Režie:
Peter WebberScénář:
Olivia HetreedKamera:
Eduardo SerraHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Scarlett Johansson, Colin Firth, Tom Wilkinson, Judy Parfitt, Cillian Murphy, Essie Davis, Joanna Scanlan, Alakina Mann, Rollo Weeks, Anna Popplewell (více)Obsahy(1)
Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (335)
Film, který vyniká zejména hereckými výkony a pečlivě budovanou hutnou atmosférou. Napětí mezi postavami je cítit z plátna v každém okamžiku a dusno, které v domě malíře panuje, jako by panovalo i před televizní obrazovkou. Ale obsahově to nemá absolutně co nabídnout, ten film je v podstatě o ničem. Krásně natočený příběh vzniku jednoho z nejslavnějších obrazl všech dob, jehož poetika mi bohužel nic moc neříká. ()
Film o malířském umění musí být především vizuálně sdělný a plnohodnotný, což snímek Petera Webbera splňuje měrou vrchovatou. Vše je ortodoxně podřízeno rastru kamery a kompozici, pomalému plynutí a výslednému efektu, jaky byste sami stáli v galerii před jakýmsi plátnem. K tomu přidejme skutečně neobvykle působivou mizanscénu, kde každý záběr rovnal se autentické Nizozemsko 17. století, velmi impresivní minimalistickou klavírní hudbu Alexandre Desplata, nádhernou Scarlett Johansson a působivý příběh o pozadí jednoho z nejznámějších obrazů světového malířství. Ta kompozice, v níž sedí Scarlett ve finální podobě slavného obrazu, je skutečně věrohodná. Jan Vermeer - Dívka s perlou... ()
Ilustrace předlohy. Obvyklá nevýhoda je zde velkou výhodou díky kameře, která si v ničem nezadá s díly starých mistrů. Oproti knize sice zamrzí vynechání popisu rutiny a zvyklostí běžného života tehdejší středostavovské rodiny, náboženských rozdílů stejně jako opomenutí dějové linie s bratrem a rodiči Griet. Naopak výrazně potěší potlačení "feelingu artové červené knihovny" a ignorace dovětku po letech. ()
Podívejte, já bych mile rád přihodil víc, zvlášť s přihlédnutím k hezké kameře, hudbě a půvabné Scarlett. Ale krom toho je film zajímavý jen tím, že jeden matlal kdysi skutečně Dívku s perlou namaloval. Kdyby Scarlett netrvalo pět minut, než od Colina dramaticky převezme bělobu, kdyby jí dalších pět minut netrvalo vyplnění povelu "natoč hlavu", a kdyby nebyla tak vybíravá u stánku s flákotou, bylo by během půl hoďky vymalováno, a to doslova. ()
Film, ktorý používa osvedčenú schému (tak ako POLLOCK, LIBERTIN, V TIENI BEETHOVENA...) ale aj tak zaujme hlavne svojou inakosťou. 1_Miesto tmavých farieb používa farebnosť, hru zo svetlom (paralela k maľovaniu) ale pritom vie vykresliť šedivosť stredoveku. 2_Hlavnou postavou nie je ani maliar Vermeer ani Griet a dokonca ani obraz. Všetok dôraz je kladený na okolnosti vzniku obrazu. 3_Film funguje ako doplnok obrazu (alebo naopak). Dáva maľbe hlbší rozmer a divák môže lepšie pochopiť to, čo zo slávneho obrazu vyžaruje... ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Snímek je adaptací stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalier. (Olík)
- Snímek měl oficiální premiéru 31. srpna 2003 na filmovém festivalu v Telluride, v říjnu. Do širší distribuce se měl dostat v listopadu, jenže distribuční společnost Lions Gate jej raději posunula o měsíc déle. Chtěla ho totiž co nejvíce zviditelnit v nadcházející oscarové sezóně. (imro)
- Colinu Firthovi velmi vyhovovalo, jak málo se ví o skutečném Johannesi Vermeerovi: "Je známa spousta faktů a dat, ale nikdo neví, jak ten člověk vypadal, jak se choval a co vlastně doopravdy prožil. Nevíme, jak se oblékal, jak chodil, jestli byl kliďas nebo cholerik. Možná byl hubený dlouhán, možná tlustý prcek, který v jednom kuse pil a tloukl svoje děti. Nebo mohl být podobný člověku, kterého hraju ve filmu. Dalo mi to velikou svobodu, když jsem se rozhodoval, jak ho pojmout. Měl jsem v podstatě volné ruce." (NIRO)
Reklama