Reklama

Reklama

Princ a tanečnice

  • Velká Británie The Prince and the Showgirl (více)
Trailer

Obsahy(1)

I pranepatrné události mohou mít dalekosáhlé důsledky - odehrají-li se v pravý čas a na pravém místě. V roce 1911 byla takovým jazýčkem na vahách evropské rovnováhy (alespoň podle tvůrců naší komedie) malá balkánská zemička jménem Carpathie, vlastnící, bůhví proč, čtvrtou nejlepší armádu v Evropě. Je nasnadě, že její odklon od jednoho bloku a příklon ke druhému by mohl křehkou evropskou rovnováhu pořádně ohrozit. Není tudíž divu, že návštěvě početné carpathské delegace, přijíždějící do Anglie na korunovaci krále Jiřího V., musí být věnována náležitá pozornost, a jejím členům musí být splněno každé přání ještě dříve, než je vysloví. A přeje-li si nejmocnější muž Carpathie, velkovévoda Karel (takto princ regent) strávit noc ve společnosti půvabné muzikálové tanečnice, není o čem přemýšlet. Má to ovšem drobný háček. Neboť tou vyhlídnutou tanečnicí je na britský vkus poněkud příliš svérázná Američanka, které se představa, že by měla posloužit k nezávaznému rozptýlení Jeho královské Jasnosti, vůbec nezamlouvá... Snímek, jehož předlohou se stala divadelní hra Terence Rattigana z roku 1953 The Sleeping Prince (česky pod názvem Jeho výsost subreta v roce 1991), svedl na plátno dvě výrazné herecké osobnosti své doby. Laurence Olivier, tehdy již svého druhu ikona britského divadla i filmu, hodlal "oživit" své herectví dotykem s mladou hvězdou, Marilyn Monroe, pro kterou byl Princ v jejích třiceti letech již pětadvacátým filmem, doufala prorazit v Evropě. Jejich osobní setkání nebylo ovšem nejšťastnější a vzájemná spolupráce byla poznamenána mnoha konflikty a nedorozuměními. Oliviera dokonce znechutila natolik, že se dalších téměř 13 let vyhýbal filmové režii. Nic z toho se však naštěstí nepřeneslo na filmové plátno. Vzniklo půvabné, nestárnoucí dílko, plné jemného humoru i ironie, jehož oba protagonisté tu dostali další příležitost prokázat celou šíři svého talentu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (38)

pankreminek 

všechny recenze uživatele

Marilyn Monroe + Laurence Olivier = lepší to ani bejt nemůže. Marilyn je tu tak krásná a roztomilá, až se mi z toho při každém sledování filmu točí hlava (a to prosim pěkně nepřehánim). Úžasně zahrané oběma. To co tady nasral pan Oskar je snužka krásně seskupených hoven, tak se nenechte odradit kvůli jednomu "odborníkovi" (pozor má fejsbůkovou stránku s názvem KLASICKÝ HOLLYWŮD), co si dokonce i někde dokázal přečíst, že s Marilyn byly během natáčení problémy. Že z toho pak pokaždé vyleze čistá filmová magie a že do ní od začátku rýpali a znemožňovali ji, ať už přišla na jakýkoliv plac, na to už pán asi sere. Krom toho nechápu, jak přišel na to, že tohle je považováno za její nejlepší herecký výkon, to se říká o Zastávce v Kansasu jen pro informaci, i když tenhle patří rozhodně k úplné komediální (a ne jen to) špici celé kinematografie. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Nejspíše na tom má silný podíl fakt, že jsem jako první viděla My Week With Marilyn a že jsem dodatečně pátrala po předloze tohoto filmu, ale The Prince and the Showgirl mě bavilo. Sledovat Laurence Oliviera hrajícího velkovévodu je jako sledovat Kennetha Branagha hrajícího Laurence Oliviera hrajícího velkovévodu! :-) ()

