Režie:
Karel SmyczekScénář:
Ondřej VogeltanzKamera:
Martin ŠecHudba:
Petr HapkaHrají:
Adam Novák, Jaroslav Pauer, Jan Müller, Štěpán Benyovszký, Jan Brynych, Sandra Nováková, Dagmar Havlová, Oldřich Navrátil, Jakub Hladík, Jiří Strach (více)Epizody(6)
-
Pěkné vysvědčení (E01)
-
Andělíček policajt (E02)
-
Vypouštění draka (E03)
-
Pokoj lidem dobré vůle (E04)
-
Cirkus svět (E05)
-
Cesta do Indie a zpět (E06)
Obsahy(1)
Ihned od své premiéry v roce 1994 uchvátil malé i starší diváky seriál na motivy Poláčkovy prózy, v němž režisér K. Smyczek spolu se scenáristou O. Vogeltanzem vytvořili prvorepublikovou atmosféru jednoho malého městečka s jejími dobrosrdečnými, zábavnými, ale i závistivými, pomlouvačnými a mnohdy komickými obyvateli. Svět viděný očima Péti, žáka čtvrté třídy (A. Novák) líčí rodinu – maminku s její vždy láskyplně otevřenou náručí (D. Veškrnová), přísného, leč spravedlivě trestajícího tatínka (O. Navrátil), i chytrého bratra Láďu (J. Strach). Především je to ale svět plný dobrodružství a rošťáren Péti a jeho čtyř kamarádů... (Česká televize)
(více)Recenze (441)
Možná je to tím, že cokoliv z povinné četby mi vždy otrávilo i to dobré a já musím říct, že tahle Poláčkova kniha je zdařile převedená do seriálové podoby, ale prostě když jsem do něčeho nucenej, tak přes to nejede vlak, ikdyby to bylo zlatý, proto mne tento seriál chudák nějak irituje už svou existencí, nicméně kvalitu má a já na něm oceňuji vedle dětských herců výkon Oldy Navrátila a objev Sandry Novákové. ()
Jeden z mých nejoblíbenějších českých seriálů podle mé nejoblíbenější knížky z dětství. Poetika maloměsta i poťouchlí maloměšťáci, hravé příhody malých rošťáků a především výborní herci, jak dospělí profesionálové, tak i samotné děti (narozdíl od současných dětských rádoby herců). Režisér výborně přenesl z knihy atmosféru i jazyk, takže tu není nic, co bych mohla tomuto zpracování vtyknout. (A především je tu Adam, moje dětská láska). ()
Opravdu dokonalá pocta velikému a silně nedoceněnému Karlu Poláčkovi a zašlým časům meziválečným, jejichž nejen Šecovou kamerou skvostně zde navozovaná atmosféra ze série přímo tryská, však bohužel neplatí za dokonalou filmovou záležitost, byť Bylo nás pět lze řadit mezi nejpovedenější i nejoblíbenější porevoluční seriály.. Dík Poláčkovu veskrze na mistrovském dialogu tradičně vystavěnému knižnímu předobrazu měl Karel Smyczek se spoluscénáristou Ondřejem Vogeltanzem svou autorskou úlohu na první pohled značně ulehčenu, leč protože se nevyhnuli při zřejmě pevně zadaném půdorysu o nesmyslných šesti hodinách úpravám, přepisování a rozvíjení jistých motivů i postav, sečtělý divák snadno odhalí posešívané díry ve scénáři, které herecky zvládá ustát snad pouze zde naprosto geniální Oldřich Navrátil v roli otce a rovněž i pravděpodobně té životní.. ()
