Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (460)
První půlhodinu jsem neměla ani stín podezření, že se začal odehrávat jeden z mých nejsilnějších filmových prožitků, tak nenápadně a civilně to začalo. Ale jednak se mnou silně rezonuje téma kvalitativně sílící odezvy zkorumpovaného systému na ryzost až k bezvýchodnosti, a jednak je to právě tak pomalu a důkladně se odvíjející příběh a natočený film, aby v každém záběru zachycoval co možná plnohodnotnou informaci z otisku skutečnosti, a ty scény i jejich významy se postupně, nenápadně, v rytmickém dramatickém sesuvu, bortění iluzí, zadírají pod kůži, až projdou skrz a stanou se živou součástí člověka, ústrojné jako vlastní formativní vzpomínky. Film Film. *~ ()
Al Pacino ve filmu podle skutečné události jako policajt, který zjistil, že "pomáhat a chránit" funguje v praxi trochu jinak. Vlastní pílí se dostává od pěšáka na kriminálku, ale setkává se jen s korupcí a rozhodne se s ní bojovat. Jeden z jeho nejlepších výkonů! Sidney Lumet jej posléze obsadil do Psího odpoledne (1975), kde zazářil snad ještě víc! ()
Výborná kriminálka dvou klasiků žánru - Sidney Lumeta a Al Pacina. Serpico je zdá se průkopníkem ve vyšetřovacích metodách policie a navíc není podplatitelný, což ostatním policistům dvakrát příliš nevoní. Na herecký výkon Pacina je zbytečné poukazovat, neboť samotné jeho obsazení bylo sázkou na jistotu. Příběh je podán komorně a celkově to vše působí, že Serpico nemá proti systému žádnou šanci. Už od úvodní Pacinovy scény víte, v jakém duchu se bude zbytek filmu odehrávat a víte, že se vám to prostě líbit bude. ()
Dalsi spickovej Lumetuv film. A opet mi prislo dane tema, ktere je uz dost ohrane, originalne natocene, tak jako v pripade Psiho odpoledne. Al Pacino je tu opet jako v 99% svejch filmu naprosto senzacni, skutecne mu verite, ze je vystrasenej a zaroven nasranej praskac, i kdyz se v prubehu celyho filmu nevyresilo, proc vlastne nebere uplatky a tvurci to sfoukli tim, ze je proste cestnej, ale budiz. I kdyz je film docela pomalej a akce tu je jen minimum, tak je napinavej od zacatku a do konce, hlavne diky tomu, ze na zacatku vidime, jak to dopadne a behem filmu se k tomu bodu dostavame, ale nastesti tvurci u toho neskoncily a kdyz dospel film do toho momentu, tak ve vypraveni pokracovali. Navic to zobrazeni korupce je naprosto perfektni. Mozna bych z filmu vyhodil poslednich 5 minut, kdy je Pacino v nemocnici, ty uz byli zdlouhavy, ale jinak si nemam na co stezovat. ()
Óda na charakter Al Pacina, potažmo jeho strhující a "nezdolný" herecký výkon v hlavní roli. Jeho policista předvádí jednoho z nejhouževnatějších strážců zákona v historii stříbrného plátna a rozhodně je na co koukat. Bohužel velké technické chyby a nedostatky sráží film do průměru stejně rychle, jako neoddiskutovatelná jednoduchost a přímočarost scénáře. Okatě nepovedená práce střihu v rychlejších scénách, potažmo šílená umělá krev zrovna dvakrát nepovzbudí. Přesto se na tuhle legendu nelze zas až tak zlobit. Al je velký sympaťák a utáhne to prakticky celé jen on. ()
Reklama