Reklama

Reklama

Černobyl

(seriál)
  • USA Chernobyl
Trailer 1
USA / Velká Británie, 2019, 5 h 11 min (Minutáž: 59–65 min)

VOD (1)

Epizody(5)

Obsahy(1)

Černobyl, pětidílná minisérie z koprodukce společností HBO a Sky, rekonstruuje příběh o jaderné havárii z roku 1986, jedné z nejhorších katastrof v historii způsobených člověkem, a o obětech, které byly učiněny pro záchranu Evropy před nepředstavitelnou pohromou. Dne 26. dubna 1986 otřásla jadernou elektrárnou v Černobylu na Ukrajině mohutná exploze, která uvolnila nebezpečné radioaktivní látky nejen na ukrajinském, běloruském a ruském území tehdejšího Sovětského svazu, ale také do oblastí Skandinávie a západní Evropy. Jared Harris ztvárňuje Valerije Legasova, předního sovětského jaderného fyzika, který vedl vyšetřování tragické události. Stellan Skarsgård hraje sovětského místopředsedu vlády Borise Ščerbinu, kterého Kreml pověřil vedením vládní komise zjišťující okolnosti havárie. Emily Watsonová představuje jadernou fyzičku Ulanu Khomyukovou, která chce odhalit tajemství kolem černobylského neštěstí. (HBO Europe)

(více)

Videa (9)

Trailer 1

Recenze (1 118)

gudaulin 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Série Černobyl bývá mnohými seriálovými fanoušky i publicisty považována za událost roku a nešetří se pochvalnými slovy na práci Craiga Mazina coby scénáristy a Johana Rencka coby režiséra. Na volně exaltovaného nadšení surfovat nebudu, od toho tu máme kvanta jiných. Nebojím se prohlásit, že jde o působivé dílo a nadprůměrnou podívanou, ale to se u HBO a obřího potenciálu, kde dominantní roli hraje sama katastrofa, dá s velkou pravděpodobností očekávat. Přece jen mi některé stránky projektu přijdou poněkud schématické, přehnaně zdramatizované, hrané na efekt, neodpovídající situaci (tady hraje roli i to, že jsem od fochu, a drobnosti, které laik snadno přehlédne, na mě působí rušivě). Na některé postavy mám vyhraněný názor, vnímám je jinak, než jak nám je servírují seriáloví tvůrci - viz postava Ďatlova - ten chlap byl sice arogantní parchant, ale taky rváč a jeho obrana a argumentace vypadala úplně jinak. Sice se s obdivem mluví o tom, jak dokonale imituje seriál sovětskou realitu, ale ta se podle mě omezuje na vizuální zobrazení prostředí, a to se ještě podle mě až moc zdůrazňuje chudoba a oprýskanost. Jaderníci patřili k protežované elitě a Pripjať bylo nové a výstavní město režimu. Duch doby, postavení hráčů příběhu v sovětské přítomnosti a jejich vědomí vlastních možností bylo jiné. Někdy zaznívají neskutečně naivní repliky, návodné pro dnešního, řekněme si otevřeně, západního diváka seriálu. Pro ně se natáčí i "srdceryvné" sentimentální scény "popravy" roztomilých štěňátek, které taky vyznívají pro znalé dost směšně. Máte vůbec ponětí, jak probíhá selekce kanců při hrozbě prasečího moru, redukce holubů ve městech nebo kachen v rezervacích, masové vybíjení stád při podezření na slintavku? Některé prvky se přehnaně zdůrazňují, na jiné, mnohem zajímavější, se nedostane. Obecně mám ale pocit, že pět dílů bylo příliš málo a většina postav s obrovským potenciálem se seriálem jen mihla a divák nemá šanci vytvořit si k nim náležitý vztah. Za mě zůstane 80 % celkového dojmu s tím, že své jsem si tam našel, a spousta toho, co mně vadí, připisuju snaze upravit projekt na tělo cílového diváka. ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Neúprosný hype se line ze všech směrů už několik měsíců, nejprve od novinářů, pak z řad konzumentů, jež ještě po skončení Game of Thrones nezrušili HBO své předplatné. Nejlepší seriál všech dob na Imdb (také 9,7), dalo by se tvrdit, že pozdě příchozí divák zkrátka nemusí být uspokojen. Jenže, ono je tak, že tvůrci ze stanice Sky přispěchali se zbožím tak žhavým, že by jej nikdo neměl ignorovat. Od prvního dílu, který jen lehce rozkopává dveře k věcem budoucím (samozřejmě se stále dechberoucími momenty) se díly následující překlenou do značně znepokojivého období minulého století, přičemž později narozeným dává vyspělý vhled (samozřejmě s pár úpravami, ale dodržování skutečností je zde zásadní) do politických her a intriků hrdě se tyčícího Sovětského svazu a hlav většiny zúčastněných (ať už dobrovolně, či nikoliv), převážně pak dopřává prostor dvěma postavám tak skvěle zahraným, napsaným a prožitým, že to člověka musí totálně semlít, sežvýknout a vyplivnout až u odzbrojujících závěrečných titulků. Těmito dvěma jsou přirozeně první dva v pořadí, Jared Harris a Stellan Skarsgård, jež hrají postavy zprvu zásadně odlišné (Skarsgårdův Boris Ščerbina je v prvním díle pouze slyšet), posléze si projdou zásadním vývojem a chemie mezi těmito dvěma výbornými herci, jež se díky bohu nepokouší o krkolomný ruský přízvuk, je doslova odzbrojující a každý společný dialog jsem si doslova vychutnával. Zkrátka něco takového tu ještě nebylo a tato zásadní událost si bezpochyby zviditelnění zasloužila. Těším se na další tématické minisérie, které bezpochyby přijdou. ()

