Obsahy(1)
Z amerického Oregonu přilétá na pražskou Ruzyň emigrant Vlastimil Reiner (Jiří Schmitzer), válečný veterán a bývalý politický vězeň. Je mu už hodně přes osmdesát, je připoutaný na invalidní vozík a do značné míry odkázaný na pomoc ostatních. Proto na něj už na letišti čeká Antonín (Ladislav Mrkvička), dávný kamarád z protikomunistického odboje. Záhy vyjde najevo, že Vlasta přijel do Česka uskutečnit poslední misi svého života. Chce vypátrat a zabít komunistického prokurátora Václava Mráze, kterého porevoluční soudy nedokázaly nebo nechtěly za jeho zločiny z 50. let potrestat. Vlastimil přemluví Antonína, aby mu s akcí pomohl. Tonda si vypůjčí od vnuka starou obytnou dodávku a upraví ji tak, aby se v ní mohl Vlasta pohybovat. Oba starci vyrážejí na pro ně velmi obtížnou cestu za odplatou. (Cinemart)
(více)Videa (4)
Recenze (355)
Je smutný, že tendle předvídatelný nudný snímek, tu mnozí opěvují jako buhvijaký veledílo, přitom je to naprosto ubohej filmeček a kdyby v něm nehráli dva dobří herci, ani dog by po něm nezabarkoval! Navíc podezírám tvůrce, že se snažili okopírovat na podobný téma zaměřenýho Tlumočníka, kerej je ale filmařsky o několik tříd výše. ()
Když už vám nezbývá nic jiného než pomsta... Další depresivní snímek v řadě a one man show Jiřího Schmitzera. Mrkvička slušně sekunduje v roli nešťastného děduly, ale co si budeme povídat, všechna sláva patří plukovníkovi Reinerovi a jeho nesmiřitelné touze po odplatě. Osobně si říkám, co vlastně chtěli autoři chtěli celým tímhle vyprávěním sdělit, protože po všem tom hledání a ježdění sice přišla kýžená odplata, ale celé to s ní nějak vyšumělo do prázdna. Chyběla totiž nenávist, kterou by bylo lehké vybudovat pomocí vhodně zvolených flashbacků. A tak přes veškeré mistrovství páně Schmitzera jsem na konci paf nezůstal.. a tak bych si to býval byl přál. Silné tři. ()
Tu ide najmä asi o to, že na české a slovenské pomery ide o film pomerne netradičný a asi by nikoho nenapadlo, že niekedy pôjde do kina na český film o chlapíkoch, ktorí na posledný nádych vstanú zo smrteľnej postele a budú sa chcieť pomstiť za nejaký starý zločin. Takže áno, je to predovšetkým o hercoch, Schmitzer a Mrkvička nemajú chybu a v tomto prípade by sme mohli dokonca považovať za česť, ak by vznikol hollywoodsky remake s Eastwoodom a trebárs Duvallom v hlavných úlohách. Určite by boli fantastickí, ale lepší ako táto dvojica by už byť nemohli. ()
Film má hodně pomalé tempo. Částečně pravděpodobně proto, aby to navodilo "pomalost" lidí v takto pozdním věku, částečně asi proto, že to je takovýten "český styl". Rozhodně by stařecká road-movie šla udělat i s rychlejším tempem. Za tu hoďku a půl se tam toho tolik nestane a nesnáze dědoušků často prostě nejsou až tak zábavné ani objevné. Naštěstí je ve filmu hned několik naprosto vynikajících scén, a tím rozhodně nemyslím jen nějaké krátké stylové okamžiky. Například návštěva potomků bývalého komunistického hajzla nebo celé finále v moderním domově důchodců je prostě paráda. To mezitím bouhžel až taková bomba není, a dobré herecké výkony všech zúčastněných to nezachrání. Konečné vyústění by také nakonec mohlo být o něco lepší. Místo komplexnějšího pohledu na tehdejší dobu se nakonec ukáže, že Staříci jsou především spíš obyčejným "revenge movie". Slušný český film. (7/10) ()
Letošní rok je v české kinematografii (ne)nápadně protkán filmy o gerontosauřích pomstách. Po ostřílené Ivě "Teroristce" Janžurové přichází duo Schmitzer-Mrkvička, kteří jsou k hrobu ještě blíž, ale i tak se snaží poslední momenty života zúročit užitečným způsobem a vydávají se na pomstychtivou cestu za polozapomenutou křivdou z minulosti. Staříci osloví diváka hlavně díky civilním výkonům ústřední dvojice a díky uvěřitelně napsanému příběhu, který vedle dramatické linie nabízí nejeden humorný moment. ()
Galerie (22)
Zajímavosti (26)
- Ve scéně, kdy pan Reiner (Jiří Schmitzer) přijede do pokoje bývalého prokurátora Mráze (Dušan Kaprálik), leží pan Mráz na zádech a ruce má na hrudi spojené. Poté pan Rainer Mráze budí a začne mu zvedat ovladačem horní část postele. Při tomto následuje bližší střih na pana Mráze a je vidět, že pravá ruka leží hned pod levou. Po zvednutí postele následuje opět střih na oba protagonisty a pan Mráz má opět ruce na hrudi spojené. (Mydlivoj)
- Úvodní scéna z paluby letadla byla natáčena v interiéru kabinového trenažeru A320 v Czech Aviation Training Centre v Praze. (Capek)
- Martin Dušek si na Karlovarském filmovém festivalu „postěžoval“, že chtěl, aby film byl více vtipný, ale v rámci zachování vážné myšlenky se od toho ustoupilo. (vyfuk)
Reklama