Režie:
Pier Paolo PasoliniScénář:
Pier Paolo PasoliniHrají:
Pierre Clémenti, Jean-Pierre Léaud, Ugo Tognazzi, Anne Wiazemsky, Margarita Lozano, Marco Ferreri, Franco Citti, Ninetto Davoli, Luigi Barbini (více)Obsahy(1)
V tomto filmu jsem poprvé vyprávěl věci, které přesahují mez únosnosti, říká Pasolini o Prasečinci, který je (vedle divadelní hry Orgie, inscenované v Turíně roku 1968) nejvýraznějším předchůdcem snímku Saló aneb 120 dnů Sodomy. Již Prasečinec je alegoricky pojatou obžalobou soudobé neokapitalistické Itálie, kterou Pasolini přirovnává k Německu v době Hitlerova nástupu k moci. Snímek je složen ze dvou střídavě se prolínajících povídek. Té první dominuje výrazně lyrický styl, ta druhá je až chladně prozaická, plná verbálních sarkasmů. První příběh letopočet není znám, patrně jde o středověk - pojednává o mladíkovi (Pierre Clementi), který se plahočí tajemným pouštním bojištěm, posetým mrtvolami a zbraněmi. Je k smrti zmučený hladem. V mezní situaci se stává kanibalem. Protagonista druhé povídky, která se odehrává v současnosti, je synem úspěšného německého průmyslníka z Bonnu. Tento mladík jménem Julian (Jean-Pierre Léaud) trpí neobvyklou sexuální úchylkou dospívá k orgasmu pouze při styku s prasaty.
Prasata představují pro Pasoliniho metaforu společnosti, v níž Julian a jeho rodiče žijí. Julian je podle Pasoliniho obětí střední společenské třídy, která je zkrátka zcela zkorumpovaná a zkažená, přesto však nedovolí vlastním dětem, aby se vymanily z předepsaných konvencí. Hrdinové filmu Prasečinec jsou neposlušní synové v té nejodpudivější podobě: bouří se proti společnosti, avšak jsou jí sami pohlcení. Vyznění díla je surové a otřesné, ale Pasolini přistupuje k látce se záměrným odstupem a humorem. (oficiální text distributora)
(více)Hrají
Pierre Clémenti
Francie
Nejlepší filmy:
Šantanová Nini (1970)
Kráska dne (1967)
Gepard (1963)
Jean-Pierre Léaud
Francie
Nejlepší filmy:
Nikdo mě nemá rád (1959)
Americká noc (1973)
Bohémský život (1992)
Ugo Tognazzi
Itálie
Nejlepší filmy:
Nová strašidla (1977)
Otázka cti (1966)
Moji přátelé II (1982)
Anne Wiazemsky
Západní Německo
Nejlepší filmy:
A co dále, Baltazare (1966)
Teoréma (1968)
Číňanka (1967)
Margarita Lozano
Španělsko
Nejlepší filmy:
Jean od Floretty (1986)
Manon od pramene (1986)
Pro hrst dolarů (1964)
Marco Ferreri
Itálie
Nejlepší filmy:
Dnes, zítra a pozítří (1965)
Casanova '70 (1965)
Nedotýkej se bílé ženy (1974)
Franco Citti
Itálie
Ninetto Davoli
Itálie
Nejlepší filmy:
Evangelium sv. Matouše (1964)
Ostia (1970)
Teoréma (1968)
Luigi Barbini
Nejlepší filmy:
Evangelium sv. Matouše (1964)
Teoréma (1968)
Barbagia (1969)
Alberto Lionello
Itálie
Nejlepší filmy:
Dámy a pánové (1966)
Sex s úsměvem (1976)
Policistka (1974)