinův výkon je skvělý a špinavost policejní práce 70. let stojí za to. Ubírá jen ten dojem lehké zdlouhavosti. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (17)
- Když se Al Pacino rozhodl pro natáčení filmu, pozval k sobě skutečného Franka Serpica, aby s ním krátký čas bydlel a mohl ho zpovídat a pozorovat. (don corleone)
Reklama