Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Donald E. ThorinHudba:
Tangerine DreamHrají:
James Caan, Tuesday Weld, Willie Nelson, Jim Belushi, Robert Prosky, Tom Signorelli, Dennis Farina, Howard Hesseman, William Petersen, Michael Paul Chan (více)Obsahy(1)
I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (115)
Chtělo by se napsat, že Michal Mann natočil typickou kriminálku z osmdesátých let, jenže film byl natočen v osmdesátých letech :) Výborná hudba, hrdina s motivací a samozřejmě staré dobré že co se může pokazit se taky pokazí. Život na vysoké noze našeho hrdiny Franka si již brzy vybere svou daň. S blížícím se závěrem film přímo ukázkově graduje. 80% ()
Je to dost kvalitní, ale celé to v širším kontextu prostě působí jako Mannova rozcvička pro mástrpísy Manhunter a Heat.. Na Manhuntera tady trénoval atmošku, práci s hudbou, artové hry s akcí... Na Heat zase trénoval vykreslování postavy profi lupiče.. jeho životní zásady, vztahy, přetlačovaní s policií .. udržení divákovy pozornosti i když se zrovna řeší technikálie.. atd... ()
Moje polnočné výlety do sveta filmu končia podľa očakávania. Načo by súkromné firmy, ktoré šetria každé akcionárske euro vysielali o polnoci dobré filmy, keď môžu vysielať filmy predstierajúce, že sa na ne oplatí pozerať. Takým je aj zlodej. Nezaujíma ma, či je to Mannova režisérska premiéra alebo derniéra, zaujíma ma iba to, či je to dobrý film alebo nie. A Zlodej dobrým filmom určite nie je. Jeho hlavné slabiny sú v nevierohodnosti a nepríťažlivosti príbehu i hercov. Je niekoľko hodín po tom, čo som film dopozeral a neviem si spomenúť na žiaden klad, ktorý by som mohol vyzdvihnúť. Asi to bude pamäťou. Vlastne už viem. Zaujala ma tá zváracia palica z ktorej sršali iskry a to je na film dosť málo. ()
No ono už ťažko hodnotiť. Žiadne prekvapivé zvraty nás nečakajú, v podstate celá zápletka stojí na naivite hlavného hrdinu, ktorému by sme chceli poradiť, ale nemôžeme. Je to relatívne pomalé a ťažko cool, keďže ale vieme, že sme vo filme Michaela Manna, tak túto hru berieme. Treba pozerať jedine v noci v telke, tá osemdesiatková atmosféra a logické diery sú potom príťažlivejšie. Plus Belushi a hudba. Vo svetle súčasného Mannovho prispôsobeniu sa hollywoodskej šedi musím dať vysoké hodnotenie. ()
Na 80. léta se jedná o překvapivě áčkový a vyspělý krimi thriller. Michael Mann zde také poprvé ukazuje svůj jasný rukopis. Film začíná i končí akci, ovšem v průběhu se jako mnohem důležitější ukáže zpracování hlavního charakteru. Ač bývalý odsouzenec a nestydatý kriminálník, i náš Frank se snaží najít si své místo v životě, tedy zajistit si lásku a rodinu. K jeho smůle si však počíná až moc přímočaře, nediplomaticky, impulzivně... Zdálo se mi, že žádná z postav ve filmu nestačí na to, aby byl na jejím osudu divák (emocionálně) zainteresován. Film je po všech stránkách solidní, ale nezanechává příliš hluboké dojmy. 7/10 ()
Galerie (67)
Zajímavosti (23)
- Trezor z úvodnej scény bol skutočný a produkciu stál $10,000. (Real Tom Hardy)
- Al Pacino odmietol rolu Franka. Zvažovaní boli tiež Gene Hackman a Roy Scheider. (Real Tom Hardy)
- Jeff Bridges bol hlavná voľba režiséra pre hl. rolu, no nakoniec nebol zvolený kvôli jeho mladému veku, nevyzeral totiž ako veterán-kriminálnik. (Real Tom Hardy)
Reklama