Režie:
Mel GibsonScénář:
Mel GibsonKamera:
Caleb DeschanelHrají:
James Caviezel, Maia Morgenstern, Hristo Jivkov, Francesco De Vito, Monica Bellucci, Mattia Sbragia, Toni Bertorelli, Luca Lionello, Christo Šopov (více)Obsahy(1)
Film Mela Gibsona nás zavádí do Jeruzaléma v době před více než 2000 lety a nebývale působivou, místy až šokující formou popisuje posledních dvanáct hodin života Ježíše Nazaretského (James Caviezel) před jeho ukřižováním na hoře Golgota. (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (909)
Žádná hyperagitka obracející na víru a v důsledku naštěstí ani žádná přehnaná kontroverze. Umučení je surové i kruté, ale stejně tak i působivé, dojemné a překvapivě velkolepé. Jeho fascinující atmosféra mě i přes menší předsudky vtáhla a jsem rád, že deset let po svém vzniku Gibsonův opus alespoň dodatečně získává kladná hodnocení. Film, který rozhodně není lehké si zamilovat, ale zůstat u něj překvapeně žasnout lze zcela snadno. ()
║Rozpočet $30miliónov║Tržby USA $370,782,930║Tržby Celosvetovo $611,899,420║ Silný zážitok priniesol Gibson aj pre neveriaceho. Je to brutálne ale za to viac približujúce k možnej reálnosti než dosavadné diela o tejto udalosti, príbehové vsuvky zo života fascinujúce a natočené s veľkým citom, ohromujúci vizuál a hudba. /videl v kine 2x: 100%/ ()
Nikdo z nás ho neznal, ale téměř každý z nás jeho utrpení prožívá (nejen) na plátně poměrně silně. Cena vykoupení tu má nedozírnou hodnotu, Gibsonovo sugestivní vyprávění na vrchol Golgoty s důrazem na realismus nutí často odvracet oči. Není to žádné poklidné čtení evangelia kdesi v kostele na venkově, výsledek nicméně není silný jednotlivými složkami (ač jsou třeba hudba nebo kamera dokonalé), ale svojí myšlenkou. O hvězdy tady ani tak nejde, přemýšlet o něm ale musíme – i když to není tak úplně snadné!! ()
(1001) Dlouho, dlouho jsem přemýšlela, co k Umučení napsat, protože mě napadaly jenom samé negativní a agresivní řeči a pro jednou mi přišlo zbytečné věnovat energii takovým myšlenkám. V takové chvíli ráda filmy srovnávám s jinými tvůrci, kteří usilují o podobné cíle a dělají to lépe. Ultimátním filmem o údělu Ježíše Krista pro moderní publikum (když z očividných důvodů pominu Život Briana a Jesus Christ Superstar) v mých očích zůstává Ježíš z Montrealu: Blázen/vyděděnec se uprostřed vyprázdněné marnosti pokouší vytvořit něco opravdového, s obsahem, a zároveň bojuje s pocitem, že je sám stejně jenom nástroj, jenom nádoba. Je to duchovní film o víře a inspiraci. Na takové abstraktní pojmy nebo nedejbože myšlenkové procesy v Umučení vůbec nedojde. Mel Gibson o filmu řekl: "This is a movie about love, hope, faith and forgiveness. He [Jesus] died for all mankind, suffered for all of us. It's time to get back to that basic message. The world has gone nuts. We could all use a little more love, faith, hope and forgiveness." Nechápu, proč se potom soustředí víc na zobrazení zla, než na inspiraci dobra. Je doslovný a přízemní a uchyluje se k myšlenkovému, obrazovému a hudebnímu kýči. Jakkoliv mi Rosalinda Celentano přijde uhrančivá, tak pro mě je jedním z největších problémů filmu rozhodnutí ke vší zobrazené lidské špatnosti ještě personifikovat zlo/pokušení do figury Satana, který se pohybuje po Zemi a de facto tak zbavuje hříšníky odpovědnosti za jejich činy, protože je sám absolutním zdrojem všeho zla. Gibson prostě nechápe šedou barvu a nechce nechat nic na samostatném posouzení jedince. Umučení Krista není výtvor duchovně probuzeného člověka, nýbrž dogmatického fanatika. Soustředí se na všechny ty nesprávné a nepodstatné detaily a neuvědomuje si, že tím nenávratně znetvořuje myšlenku, kterou se možná na začátku nechal inspirovat. ()
Jak se mohlo okolo tak hloupého a interpretačně prázdného filmu dělat takový randál? Jediné co jsem si odnesl bylo poučení, že není nic horšího než bezhlavý dav. Stejný dav, který z Gibsonovy tupé rekonstrukce udělal kontroverzní událost; potravu pro neřemyslící média a pár fanatických věřících, a nenechal ji zaslouženě uhnít jako nezajímavý slepenec zpomalených záběrů. Víra nevíra, ten film je plytký až běda. ()
Galerie (99)
Photo © 2004 Icon Productions
Zajímavosti (58)
- Při natáčení závěrečných sekvencí filmu musel představitel Krista James Caviezel mnohdy vstávat ve dvě ráno a strávit osm hodin v maskérně, kde se jeho tělo proměnilo v barvitou sbírku otevřených ran, modřin a otoků. (Reiniš)
- Film se natáčel i v italském městě Craco, jehož domy jsou dočista opuštěny od roku 1972, kdy byla oblast v důsledku zemětřesení prohlášena za nestabilní. Craco je vidět v pozadí za oběšeným Jidášem (Luca Lionello). (Epistemolog)
- Mel Gibson sa neskôr nechal počuť, že celých 15 rokov cítil nutkanie film natočiť. (Scar)
Reklama