Jeden z mála malinka výborných filmových provedení knižní předlohy, opravdu neuvěřitelně kouzelné a půvabné převedení Poláčkova textu na plátno. Pokaždé, když dávají tenhle miniseriál, musím se dívat a pokaždé mě dostane svou čistotou a laskavostí. Dětem nelze než závidět tu skvělou partičku a spoustu dobrodružství, které podobné znám z vyprávění táty ... Herecké obsazení nemá jedinou chybu, všichni hrají jako by ani nehráli, všem to moc sluší a jsou naprosto odzbrojující. Má srdeční záležitost :-) ()
Tohle jsem nečekal - pro mě je to obrovský překvapení v nejlepšim slova smyslu snad ve všech myslitelnejch ohledech. A v úplnym výsledku mi to asi přijde zdařilejší i než ta knížka - seriál si z předlohy bere to nejlepší, nenechá se jí ale nijak omezovat nebo zotročovat a je schopnej bejt svůj. Obrovskou zásluhu na všem má samozřejmě předevšim Smyczekova režie a Vogeltanzem fantasticky napsanej scénář, kterej je vtipnej, lehkej a nepřekombinovanej, přirozenej a nic než čistej a průzračnej. Hapkova hudba je tady ale doslova dokonalá, nádherně podtrhuje uvolněnou a rošťáckou atmosféru seriálu a po Pánech klucích tak PH jenom dokazuje, že v tomhle "klukovskm" žánru v podstatě nemá konkurenci. Obdivuhodný až dechberoucí je ale snad úplně celý herecký obsazení; od dětskejch herců (!), ke kterejm mám snad vždycky výhrady a kteří mi často přijdou jako největší slabina filmů (a to i u takovejch věcí jako Záhada hlavolamu, Knoflíková válka...), přes hlavní dospělý role až po ty vedlejší - to je prostě fantazie se na to všechno dívat. Celá pětice hlavních kluků s Péťou v čele (a mladym Zilvarem v závěsu) je na jedničku s hvězdičkou, ale ten Péťa (Adam Novák) i sám za sebe je prostě úžasnej - ty jeho průpovídky a komentáře jsou jednoduše nic než dětsky čistý, kouzelný a hlavně naprosto a přirozeně uvěřitelný. Skvělí jsou i rodiče Bajzovi (Navrátil s Veškrnovou), strejda Vařeka (Nárožný), ale i ten doktor (Vydra), cukrář Svoboda (Vízner) i s Evičkou (Sandrou Novákovou), i ten krásně oldschůlovej zevlák starej Zilvar (Pecha), věčně prudící Fajst (Zindulka)... a tak bych moh pokračovat. Jedinym škraloupem (a opravdu jedinym) je pro mě polovina toho posledního dílu, totiž to snový-horečnatý delirium, který mě teda neuvěřitelně rozčilovalo i v knížce, takže k tomu mám asi už trochu averzi. Myslim si, že se tomu seriál fakt nemusel věnovat tak dlouze, ale ani tak to tady v žádnym případě neni nijak srovnatelný s tim, jak tahle "cesta do Indie" zabíjí knížku - navzodry všemu je to v seriálu zpracovaný ještě se ctí. A protože tohle by byl jedinej důvod snižovat hodnocení (a taky proto, že vyznění celýho seriálu to v žádnym případě zkazit nemůže), tak zůstávám na plnejch pěti a s radostí to řadim mezi svoje srdeční záležitosti. ()
Galerie (43)
Photo © Česká televize / Jaroslav Trousil
Zajímavosti (30)
- V druhém díle nazvaném "Andělíček policajt" se při scéně přibližně v 23. minutě, kdy Petr Bajza (Adam Novák) a jeho otec (Oldřich Navrátil) spouštějí pomeranče do studny, v levém horním rohu záběru mihne 2krát mikrofon. (loopaa)
- Naposledy můžeme vidět hvězdu 30-40 let Rauola Schránila. (M.B)
- V seriálu visí na zdi obraz s Františkem Filipovským. Karel Smyczek tímto gestem vzdal hold panu Filipovskému, který kdysi celý román namluvil pro rozhlas. (Stocki)
Reklama