Reklama

Vančura 

všechny recenze uživatele

Skoro mě až překvapilo, jak mě to nakonec bavilo - nevím proč jsem čekal, že to bude mnohem nudnější (a hloupější) film, a tedy jsem mu zbytečně předem křivdil. Jasně, doba vzniku je na tom znát, což se projevuje třeba na tom poněkud úmorném tempu (z filmu by šlo zcela bez následků vystříhat minimálně 20 minut, ne-li více), ta politická omáčka okolo a přehlídka uniforem je tam vyloženě otravná (nemluvě o té zcela redundantní lince s plánovaným svržením regenta - vlastně mi tam i samotná postava regentova syna přišla vesrkze zbytečná a film by mě mnohem víc bavil, kdyby se soustředil výhradně na vývoj vztahu mezi regentem a Elsie, a taky jsem nepochopil, proč musel regent pocházet z neexistující Carpathie (podobně jako mi to samé kdysi přišlo směšné u filmu Deník princezny, kde je království hlavní hrdinky pro změnu zasazeno do jakési stupidní Genovie - nechápu, proč je takový problém zasadit to do nějaké existující země). Když si ale člověk tohle všechno dokáže odmyslet, pořád zde zůstanou dobře napsané dialogy, které jsou leckdy opravdu zábavné, a především pak samozřejmě úchvatný zjev MM, která je zde vrcholně roztomilá, a hlavně kvůli ní ten film pořád stojí za vidění a nejde si ji zde nezamilovat. P.S. Jak jsem si celou dobu myslel, že to spěje ke svému předem očekávatelnému závěru, o to víc mi finální rozuzlení připravilo nečekanou facku, která mě dost rozladila musím říct - takhle to skončit nemělo. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

The Prince and the Showgirl patří mezi ty filmy z 50. let, které mají vysloveně zajímavé zákulisí. Samozřejmě pro širší veřejnost byl jeho kontext znovu objeven až u příležitosti premiéry filmu My Week with Marilyn, který je nostalgickým zpracováním jedné romance ze studií Pinewood. Ve skutečnosti šlo o zajímavé setkání nad hrou Terence Rattigana The Sleeping Prince: An Occasional Fairy Tale z roku 1953. Hra byla napsána u příležitosti korunovace Alžběty II., odehrává se v roce 1911 a vcelku roztomilým způsobem karikuje tehdejší politiku a zároveň je skvělým londýnským bedekrem. Samozřejmě tento aspekt lépe vyzní ve filmu, na divadle mají prim jistřivé dialogy. Marilyn Monroe koupila autorská práva pro svou nově vznikající produkci a požádala Laurence Oliviera, režiséra a představitele hlavní role z prvního nastudování, aby svou roli zopakoval a režíroval i film. Tuto skutečnost ve své době poněkud zastínilo senzační manželství Monroe a Arthura Millera a do dnešních dnů zůstalo mnoho klevet. Jaký je ale výsledný film ve skutečnosti? Jeden z nejméně typických filmů pozdní kariéry Monroe, téměř mechanické překlopení divadelní rutiny, které se snaží co nejvíce vytěžit s jejího kouzla, Olivierovi pověsti a Technicoloru. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Páv a labuť. Sir L. a Lady M. Krok za krokem. Ke špičkám. Panenka - "mašlička," s psaníčkem. Do klopy župánku, pro letní noc, svatojánský sen v růžovém salónku. Po parketu pluje s elegancí lotosového květu. Perlí v zátylku, saténovém modýlku. V laskonkové toaletě, přirozeně, v urozeném protokolu aristokracie. ()

Galerie (46)

Zajímavosti (14)

  • Laurence Olivier byl přesvědčen, že natáčení s MM zvládne. Nechal si poradit od jiných jejích režisérů - Billyho Wildera, Joshui Logana, ale i přesto natáčení skončilo katastrofálně. (Pavlínka9)
  • V průběhu natáčení byla MM vdaná za Arthura Millera, který jednou odletěl navštívit svou údajně nemocnou dceru z prvního manželství, ale Marilyn to brala jako, že ji opustil. MM prohlásila, že má „prudký záchvat kolitidy“ a odmítala natáčet do té doby, než se Miller vrátí. (Pavlínka9)
  • Původně se mělo jednat o muzikál, ale Arthur Miller přesvědčil Marilyn Monroe, aby od plánu upustila. (Cheeker)

Reklama

Reklama