Režie:
Rian JohnsonScénář:
Rian JohnsonKamera:
Steve YedlinHudba:
Nathan JohnsonHrají:
Daniel Craig, Ana de Armas, Chris Evans, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, Lakeith Stanfield, Christopher Plummer (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Satirická krimi komedie Na nože zábavným způsobem ukazuje, jak může dopadnout vyšetřování záhadného úmrtí autora tajemných detektivních příběhů, když jsou všichni v jeho blízkosti podezřelí. Svérázný detektiv Daniel Craig pojme řešení případu po svém a vyšetřování každého člena této excentrické rodiny se ukáže býti složitější, než se zpočátku zdálo. V napínavém detektivním příběhu, v duchu nejlepší tradice Agathy Christie, rozehrají herecký koncert Chris “Captain America” Evans, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, a Don Johnson. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (20)
Recenze (944)
Stylová moderní detektivka, která přistupuje k řešení záhady z trochu jiného úhlu než je zvykem a nikdy nezapomíná na nadsázku. Není to ani náhodou dokonalý film (jak tvrdí mnozí diváci a kritici v Americe), ale je určitě nápaditý, promyšlený a odlehčený a hlavně nikdy nezačne nudit (ačkoliv někde po polovině tempo zpomalí trochu výrazněji než bych si přál). Navíc má skvělé postavy, počínaje celou povedenou rodinkou (každý člen má čas zazářit a téměř každý toho naplno využije) přes charismatického detektiva Daniele Craiga, který si roli užívá přímo neuvěřitelně a scénář mu do úst dal opravdu vtipně a chytře napsané repliky, která ze sebe sype s ještě zábavnějším jižanským přízvukem. A nakonec je tu sestřička v podaní sladké Any de Armas. Ta je stále neuvěřitelně roztomilá a definitivně potvrzuje svůj herecký talent (kdyby někdo ještě po BR2049 pochyboval). Škoda jen, že na otázku whodunit i přes různé falešné (nebo taky pravé) stopy a chytré příběhové zvraty a zákruty šlo odpovědět docela lehce. Ale je pravda, že určitou dobu mě scénář díky svému podvratnému průběhu (Rian prostě rád experimentuje, někde to funguje lépe než jinde) a přístupu k žánrovým pravidlům za nos tahat dokázal a finále bylo i přes chybějící faktor překvapení velmi uspokojivé, protože všechny v příběhu představené koncepty a detaily do sebe perfektně zapadly. A detektiv Benoit Blanc přišel s nejoriginálnější letošní hláškou. 8/10 ()
Osobně bych řekla, že k dokonalosti by film potřeboval ještě tak rok práce na scénáři. Líbí se mi, kam to směřuje, a teoreticky stojí všichni tam, kde mají stát a kdesi cosi, ale je to všechno jako z první dobré, celý film působí uspěchaně. Ansámbl je to sice pěkný, ale jednotliví herci nemají dostatek času či spíš promyšlenosti a materiálu na to udělat postavy svými, získat si sympatie diváků a udělat skrz své výkony film zapamatovatelný. Kdybych už například nemilovala Chrise Evanse a nečekala, kdy se konečně objeví, tak nevím nevím, jestli by na mě ta postava vůbec udělala takový dojem, jako očividně má, a všechno by bylo ještě víc v kopru. V tomhle smyslu se mi nejvíc líbila Jamie Lee Curtis, neb to minimum prostoru, které na ni v záplavě ostatních zbylo, zužitkovala nejlépe a úplně. Celý film je zřejmě (ve smyslu zřetelně) namířen proti skvělým bílým americkým zmetkům s Trumpem v čele, a to je okej, však u Agathy jsou taky vždycky všichni rasisti jak bič a Hercule často spolupracuje s nevinnými outsiderskými guvernantkami a společnicemi, aby oklamal ty spřízněné zmetky, ale očekávala bych určitý level sofistikovanosti a ne že to budou všichni pořád jenom nahlas říkat a vysvětlovat. Stačil by nenápadný running gag, kdy jednotliví členové o postavě Any de Armas říkají, že je z