Reklama

Reklama

Muž z Laramie

  • USA The Man from Laramie (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Smyslem jeho života byla pomsta. James Stewart v titulní roli amerického westernu. 
Americký režisér Anthony Mann (1906-1967) oživil skomírající westernový žánr v padesátých letech sérií temných psychologických westernů, v nichž hlavní role ztělesnil jeho oblíbený herec James Stewart. Posledním z nich byl snímek Muž z Laramie, který vznikl podle povídky Thomase T. Flynna, uveřejněné v časopisu Saturday Evening Post.
Jeho hrdinou je bývalý kavalerista, nyní obchodník Will Lockhart, který přijíždí z wyomingského Laramie do Nového Mexika, aby pátral po tajném obchodu se zbraněmi, jenž stál život jeho mladšího bratra. Lockhart se dostává do konfliktu s mocným rančerem (Donald Crisp), který pomalu ztrácí zrak a své impérium chce svěřit spíš svému předákovi (Arthur Kennedy) než nehodnému vlastnímu synovi (Alex Nicol). Film je vybudován jako klasické drama s shakespearovskými motivy (Král Lear) a s hlavní postavou neústupného hrdiny, zmítaného vnitřními rozpory. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (51)

YURAyura 

všechny recenze uživatele

4/10 Western detektivka nebo snad psychologicke dramo? Ale to snad ne! Sislal je tu dreveny jak noha valecneho invalidu - tisicere diky za titulky bez nichz bych byl zcela jiste nahrany... Sympaticke jsou zaporne postavy - hlavne Arthur je po Gantrym pro me dalsim dukazem jeho hereckeho kumstu. Jake western opravdu nedivatelne - i kdyz se snazi zasahnout jine zanry - zustava diky pouziti nejruznejsich klise daleko za ocekavanim. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Niektoré staré westerny, ktoré by mali logicky pôsobiť po 50 rokoch minimálne smiešne, sa nakoniec v mojich očiach ukazujú ako omnoho psychologicky uveritelnejšie, ako množstvo súčasného artu. Nejednoznačné postavy, kde nikto nie je morálne čistý alebo vyslovene záporný, scenár plný prekvapení a shakespearovské vyznenie v závere robí z tohoto westernu Antonyho Manna klasiku žánru. Vďaka nadupanému deju je tento film spoločne s Pokladom na Sierra Madre a Veľkou zemou môj najoblúbenejší klasický western. ()

Reklama

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Western, jehož hrdinové se chovají jako po logotomii a činí tak nelogická rozhodnutí, že by se i hejno blech nad tím rozchechtalo. Když pominu, že prérií běhají hned dva kovbojové s průstřelem dlaně, aniž by je to nějak očividně brzdilo v aktivitách, tak nejde přehlédnout, že postavy jednají zhola nesmyslně proti svým předešlým stanoviskům, a to aniž by je k tomu nutila jakákoliv změna okolností. -----------KOUSEK DĚJE Bohatý statkář chce cizince na střídačku vystrnadit z kraje, zaměstnat ho (aniž by ho znal), osvobodit z vězení, zabít (ok, tohle jistou logiku mělo) ..atd. V městečku je asi vůbec nouze o aspoň trochu použitelné zaměstnance, protože pracovní nabídku dostane i od druhé statkářky - opět, aniž by o něm něco věděla. V jejím případě je to ale nabídka značně ubohá, protože mu nabídne místo předáka a přitom není vidět, že by na jejím statku pobýval kdokoliv jiný než ona sama. _____ Šerif cizince zavře pro podezření z vraždy a vzápětí ho jen tak pustí, když to statkářka chce, a nestará se, že mu může kdykoliv utéct. Šerif má patrně taky problémy s hlavou - možná způsobené solnými výpary - protože na první vraždu úplně zapomene a do konce už pak o ní nepadne ani slovo. ____ Bohatý statkář tvrdí, že ukrytý nebezpečný náklad hravě objeví, protože zná v kraji všechny skrýše - na desetitísích hektarech hornatého terénu je to značně odvážné tvrzení. A to už vůbec nevím, jak na ten krpál těžký náklad dostali - nejspíš jim pomohl vrtulník. A tak bych mohla pokračovat. ----- Jediné, co jsem ocenila byl souboj slepého rančera se zmrzačeným kovbojem - poměrně netypická přestřelka. ___Nikdy více. /7. 8. 14./ ()

Wiliem 

všechny recenze uživatele

Celý film se nese v takovém, řekl bych až příliš klidném tempu, sem tam nějaký zvrat, ale atmosféra filmu není až tak hustá jak v některých jiných Mannových filmech. Pointa která je celkem snadno odhadnutelná téměř ze začátku filmu, což ale nikterak filmu neškodí, trochu té romantiky, a standartně dobrý Stewart to je pár předností jinak slušného, spíše psychologického westernu, kde tasení koltů je až druhořadá záležitost. 70%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Mann další ze svých násilných westernů pojal jako paranoidní detektivku. Cizinec, jehož profese je nám odhalena až v posledním záběru, přijíždí do města, ve kterém navenek vládne klid. Mužův příchod, motivovaný možná touhou po pomstě, možná úkolem, který mu byl přidělen, však vyvolá rozruch vedoucí k odhalení pokřivených vztahů mezi postavami, jako i jejich strachu z lidí odjinud (Apači jsou atypicky tolerováni coby domorodci). S využitím cizorodého elementu jako roznětky pro dění zastiňující důvod protagonistovi přítomnosti na místě se ale Mann nespokojil. Nečitelný hrdina se z pasivního pozorovatele brzy mění v aktivního vyšetřovatele, zatímco je zdánlivě nahodilými reminiscencemi na jeho minulost postupně charakterizován do větší hloubky. Stylu filmu nicméně zůstává obezřetně objektivní. Hlediskové záběry a střih dle pohledu (některé záběry se pouze tváří jako eyeline match) se omezují na dialogové scény, které jsou ale také často řešeny v jednom záběru s oběma postavami. Hledisko kamery nikomu nepatří, je neutrální. Mann dává při svém zvýšeném zájmu o psychologii postav a napjatou atmosféru místa celkově přednost delším plynulým záběrům před častými střihy, které by rozbily budované napětí. Muž z Laramie je Western široký i hluboký (skoro psychoanalytický), nezvyklý odstupem, který si drží od protagonisty, svou brutalitou i množstvím možných společensko-politických přesahů (strach z cizinců, podněcování války, kupování si míru, slepota mocných…). Kdo od westernů čeká přestřelky a přímost, může mít s tímhle vykročením směrem k důsledné žánrové revizi trochu problém. Mne bavil dost na to, abych se na něj někdy podíval i potřetí. 85% ()

Galerie (15)

Reklama

Reklama