Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Donald E. ThorinHudba:
Tangerine DreamHrají:
James Caan, Tuesday Weld, Willie Nelson, Jim Belushi, Robert Prosky, Tom Signorelli, Dennis Farina, Howard Hesseman, William Petersen, Michael Paul Chan (více)Obsahy(1)
I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (115)
Je to dost kvalitní, ale celé to v širším kontextu prostě působí jako Mannova rozcvička pro mástrpísy Manhunter a Heat.. Na Manhuntera tady trénoval atmošku, práci s hudbou, artové hry s akcí... Na Heat zase trénoval vykreslování postavy profi lupiče.. jeho životní zásady, vztahy, přetlačovaní s policií .. udržení divákovy pozornosti i když se zrovna řeší technikálie.. atd... ()
Na 80. léta se jedná o překvapivě áčkový a vyspělý krimi thriller. Michael Mann zde také poprvé ukazuje svůj jasný rukopis. Film začíná i končí akci, ovšem v průběhu se jako mnohem důležitější ukáže zpracování hlavního charakteru. Ač bývalý odsouzenec a nestydatý kriminálník, i náš Frank se snaží najít si své místo v životě, tedy zajistit si lásku a rodinu. K jeho smůle si však počíná až moc přímočaře, nediplomaticky, impulzivně... Zdálo se mi, že žádná z postav ve filmu nestačí na to, aby byl na jejím osudu divák (emocionálně) zainteresován. Film je po všech stránkách solidní, ale nezanechává příliš hluboké dojmy. 7/10 ()
"Budu jako tvůj táta. Peníze, zbraně, auta. Dostaneš všechno, co potřebuješ." Je snadné nechat si na nos navěsit bulíky od mafiána, který zabil víc lidí než elektrické křeslo a umí dodat jakýkoli typ dítěte k adopci. Frank to udělal a musel nést následky. Mně se líbilo, že se s tím moc nepáral, ale to nekonečné dobývání trezorů mě nebavilo a mám z něj usazený prach v plicích. To je patrně známka toho, že ty scény byly realistické, ale já jsem to potřeboval o něco svižnější. ()
ZLODĚJ patří do skupiny filmů, které Michael Mann umí zaručeně nejlíp - existenciálně laděné kriminálky. Příběh o rebelovi mezi chmatáky, kterého svírá policie na jedné a mafie na druhé straně sice není zvlášť originální, ale Mannova protřelá a atmosférická režie z něj udělala poměrně klasickou záležitost. ()
Natočeno s podstatně skromnějšími prostředky než pozdější a mnohem slavnější filmy Michaela Manna, přesto velmi dobré. Především charakter hlavní postavy skvěle prokreslený - i s touhou po kvalitní partnerce a po dítěti bez ohledu na barvu pleti ( ten rozruch na adopčním úřadě byl moc dobrý) - a Jamesem Caanem výborně zahraný. ()
Galerie (67)
Zajímavosti (23)
- Aby boli cesty vždy mokré, používala sa cisterna s vodou s objemom 227,124 litrov. (Real Tom Hardy)
- Frankov bar The Green Mill Lounge sa v skutočnosti volá The Green Mill, nachádza sa v Chicagu a funguje dodnes. (Real Tom Hardy)
- Velká loupež klenotů ve filmu je založena na skutečné loupeži vymyšlené Johnem Santuccim, který sloužil jako technický poradce. Johnova manželka, Nancy Santucci, hraje servírka v restauraci. (c.tucker)
Reklama