Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kardiolog Roman se dozví, že trpí nevyléčitelnou impotencí. Nabídne své ženě Hance, aby si našla milence. Ta je však v rozpacích, protože už má poměr se studentem Mariuszem. Hodlala ho tiše ukončit, protože má manžela ráda. Roman však podlehne žárlivosti a začne manželku špehovat na každém kroku, což je pro oba značně ponižující. Je možné, že Hančina nevěra nakonec upevní jejich vztah?
Paradoxní hříčka na téma milostného trojúhelníku rozvíjí motivy špehování a odposlouchávání, které pronikly i do dvou filmů Červené a Bílé z Kieślowského trilogie Tři barvy. - Alena Prokopová (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (26)

radektejkal 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Krzysztof Kieślowski mě/nás svým řešením Deseti přikázání asi nepřestane překvapovat. Snad proto, že všechna jsou u něj provázána, jedno neexistuje bez druhého, ale ani bez třetího: tenhle film (ale to nejde, bylo by to moc dlouhé) by se mohl jmenovat "o trvání důsledků, jejichž příčina již vymizela, ale latentně je stále přítomna". Impotentní Roman nabízí manželce (nějakého) milence. Hanka odmítá nejen proto, že se taková výzva musí vždy popřít, ale také proto, že už (konkrétního) milence má. Vzápětí se s ním sice rozchází, ale rozejít se s milencem nejde pouhou výzvou: "Běž pryč!". A i kdyby šel, přesto stále zůstává. Avšak modus amanti se přece jen najde, neboť když už ne touha po lásce, tak alespoň touha nebýt sám hory přenáší. Tak funguje jedna z milionů variant milostného trojúhelníku: impotentní manžel, nevěrná byť polepšená žena, zhrzený milenec. Pozn: Archetyp "Peeping Tom" je Kieślowskému asi hodně cenný (viz i jiné filmy této řady, dvě ze Tří barev a další). ()

kinej 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tenhle díl mě zasáhl a dojal asi nejvíce z celé série. Halvního hrdiny mi bylo opravdu líto a to i přesto, že by bylo možné jeho manželku pochopit. Impotence musí být hrozná, po tomhle filmu si to dokážu velmi živě představit. I když, jak vidno, pravá láska překoná i nevěru. Po skončení jsem byl smutný. Opravdu smutný. Další silný film Dekalogu. ()

Reklama

erased

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jeden z nejlepších dílů Dekalogu - devítka je plná lidských chyb a provinění, takže ani přes trochu přehnaný konec není problém se s hrdiny ztotožnit. I v tom závěru však nakonec zazní několik skvělých vět, a také kvůli nim mi vadí, že právě tento díl nebyl posledním. Spolu s nimi by totiž příběh operní zpěvačky (což je asi jediná postava Dekalogu, jejíž účast v příběhu jsem nepochopil, ale kvůli pozitivnímu vyznění mi to vůbec nevadí) dokázaly cyklus ukončit v mnohem důstojnějším a místnějším duchu, než to nakonec udělal Pat a Matovský poslední díl. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Videl som zatiaľ iba štyri časti seriálu a štyri hviezdičky neznamenajú, že by deviatka bola niečím mimoriadnym, výnimočný, iba to, že spomedzi videných častí bola najlepšou. Prijateľnou formou znázorňuje, na akých krehkých základoch niekedy stojí a padá manželstvo a aké býva zložité obnoviť jeho pôvodnú rovnováhu. Predpokladám, že ani jeden z partnerov netušil, čo všetko bude schopný vykonať v dovtedy neznámej situácii, ktorá vznikla. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

"Dekalog" rozhodně vždy neobsahuje příběhy, které v sobě mají naději za každou cenu, ale v tomhle případě se jedná o příběh, který je tak nějak hezky vtipný, i když je vlastně krutý. Tohle je příběh, kde ten happy end sedí, protože nemáte pocit, že to je skutečný happy end, ale něco, co bylo hodně vybojované. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (1)

  • Van den Budenmayer, skladatel zmíněný ve filmu, je ve skutečnosti smyšlený. Hudbu, která zahrála pod jeho jménem, složil režisérův známý Zbigniew Preisner. (Mara97)

Reklama

Reklama