Reklama

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Po prvním úžasném dílu jsem si říkal "a o čem sakra budou ty další čtyři?" Po druhém úžasném dílu jsem si říkal "a o čem budou sakra ty další tři?" No a to už se mi potvrdilo. Třetí a především čtvrtý díl už citelně ztrácí na tempu a pátý to naštěstí zachraňuje sázkou na jistotu -> soudním dramatem. Ale ono je to vlastně všechno v pořádku. Je to podle skutečné události. A příběhy podle skutečné události, pokud jsou skutečně podle skutečné události, mají jednu zásadní výhodu a dvě zásadní nevýhody. Výhoda je, že jsou několikanásobně působivější a distance divák X příběh se v těch dobrých případech snižuje na minimum. Nevýhoda číslo jedna je, že často víme nejen jak to dopadne, ale jaký bude i průběh. Nevýhoda číslo dvě je většinou absence gradace. Příběh Černobylu je degradační, a to je prostě pro nás lidi neuspokojivý způsob vyprávění příběhu, nebo i čehokoliv jiného. Například málokterá hudba je stavěná tak, že by na začátku byla nejvíce nahlas a neustále by ztlumovala a odebírala nástroje až by skončila v úplném tichu. Potřebujeme to naopak. Na druhou stranu je mi tím ale tenhle seriál sympatický. Že se nesoustředí jen na to na první pohled nejatraktivnější, ale popisuje to zevrubně a hluboce (alespoň na poměry amerického seriálu, není to potřeba srovnávat se soudním spisem). Chvilku jsem váhal, zda se na seriál podívat v originále, jak se jinak snažím téměř výlučně konat, nebo v dabingu. Tyhle historické rekonstrukce, které nejsou dělány v tom správném původním jazyce, nemám rád. Podobně mě to štvalo třeba v Konferenci ve Wannsee (rovněž od HBO), kde mi rodný český jazyk pomohl lépe překlenout fakt, že postavy nemluví ve správném jazyce. Zároveň ale dabingem člověk přijde o zásadní součást hereckého výkonu, tak jsem zvolil originál. Ale podobně, jako když němečtí nacisté mluví anglicky, tak když ukrajinští a ruští bolševici mluví anglicky, je to prostě divné. Dá se to i po čase nevnímat, pokud zrovna není v záběru něco v azbuce nebo nemluví rozhlas. Tenhle rozpor je dost zvláštní. Také mi chybělo ikonické ruské kolo a důraz na všudypřítomnou bídu byl prostě okatý, aby se mohl potvrdit stereotyp západní veřejnosti o tom, jak to v Sovětském svazu vypadalo, přestože byl Pripjať vlastně tehdy výkladní skříní. Měl jsem taky pocit, že se seriál velice snaží z celé situace vykřesat vlastně daleko větší průšvih než ve skutečnosti byl. Viděli jsme pravděpodobně úplně všechna přímá úmrtí, která se v souvislosti s Černobylem stala a byla velice akcentována potenciální rizika, která se nakonec nenaplnila. Některé scény v průběhu seriálu taky trochu nepatřičně tlačily na pilu, aby budily více emocí, než se třeba v reálu stalo (hollywoodské hrdinství, přecitlivělost v odstřelu psů, jednoznačný záporák Dyatlov, jednoznačný klaďák Legasov, vymyšlená postava Emily Watson, vyhrocená a nerealistická příběhová linie ženy hasiče) ale není to nic přehnaného. Celkově se však jedná o skvělý, hutný, tíživý počin s edukativní hodnotou a další potvrzení toho, že HBO v seriálovém dramatu snad ani neumí šlápnout vedle. () (méně) (více)

