Režie:
Pedro AlmodóvarScénář:
Pedro AlmodóvarKamera:
José Luis AlcaineHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Gael García Bernal, Fele Martínez, Daniel Giménez Cacho, Lluís Homar, Javier Cámara, Alberto Ferreiro, Pau Poch, Leonor Watling, Petra Martínez (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (253)
Tak som sa rozhodol aj ja zabrusit do vod filmoveho umenia, filozofickych pojmov a transcedentnych hlbin naruseneho povedomia nejednej miestnej prechytralej tlchuby. Metafory a podobenstva vypisovat nejdem, to praktizujem zasadne len pri podrobnom studiu svojej rannej stolice. Takze asi takto : Almodovar vygeneroval silne rigidne paradigma majuce abilitu sa etablovat ako bazalny archetyp nudnej a pometenej kraviny. Svojim konfuznym spracovanim uz aj tak dostatocne perplexneho a repulsivneho patogenu evidentne sposobil tunajsim miestnym prechytralym tlchubam freneticku fascikulaciu a obsesivnu tuzbu objektivizovat svoj vrodeny egokokotizmus /nerad pouzivam vulgarne vyrazy, ale tu sa inak neda/ tym, ze ukaze aj ostatnym mentalom, ze aj v totalne nezmyselnej chujovine dokaze najst nejaku tu dignitivne periskopicku kvintesenciu / co to je sice netusim, ale podla mna to znie strasne mudro a kul/. Potom tuto dignitivne periskopicku kvintesenciu musi interpretovat dostatocne povysene a za pouzitia signifikantne dostatocneho mnozstva cudzich termitov, za co si u rovnako postihnutych kolegov vysluzi uznanie v podobe hlasneho : Hmmmmmmmmm a u 741 -ky tak akurat salvy huronskeho rehotu a otazku : Co to zase melies za hovna, chuyu?. No takze tak. 5 % ()
ocenenia : MFF Cannes 2004 - Nesúťažný výber ◘◘◘◘ Je čistá hlúposť, byť obdarovaný tak obrovským talentom, a použiť ho na takéto tendenčné, nekomplexné témy.... Veľa zanietenosti a úprimnosti, no o to menej súdnosti a nadhľadu..... Almodóvar by mohol natočiť také úžasné filmy o pokrytectve, závisti, ješitnosti, ctižiadosti......ale iba ak by sa dokázal zbaviť svojej obsesie "sexuálnou inakosťou", iba ak by dokázal byť k ľuďom aj kritický, nie iba empaticky ľútostivý a prehnane humanistický. Žiaľ, to jediné k čomu dokáže byť Pedro kritický je náboženstvo, v ktorom si (podľa mňa až chorobne) zosobnil príčinu všetkého zla a každej diskriminácie. ()
Gayovský opus magnum, jehož jedinným kladem je Almodóvarovo režijní mistrovství. Opět ten film hýří barvami, jenže děj mě naprosto nezaujal (nuda) a finální kličky a vysvětlování (i když dobře vymyšlené a "sedící") to v mých očích pohřbilo úplně. Gael García Bernal může hrát sebevíc přesvědčivě, jenže stejně nejsem zvědavý na to, jak ho vojíždí důchodce. ()
║Rozpočet $5miliónov║Tržby USA $5,211,842 ║Tržby Celosvetovo $40,273,930║ Konečne príbeh kde sa nepriamo rypne aj do úchylackých kresťanov a ich praktikám vedúcim k nivočeniu existencie mladých ľudí. Potom aké to ma relatívne následky, nám už ukáže tento film inšpirovaný skutočnými osobami. Almodóvar zvláda prácu s hercami a časovými rovinami, kde je riadna poprepletanosť ale našťastie žiaden miš-maš, bravúrne, všetko pekne odsýpa, občas niečo aj pobaví či zarmúti. /80%/ ()
Mám lehký pocit, že Almodóvar tak trošku vykrádá sám sebe. Po Vše o mé matce se i ve Špatné výchově vrací k tématu minoritních sexuálních orientací a některé scény až nápadně připomínají zmiňované o pět let starší dílko (třeba čekání před divadlem). Film je hodně zamotaný, španělská jména jednoduchosti děje nepřidají. Heterosexuální divák (myslím, že těch je ještě stále většina) může snadno nabývat dojmu, že prostě homo a trans jsou ty nejpřirozenější a nejtypičtější sexuality, co svět zná. Neříkám, že jsem s tím měl u Špatné výchovy problém. Jenom už po tom dnešním dvojboji a' la Pedro bylo té "jiné" sexuality až dost. Tak teda hurá za holkama! ()
Galerie (54)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (8)
- Film dostal rating NC-17. Aby získal mírnější R, muselo být vystřiženo několik sexuálních scén. (Karlos80)
- Mexický herec Gael García Bernal se musel nejdříve perfektě naučit španělský přízvuk, než s ním byl Pedro Almodóvar ochoten diskutovat o jeho přijetí. (Tereza666)
- Snímek měl oficiální světovou premiéru 12. května na festivalu v Cannes, byl jeho tzv. otevíracím filmem. (imro)
Reklama