Režie:
Mike NicholsScénář:
Buck HenryKamera:
David WatkinHrají:
Alan Arkin, Martin Balsam, Richard Benjamin, Art Garfunkel, Jack Gilford, Buck Henry, Bob Newhart, Anthony Perkins, Paula Prentiss, Martin Sheen, Jon Voight (více)Obsahy(2)
Dokud nebudeš ležet bradou vzhůru, musíš bojovat! ... Kapitán John Yossarian je bombometčíkem u 256. letecké eskadry americké armády umístěné na základně u Itálie, která odtud pomáhá při osvobozování Evropy od fašismu. Vlastně měl už být dávno doma, protože vojenským zákonem nařízený limit třiceti misí dávno překročil. Jeho velící důstojník, cynický plukovník Cathcart má však nedostatek pilotů, a tak počet povinných letů neustále zvyšuje, aby žádný z nich nemohl z letky odejít. Yossarian se proto snaží přimět doktora, aby jej z další služby osvobodil kvůli špatnému psychickému stavu a vydává se za cvoka. V cestě mu však stoji „maličkost“. Podle Hlavy 22 musí na své bláznovství upozornit blázen samotný, podle stejné směrnice je takový člověk v pořádku, protože blázen si nepřipouští, že je blázen. A tak je Yossarian lapen v absurdní válečné mašinerii, jež nikoho dobrovolně nepustí, dokud jej nesemele na prach… Film, který natočil legendární režisér Mike Nichols vznikl podle stejnojmenného, úspěšného románu spisovatele Josepha Hellera. Přesvědčivě vypráví o nesmyslnosti válčení a tuposti těch, kteří cynicky nasazují cizí životy pro vlastní cíle. Dodnes patří mezi nejlepší a nejpůsobivější protiválečné filmy. Hlavní postavu Johna Yossariana vytvořil Alan Arkin, jeho nadřízeného, Cathcarta představuje Martin Balsam. Legendární režisér a herec Orson Welles ztvárnil úlohu generála Dreedlea, známý člen popového dua Simon a Garfunkel, zpěvák Art Garfunkel hraje kapitána Natelyho. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (337)
O knize jsem vždycky slyšel jenom samou chválu a nedávno mi to zase jeden člověk doporučoval se slovy, že prej to je "něco jako Švejk". Zjistil jsem, že existuje i tenhle film, takže jsem moc dlouho neváhal a s velkym očekávánim jsem se na to podíval. Moje dojmy po skončení filmu jsou dost rozporuplný. Na jednu stranu jsou tady geniální vtipný scénky, na druhou stranu je to od samýho začátku totální zmatek, kdy se přeskakuje z reality do nějakejch snů a halucinací, aniž by mi to dávalo smysl. Navíc ve druhý polovině začne ubejvat humoru a naopak se to začne brát celý dost vážně a to už mě moc nebavilo. Celkově to neni špatný, ale už jsem viděl i lepší filmy na téma absurdnost války. A že bych teď měl chuť začít shánět knihu, tak to už vůbec ne. 55% ()
Jako kluk jsem četl knížku několikrát. Beru toto dílo jako jedno z nejlepších literárních výtvorů minulého století. Zhlédnout film mi ovšem trvalo převelice dlouho. V dobách, kdy jsem denně sledoval MASH jsem se několikrát o tento film pokoušel, bohužel nikdy nedokoukal, jelikož halucinace, ztvárnění šílenství a podstatně větší drsnost příběhu se s MASHEM úplně neshodovala, ani filmovým. V tomto ohledu kniha byla podstatně vtipnější a přeci jen fantazie je fantazie. Nicméně na celý film jsem se podíval až letos po letech. A musím říct, že se jedná o opravdu velkolepé dílko. Je to tedy pravda časově krapánek delší, s místy zbytečně hluchými, ale nic to nemění na tom, že je film velice zdařilý, nabitý slavnými jmény a zpracovaný vynikajícím uměleckým ztvárněním některých knižních pasáží. ()
na svou dobu jistě technicky velmi pokročilý snímek, i když se najde pár úsměvných nedostatků. originál jsem nečetl a tenhle film mě k tomu upřímně řečeno ani moc nenalákal. děj se trochu táhne a na můj vkus je lehce předialogovaný. nutno však vyzdvihnout klady v podobě nápaditých cyklických sekvencí, již zmíněné technické stránky a zajímavého závěru. tedy se přikláním ke 3,5* a doporučuji. Yossarian ale nesahá Klingerovi ani po podprsenku. 70% ()
Catch XXII je jedna z nejlepších knih, které se mi kdy dostaly do rukou, a její filmové zpracování je důstojné legendy, která se kolem Hellerova románu právem vytvořila. Jenže - pokud jste Hlavu 22 nečetli, budete z filmu nejspíš pěkně mimo, první půlhodku určitě. Ale vidět na plátně mladého Jona Voighta coby hlavu Syndikátu (na kterém prostě všichni vydělají), Majora Majora Majora, starýho dobráka Aarfyho, nahého Yossariana na stromě, památnou scénu hučení na briefingu, perfektního úlisňáka plukovníka Mooduse a kvanta dalších psychotických úletů, to stojí za tu trochu zmatků. Je to "trochu" jiná výpověď o šílenství války než Apokalypsa nebo Četa, a na genialitě jí to nijak neubírá, ale kniha je základ a tohle je k ní "jen" perfektní bonus. 80% ()
Uživatel hippyman to řekl přesně. Alan Arkin není Klingr. Pokud chci vidět blázna ve válce, podívám se radši na M.A.S.H. a pobavím se u toho, protože tenhle film je totiž krom toho, že by měl být zábavný, taky dost filozofický a to mě nebaví. Ale také obsahuje pár neskutečně náročných scén a když jsem sledoval scénu, kde kolem herců lítají letadla..uvědomil jsem si, že to počítače skutečně v žádným případě nejsou a ta preciznost v tom filmu je znát. ()
Galerie (67)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (19)
- Během scény s Majorem Majorem se na obrázku na stěně nevysvětlitelně vystřídají portréty Roosevelta, Churchilla a Stalina. (Untouchabl)
- Natáčení v Mexiku trvalo přes šest měsíců, protože kameraman David Watkin chtěl natáčet pouze mezi 2-3 hodinou odpoledne kvůli stejnému světlu. (don corleone)
- Kvůli natahování natáčení filmu musel Art Garfunkel odložit natáčení nejslavnější desky s Paulem Simonem "Bridge Over Troubled Water" v New Yorku. Paul Simon napsal o této události skladbu "The Only Living Boy in New York", kde je Art označován jako "Tom". (don corleone)
Reklama