Režie:
Anthony MannKamera:
Ernest HallerHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Robert Ryan, Aldo Ray, Robert Keith, Nehemiah Persoff, Vic Morrow, James Edwards, L.Q. Jones, Walter Kelley, Anthony Ray, Scott Marlowe, Victor Sen Yung (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Začátek září roku 1950, Severní Korea. Poručík Benson (Robert Ryan) a jeho sedmnáct mužů je odříznuto v nepřáteli prolezlé krajině. Jejich náklaďák havaroval a tak jim nezbývá, než vydat se pěšky na vzdálený kopec označený kóta 465, kde tuší podstatnou část americké armády. Během cesty se k nim nedobrovolně přidá ostřílený seržant Montana (Aldo Ray), který se snaží dopravit svého zraněného plukovníka (Robert Keith) do nemocnice a pak dál domů. Nebezpečná cesta si vybírá svou daň a když konečně dosáhnou cíle, čeká je nemilé překvapení. Kopec je obsazen nepřáteli... (monolog)
(více)Recenze (14)
Zatímco za druhou světovou se Amerika mohla plácat po ramenou, Korea vzápětí už žádná velká sláva nebyla. Tohle není žádný oslazený hrdinský válečňák (jak ve zvyku 1950s), nýbrž oproti očekávání mnohem realističtější, seriózní psychologický "lost patrol" drama, kde neviditelný nepřítel vyčkává všude kolem, četa upadá v zoufalství a místy to nabírá až atmosféry Twilight Zone — válka jako noční můra, depkoidní záležitost k PTSD... Ryan/ Ray charismatická dvojice, funguje i napětí mezi. Tedy kvalitka, přesto můj subjektivní pocit "jenom" za 3*. ()
jeden z najlepsich a najgenialnejsich vojnovych filmov o Korejskej Vojne, co som vobec kedy videl. Fakt nemam chut vypisovat litanie. Tempo je masakrozne dobre, nuda nehrozi, takze divak sa bude permanentne bavit a bude v napati z toho, co sa bude diat. Ako je u vojnovych filmov zvykom, nechybaju perfektne vojnove sceny a genialne dialogy. Milujem vseobecny rozhlad, kam filmy jednoznacne patria. Definitivne : 100 % ()
Jeden ze zásadních a nejtrvalejších amerických válečných snímků nejen padesátých let o válce v malém, kde se skupinka odříznutých amerických vojáků snaží dostat z korejského týlu do bezpečí a prochází tak naléhavou konfrontací hodnot, válečnických i obecně lidských postojů uvnitř sebe sama. Mimo jiné jeden z oblíbených válečných snímků Francoise Truffauta - a to o něčem svědčí. ()
Vynikající a nestárnoucí válečné drama, které i po těch letech neztrácí nic ze své akčnosti, drsnosti, napínavosti a síly jednoduchého příběhu, jenž upoutá divákovu pozornost od samého začátku až do naběhnutí závěrečných titulků. Úplný úvod ve mně sice evokoval mírné obavy, zda nepůjde o nějaké nezáživné existencionální drama, v němž se bude pouze řešit psychologie postav, ale to se nenaplnilo. Brzy jsem si přivykl ke všem postavám a velké sympatie si získal jednak poručík Benson, ale také perfektní seržant Montana. Řada napínavých scén, jako byl útěk mezi výbuchy granátů či průchod minovým polem, patří i dnes mezi velmi silné momenty kinematografie, které zub času neohlodal, stejně jako celý tento počin. Zajímavá je však také psychologie postav, hodnoty, které vyznávají, střet rozdílných charakterů - zejména mezi Montanou a Bensonem - jednotlivé scény skvěle doplňuje hudba nebo naopak absence hudebního doprovodu. Za klad považuji také jakési "polidštění" nepřítele, kdy často po jejich smrti vidíme záběr na nějakou jejich fotku, jež poukazuje, že i protivník má rodinu a plní pouze rozkazy. Men in War je polozapomenutý válečný skvost, který si zaslouží 5*, a Anthony Mann opět nezklamal. ()
Žádné mega triky nebo výprava ani super rozpočet nepodporují tento snímek, a přesto se mi líbil mnohem víc, než jakékoliv jiné protiválečné drama. Dalo by se říct, že je to válka krásy a nepěknosti zbavená. Není ani nadhodnocená, ani ji tu zbytečně extrémně nekritizují, to už prostě vyplyne ze situace. A patosu se nedočkáte, což mi přijde jako to nejdůležitější. Postavy jsou celkem dobře popsané, přesto ze dvaceti poznáte trochu víc maximálně pět. A jeden z nich je katatonický plukovník, který za celý film neřekne ani slovo a vlastně jediné, co dělá je, že se snaží mluvit. Zajímavý je taky pohled na nepřátele, Korejce, kteří tu nejsou zobrazení jen jako krvežízniví vrazi a zabijáci. Mají tu rodiny, za kterými by se chtěli vrátit. A co je ještě zajímavější, je doba, kdy tento snímek vznikl. Myslím, že předpovídá pozdější odmítání války ve Vietnamu, protože tohle je jen nějaký čtyři roky po Korejské válce. A pokud náhodou nevíte, válka v Koreji měla obdobné výsledky, jako válka ve Vietnamu. Spoustu zraněných a mrtvých a jinak patová situace. Všechno se, ať už územně, politicky nebo ekonomicky, vrátilo do stavu před začátkem konfliktu. Jako by nikdy neexistovala a všechno to byl jen sen, až na ty statisíce mrtvých. Tenhle film se mi líbil, není tu velkolepost jako v Bitvě v Ardenách nebo Pattonovi, není tu hyperrealita jako v Zachraňte vojína Ryana, není tu humor jako v Dobré ráno Vietname, není tu žádné peklo na první pohled, jako v Četě. Tady je to jen skupinka mužů, kteří se ztratili v prostředí, jaké klidně může být třeba i u nás za humny. Jsou zoufalí, unavení a v beznadějné situaci a nevzdají se ani za cenu vlastního života. Jen jednu malou drobnost, vadu na kráse, velícímu důstojníkovi se v nepřátelském území vážně nesalutuje. ()
Galerie (9)
Photo © Wild Side
Reklama