Paraguaye, Uruguaye, Brazílie a podobně, aby bylo jasné, co je to za lidi a jak o sobě a o ní smýšlejí, není potřeba, aby jí ještě několik z nich několikrát řeklo do tváře, že je parazit (hihihi) a že jim bere něco, na co mají právo. Pokud chcete opravdu cool film, byť ano, trochu extrémní, ale zcela výmluvný, na téma vytrhávání takových lidí z jejich domů a kořenů, doporučuji nizozemského Borgmana. Není to detektivka, ale je to velmi vtipné. Nijak zvlášť to přímo nesouvisí s tímto filmem, ale ne dost lidí vidělo Borgmana a každý by měl vidět Borgmana. Borgman je super. Běžte se podívat na Borgmana. ()
Skvěle promyšlená detektivka, která se odvíjí s patřičným nadhledem a lehkým černým humorem. Síla filmu tkví především v dialozích a množství detailů, které do sebe nakonec krásně zapadají v příjemně překvapivém finále. Osobně jsem akorát nebyl uhranut jakýmsi nepříliš alfasameckým charismatem Daniela Craiga. 8/10 ()
Rian Johnson dokazuje, že sice není nepochopený filmařský bůh (jak se jeho fanoušci po přijetí Epizody 8 snažili tvářit), ale „jen“ výborný filmař, který dokáže pochopit žánrové konvence, lehce je přežvýkat a stylově vrhnout na plátno. Nabízí se srovnání s dva a půl roku starou Vraždou v Orient expresu, která je sice o poznání okázalejší, ale zároveň filmařsky konzervativnější; přestože Johnsonova rodinná detektivka není nepředvídatelná, daří se jí skvěle dávkovat informace a umožňuje divákovi být o ten příjemný půlkrok napřed. Vedle poctám klasickým detektivkám se Johnson nebojí ani ožehavé kombinace flashbacků a nespolehlivých vypravěčů, čímž dává vzpomenout třeba na Tarantinovu devadesátkovou tvorbu. Zároveň si však uchovává sociálně-kritický osten, který je v současné Americe asi nezbytný – a tak vyznění jistě nebude protrumpovské základně po chuti. Dohromady je však tenhle mix dostatečně chutný i nápaditý na to, aby byl i přes několik zaškobrtnutí v tempu divácky velmi vděčný. ()
Luxusní práce. Společně s Tenkrát v Hollywoodu a Irčanem jediný film roku, u něhož mě tak moc bavil samotný proces dávkování informací a okázalého odkrývání fabule. A není to opravdu jen záležitost na jedno zhlédnutí, jejíž půvab by po znalosti vyústění uvadal - v krátké době jsem film viděl dvakrát a právě na podruhé jsem si ještě více užíval celkový koncept, žánrové odkazy a jednotlivé vtipy, které často tvoří perfektní střih a promyšlené střídání zamlčovaných a obměňovaných hledisek vyslýchaných aktérů. Ona také není dominantním vypravěčským prvkem zvědavost nad identitou vraha (přeskočte závorku kvůli spoileru - což podtrhuje fakt, že ve finále onu vyšetřovanou vraždu vlastně nikdo nespáchal), nýbrž zábavné vedení pozornosti skrze flashbacky, ironicky laděné vztahy mezi aktéry a odhalování samotného pozadí, nikoli pachatele. A rovněž díky úžasným hercům a chytlavým dialogům nemám obavy, že to nebude srovnatelná sranda i při dalších projekcích. A nebo v rámci pravděpodobného pokračování.. 90% ()
Galerie (78)
Zajímavosti (49)
- Daniel Craig (Benoit Blanc) v jedné chvíli zpívá v autě písničku „Losing My Mind“ od Stephena Sondheima. (Rosalie)
- Roli videotechnika si měl původně zahrát Ricky Jay, který již s Rianem Johnsonem spolupracoval na filmu Bratři Bloomovi (2008). Bohužel se však natáčení nedožil, a tak jej nahradil M. Emmet Walsh. Jayovu fotografii lze nicméně spatřit připnutou na nástěnce. (MartinS96)
- Scéna, ve které Benoit Blanc (Daniel Craig) promlouvá k matce Harlana Thrombeyho (K Callan), měla být původně bez hudby. Rian Johnson se ji ale později rozhodl doplnit úryvkem z opery „La Traviata“ od Giuseppe Verdiho, který poskytuje vodítka k zápletce filmu. (MartinS96)
Reklama