castor 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Masivní výbuch, který znamenal jednu z největších katastrof moderních dějin. Konec dubna 1986. Lidé sledují mohutný světelný mrak, zatímco na jejich kůži přistávají částečky popele. V černobylské jaderné elektrárně „cosi hoří“. Zatím nic netuší, ale následovat budou týdny hrůzy, beznaděje a zoufalství a především lží a propagandy, ve kterých se tomuhle národu nikdo nevyrovná. Prostě jakási sovětská bezohlednost (v tomto případě k masivnímu) neštěstí a snaha se vyhnout národnímu ponížení. Přijde nespočet dusivých záběrů, které navodí nepříjemné pocity. A rozjede se několik zajímavých příběhových linek. Jadernou katastrofu sledujeme velmi podrobně a velmi intenzivně, jen se mění postavy, které s námi zrovna tráví čas: zaměstnanci elektrárny, její hlavouni, hasiči a lékaři, odborníci na jadernou problematiku, tvrdohlaví politici. Tvůrci z různých pohledů mapují pátrání po jejích příčinách a souvislostech i zdlouhavé a komplikované odstraňování následků. Vše je navíc srozumitelné a nesnaží se publikum nějak přechytračit. Zlověstné, chladné a s výtečnými herci. A působivou hudbou s varujícími tóny. ()

Galerie (331)

Zajímavosti (74)

  • Přesný počet úmrtí, způsobených jadernou havárií v následujících letech po katastrofě nebude nikdy znám, protože výnos SSSR z roku 1988 zabraňoval lékařům stanovit příčinu smrti nebo nemoci v důsledku ozáření. (Veskoslav)
  • YouTube kanál Kurzgesagt, zaměřený na popularizaci vědy, ve svém videu „How Many People Did Nuclear Energy Kill? Nuclear Death Toll“ porovnal různé metody výroby elektrické energie podle počtu úmrtí, které způsobují. I při započtení nejvyšších odhadů úmrtí z Černobylu (i v dlouhodobém měřítku) a při započtení nepřímých úmrtí způsobených nehodami v jaderných elektrárnách (například nehody či infarkty při evakuaci obyvatel z okolních oblastí) je jaderná energie jedním z nejbezpečnějších zdrojů energie. Na každých 50 TWh (přibližně tolik elektřiny spotřebuje 27 000 občanů zemí EU za 50 let) jaderné elektrárny způsobí v nejpesimističtějších modelech smrt přibližně 3,5 lidí. Pro srovnání, větrné elektrárny způsobí na stejné množství energie 2 úmrtí a sluneční či vodní elektrárny jedno (většinou nehody při stavbě či údržbě). Naopak uhelné elektrárny mají na toto množství energie na svědomí 1 230 úmrtí. Především díky znečištění a následné rakovině, chronické obstrukční plicní nemoci a dalším nemocem. Model však nerozlišuje mezi elektrárnami, které spaliny filtrují a čistí a které ne. V ČR jsou spaliny čištěny. Když bylo po Sametové revoluci čištění zavedeno (elektrostatické odlučování pevných částic, odsiřování apod.), došlo k výraznému zlepšení kvality ovzduší. Ropa má na svědomí 900 mrtvých a zemní plyn 150. Celkově se odhaduje, že využívání fosilních paliv k výrobě elektřiny za posledních 50 let (k roku 2020) přineslo smrt 100 milionům lidí. Některé studie dokonce spočítaly, že jaderné elektrárny mezi lety 1971 a 2009 zachránily dva miliony lidí, když nahradily uhelné elektrárny a zabránily tak jejich emisím. (vojtaruzek)

Související novinky

Vrátí se Johnny Depp jako Jack Sparrow?

Vrátí se Johnny Depp jako Jack Sparrow?

06.03.2024

Johnny Depp (Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta) má v posledních letech poměrně turbulentní období. Po soudních tahanicích se svou bývalou partnerkou Amber Heard (Aquaman a ztracené království), z… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

30.12.2023

Rok 2023 se uchýlil ke svému konci a přišel tedy čas, abychom vám stejně jako v předešlých letech opět představili výroční topky tří filmů a případně taky tří seriálů podle některých z… (více)

Leden plný seriálů

Leden plný seriálů

04.01.2023

Nový rok znamená samozřejmě taky nálož nových seriálů a hned v lednu začneme zjevně zostra. Hollywood totiž odmítá zpomalit, a tak nás už zkraje roku čekají jedny z nejvýraznějších počinů… (více)

Reklama

Reklama