VOD (4)
Obsahy(1)
Co dělá člověka… člověkem? Pixar Animation Studios uvádí celovečerní film Duše, ve kterém se představí středoškolský učitel hudební výchovy Joe Gardner (v původním znění Jamie Foxx), který dostane životní šanci hrát v proslulém jazzovém klubu. Jeden chybný krok ho však přenese z ulic New Yorku do Neznáma před, což je fantastické místo, kde čerstvě narozené duše získávají před vstupem na Zemi vlastnosti, návyky i zlozvyky. Joe však na svém životě lpí a tak spojí síly s duší číslo 22 (v původním znění Tina Fey), která však vůbec nechápe, čím je zrovna lidský život tak výjimečný. A jak se Joe zoufale snaží duši číslo 22 vysvětlit, co je na životě tak skvělé, sám získává odpovědi na otázky, které si sám nesčetněkrát kladl. (Falcon)
(více)Videa (6)
Recenze (422)
Je to tak iné ako som očakával, že som sa nejakú dobu nalaďoval na niečo, čo som myslel, že neuvidím. Vizuálne ide podľa mňa o ešte lepší kúsok než V hlave a samozrejme má režisér právo na to, aby sme si na jeho predchádzajúci film spomenuli, predsa chce byť režisérom auterským. Sekvencie v ríši duší patria medzi vizuálne a nápadovo to najlepšie, čo kedy Pixar vyprodukoval. Na zemi je to skôr "iba" nadpriemer, ale kontrast medzi oboma prostrediami ich ešte lepšie spája v jeden koherentný celok. Asi sa k Soul onedlho vrátim, nie som schopný vzhľadom na očakávania utriediť si všetko poriadne V HLAVE, môj mozog potrebuje niektoré veci vidieť znova a DUŠA utriediť si emócie. Najlepšie samozrejme v kine, dúfam, že sa dočkám. ()
Jsem dost zklamaný. V Duši jako by se děla scéna z scénou, chybí pořádná linka - značná část filmu je nekonečná expozice, ústřední konflikt je mělký, celé to působí jako snaha "nějak" zopakovat Inside Out a je to v každém svém okamžiku strašně čitelné. Emocionální zásah, jaký jsem cítil na konci Coco, se nedostavil. Celé je to navíc prostoupené pixarovským paradoxem - tak moc se to snaží být víc než animák pro děti, až přestává dávat smysl, proč to je animák pro děti a ne film pro dospělé s pořádně propracovaným konfliktem, co nekončí u srdcehřejných zkratek. V realitě samozřejmě víme, že aby se takový film zafinancoval, musí být pro děti, ale problém je, že k tomu nevede žádný důvod zevnitř toho filmu, naopak při pohledu na něj samotný jeho koncept vůbec nedává smysl. ()
Ako Frčíme, aj Duša mohla byť udalosť roka a ako Frčíme, aj toto ňou nakoniec nie je. Nie je to zlý film! To vôbec nie. Ale keď uvážime, že to mohol byť film roka, tak o to viac bolí výsledný priemer. Ja v podstate chápem, že je to Disney (resp. Pixar), ale akonáhle by to mohlo vykročiť odvážnou cestou... tak to sklopí uši ako vystrašené šteniatko a zalezie späť do búdy. Obrovská škoda, lebo po vizuálnej stránke je to super, občas dokonca funguje humor (spôsob, akým na konci prešli cez rozum Hogo-Fogu ohľadom ručného počítadla, chytanie odrazu vo výťahu), ale inak gigantické klišé. A nepochopil som, čím zaplatil za taxík. Viem, že useknutý záver bol zámerom, ale osobne by asi vyhovovalo niečo polopatistickejšie. ()
Picassovští Jerry a Terry mě ohromně zaujali, nečekaný pixar-majstrštyk, který bych i v jinak překrásné animaci nečekala. Tohle není pohádka pro děti a obávám se, že ani pro řadu pragmatických dospělých. Často tady spíláme, že je animák příliš infantilní, však většinou jsem z těch, kterým takové pojetí nevadí. Má to být pro děti, tedy v klidu. Soul ale není pro děti. Hodně zjednodušeně bych filosofickou atmosféru přirovnala k čemusi ne příliš vzdálenému Exupérymu, přičemž celé jiné…, zkrátka dítě z toho chytré nebude. Já byla spokojená, se zájmem jsem čekala, co z toho vypadne. Možná i proto, že mám ráda jazz, černošský jazz, že jsem přesvědčená, že k ryzímu jazzu černoši patří a navíc, taky mám sny, plním si je a sleduji, kolik lidí se ve svých životech hledá. Tohle mi sedlo. Přestože jsem otrávená povinným obsazováním herců tmavé pleti do rolí historických, kdy nevidím jediný důvod, proč by v Bídnících musel hrát Javerta herec tmavé pleti nebo proč by to na dvoře Kateřiny Veliké muselo vypadat jako na autobusové zastávce v Senegalu, tady jsem spokojená. Takto má vypadat film, kde se realizují Afroameričané. Pasáže s kocourem mě moc nebavily, zbytečně film prodloužily, záměr je jasný, ale za tohle srazím, ovšem jinak moc pěkná záležitost. Ráda se na Duši mrknu opakovaně. Nevím, co je na tom pravdy, ale prosáklo ke mně, cosi kolem dabingu, jakože někde se snad trvá na černoších.. Nemáme. Tedy něco málo máme, ale nejsem si jistá, jestli by to Rey dal, aniž by to znělo, jako večerní zprávy pro lopaty a Dominik má svých aktivit taky dost, takže nevím. Navíc mi tento ultimativní požadavek přijde spíš jako totálně ustřelený… Už se těším, jak to vyřeší Japonsko. ()
Budem si to musieť (spolu s V hlave) niekedy pozrieť znova. Pretože ako veľmi sa mi táto dvojica Pixarov páči svojou originalitou a odvahou, tak som si nie istý, či s tým, hoci v ktg. detského / animovaného rodinného filmu, naložili tak, ako by si oba príbehy zaslúžili. Občas úžasné a odvážne, vzápätí zjednodušujúce až nešikovné, zakopávajúce... ()
Galerie (19)
Photo © Walt Disney Pictures
Zajímavosti (35)
- Odhaduje sa, že zo všetkých nových predplatiteľov, ktorí sa prihlásili na Disney+ pred Vianocami 2020, to 13% urobilo výslovne len preto, aby videli film Duša. (Weezy22)
- Inspirací pro tento film se staly filmy Defending Your Life (1991), It's a Wonderful Life (1946) a A Christmas Carol (2009). (ČSFD)
- Podľa Petea Doctera, akonáhle sa dohodli, že hlavnou postavou je džezový hudobník, rozhodli sa tvorcovia pre afroameričana, pretože cítili, ako úzko sú afroameričania spätí s históriou jazzu. (Weezy22)
Reklama