Režie:
Jindřich PolákKamera:
Jan KališHudba:
Karel SvobodaHrají:
Petr Kostka, Jiří Sovák, Vladimír Menšík, Vlastimil Brodský, Marie Rosůlková, Otto Šimánek, Valerie Chmelová, Slávka Budínová, Josef Větrovec (více)Obsahy(2)
Satirická komedie Zítra vstanu a opařím se čajem režiséra Jindřicha Poláka byla inspirována vědeckofantastickou povídkou Josefa Nesvadby. Ústředním motivem příběhu je pokus několika bývalých nacistů, žijících díky tabletám proti stárnutí v době, kdy je možné překonávat časoprostorové rozdíly, dopravit Hitlerovi vodíkovou bombu a změnit tak dějiny. Film je mimořádně náročný na trikovou stránku, v ději, několikrát se vracejícim z budoucnosti do minulosti a naopak, se setkáváme se stále přibývajícími dvojníky hlavných postav, především však dvojčat Jana a Karla Burešových, představovaných Petrem Kostkou. Jako agilní, ale přesto smolařšti nacisté se představí Jiři Sovák, Vlastimil Brodský a Vladimír Menšík. (Bontonfilm)
(více)Videa (2)
Recenze (437)
(Prorocký film: Janovo dvojče Karel se udusí soustem a stráví několik let mimo čas, je a není.) Jedna z prvních věcí, kterou divák po titulcích uslyší, je hlas z rádia: "...socialistické státy, které zajistily úspěch mírové konference." Závěrečné vyznění, kdy bdělí esenbáci zatýkají zlé spiklence, raději nekomentuji. Jinak vcelku vydařená, místy pěkně bizarní, ovšem trochu přiblblá komedie. Ke konci jsem se už ztrácel v tom, kolikrát kdo vlastně je. Páreček amerických důchodců - turistů v hitlerovském panoptiku byl věru podařený, ačkoli dnes už by v nich Američany nikdo neviděl a manžel je mnohem spíše parodií na klasického britského gentlemana ("Nejsem si jist, Shirley"). Rozhodně boduje negroidní Menšík v uniformě SS, dobrý je taky Hitler sledující videozáznam svého konce, nicméně nejlepší z celého filmu je fáze, v níž běží úvodní titulky. ()
Nechapu, proc nema tenhle film vyssi hodnoceni, ja na nem vicemene nemuzu najit zadnou chybu. Film ma zajimavej a propracovanej dej, kterej je vetsinu casu dobre prehlednej a jen uplne ke konci to zacne bejt lehce zmateny. Vsichni herci jsou nejvic v pohode a nejlepsi je Sovak po otevreni kufriku u Hitlera. Vlastne ne vsichni herci, Hitler se moc nepoved. No a navic tu je prijemna hudba. Zkratka Polak dobre skloubil komedii, sci-fi a valecnej film a natocil jeden ze svejch nej filmu a film, na kterej se vzdy rad kouknu. ()
Zábavně hravý příběh, kde se samozřejmě nějaké ty nelogické prvky najdou, ale v tom je další kouzlo téhle ztřeštěnosti. Geniální herci - kvalitní obsazení do poslední malé roličky, geniální hudba Karla Svobody a desítky hlášek, z kterých v naší rodině citujeme dodnes. U mě tohle dílo stále patří do TOP 10 českých filmů. Viděl jsem hodněkrát a vždy se skvěle bavím, hlavně proto, že již pokaždé přesně vím, co přijde v následující scéně a už se na to těším. ()
Je asi trochu zvláštní, že 8 let po vzniku Zabil jsem Einsteina, pánové... šel do kin další film, v němž se cestuje do minulosti, aby se tam ovlivnila budoucnost (a v obou navíc hraje jednu z hlavních rolí Sovák), ale jinak mi oba filmy přijdou dostatečně svébytné a odlišné, aby to "ospravedlnilo" vznik tohoto Polákova "epigona". Má to výtečné obsazení, hraje tam příjemně pohodová Svobodova hudba, potěší tam vidět dobovou Prahu (rozhodnutí točit několik scén na střeše Kotvy - která je zde vydávána za terasu bytu - mi ale přijde jako bizar, jehož smysl nechápu), stejně jako krásný exemplář vozu Mercedes-Benz 220 D [W115], v němž se prohání Menšík, a udiví i výskyt telefonu v nákladním voze Škoda-Liaz 100.47, který ve filmu řídí Nárožný. Po stránce humoru mi to ale moc vtipné nepřijde, a od chvíle, kdy se Kostka/Bureš poprvé vrátí do současnosti, to sice začne být nejzajímavější, ale současně to nedává smysl, protože se tam nedodržuje princip, že změny v minulosti ovlivní budoucnost (např. Sovák/Abard je v minulosti zabit, ale přesto se v přítomnosti opět vyskytuje, a takových nesmyslů je tam víc), ty scény s Hitlerem v bunkru jsou strašně trapné (Hitler například mluví dokonale česky, ale jeho vojáci pak už mluví normálně německy), a celkově mi přijde debilní i to, že se ve filmu cestuje do minulosti stylem vesmírné turistiky, tedy tak, že raketa normálně letí ze Země do vesmíru a postavy mají na sobě skafandry, a až ve vesmíru najednou raketa zmizí do minulosti, aniž by se film jakkoli obtěžoval ten mechanismus vysvětlit. Takže když si shrnu nepůvodní námět, nevtipný humor a nelogický děj, vyjde mi z toho nakonec jen dost slabá komedie, které si osobně moc necením, a opět jsem si potvrdil můj odvěký názor, že Češi sci-fi nikdy moc neuměli. ()
Skvelý námet, ktorý nebol dotiahnutý k dokonalosti, ale film sa celkom vydaril. Vždy som chcel aby vznikol veľký film na túto tému, návrat v čase, zvrátiť chod dejín práve u Hitlera... Prvá polovica filmu fajn, druhá už zbytočne prekombinovaná. Želal som si viac scén z 2. svetovej a niečo podobné ako keď Hitler vydesene sleduje osudy nemeckého národa na plátne. Tá scéna bola naj. Film 70%. ()
Galerie (26)
Photo © Centrum českého videa / Barrandov Biografia a.s.
Zajímavosti (54)
- Raketa, kterou nacisté v roce 1941 přistávají, byla ve skutečnosti namalovaná na desce - trojrozměrný byl pouze dolní stupeň, do výše dveří, kterými herci procházeli. (Robbi)
-
Nacistický spiklenec Klaus Abard (Jiří Sovák) v Hitlerově bunkru říká: „Za tři minuty zavolá generál Henka a oznámí vám, že Rusové jsou 100 kilometru od Berlína.“ Karl Henke byl důstojník v Reichsheer během první světové války a v německé meziválečné armádě, Reichswehru a ve Wehrmachtu. Byl povýšen na generálmajora a jmenován vrchním velitelem vyloďovacích operací Wehrmachtu - dohlížel na evakuaci německých jednotek z ostrovů v Baltském moři. Od ledna 1945 se stal zodpovědným za zásobování 4. armády, uvězněné v kapse Heiligenbeil, ve východním Prusku, kde dal 27. dubna 1945 před zajetím přednost dobrovolnému ukončení života.
(sator)
- Ve scéně, kdy se převrhne "biorozpouštěč" do vany s mrtvým Karlem Burešem (Petr Kostka), zůstane na dřevěném obkladu skvrna. V dalším záběru už tam není. (Chegi)
Reklama