Reklama

Reklama

Vánoční koleda

(seriál)
  • Velká Británie A Christmas Carol
všechny plakáty
Trailer

Epizody(3)

Obsahy(1)

Zahořklý stařec Ebenezer Skruž opovrhuje vánočními svátky. V průběhu Štědrého večera jej navštíví tři duchové, aby mu ukázali jeho minulost, současnost i budoucnost v tomto originálním pojetí kultovní klasiky Charlese Dickense... Seriál "Vánoční koleda" je originální adaptací kultovní vánoční klasiky Charlese Dickense z dílny Stevena Knighta. Původní film je mrazivou sondou do temných zákoutí duše Ebenezera Skruže. V ponurém moderním pojetí, které se odehrává na sklonku 18. století, se kromě oblíbeného Ebenezera Skruže, Jacoba Marleyho, duchů Vánoc minulých, přítomných a budoucích i rodiny Cratchitovy představuje také řada zcela nových postav. Neotřelé ztvárnění klasické povídky, které nabízí současnou interpretaci nadčasového příběhu, se noří hluboko do nitra bezcitného a chamtivého muže a odhaluje jej v dosud nevídaném světle. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (47)

TroiMae

všechny recenze uživatele

Zaujalo mě, kolik komentářů kritizuje, že ve filmu je nějaká černá postava. Problém totiž není, že by v Británii té doby nebyli černí lidé (nevím vlastně, jak si někdo něco takového může doopravdy myslet, copak Británie neměla kolonie, proboha?). Takové komentáře svědčí přinejmenším o tom, že problémem je nedostatečná reprezentace. Evidentně Británii posuzujeme ne z historických faktů, ale z dřívějších filmů a seriálů a to považujeme za „fakta“, sic. Mimochodem třeba taková Dido Elizabeth Belle se stala aristokratkou ještě před Dickinsem. Žila v Londýně, vdala se a měla tři děti. (A ty měly další děti.) Nic ve zlém, ale při vším tom zastávání se historických fakt (ve fiktivním filmu, sic), bychom si tu historii měli prostudovat. https://en.wikipedia.org/wiki/Dido_Elizabeth_Belle Tony.cs: „Jediné, co mi vyloženě vadilo je černoška v Londýně 18. století. Tohle pitomé "vyvažování ras" dokáži tolerovat u fantasy filmů, ale ne při ohýbání historických faktů. A za to mají hvězdu dolů. Za blbost!“ blackrain: „Měla jsem problém s jednou postavou. Nejsem rasistka, ale černoška v Dickensovské době? To mi přijde trošku uhozené.“ https://www.english-heritage.org.uk/visit/places/portchester-castle/history-and-stories/black-people-in-late-18th-century-britain/ Mně přijde prostě až komické, jak zrovna v takových filme tak strašně vadí černá postava a tak moc se rozčilují. Ale třeba to, že tam jsou duchové je vnímáno jako historicky přesné, autentické a věrohodné… ;) ()

HiddenDragon 

všechny recenze uživatele

Hodne slusne 3 hvezdy, ale vic asi ne. Problem je, ze je to takova sinusoida. Nekdy byla pomerne emotivni, krasna scena na slzy, aby to vzapeti vystridala pul hodina uondane nudy s nekdy opravdu divnymi replikami. Treba ten uplny zaver byl fakt pff. Prvne nevim proc delat stopadesatou verzi neceho, co je v anglosaskem svete tak notoricky zname, ale budiz. Kazdopadne roztahnout tuto kratkou povidku na 3 hodiny je pomerne brutalni rozhodnuti. Kdyz pominu, ze Pearce mi nikdy nebyl moc sympaticky (coz se sem asi hodi), provedli par razantnich dejovych zmen, takze z takoveho toho disneyovskeho Ebenezera, ktery byl vpodstate jen lakomy morous, udelali docela drsneho hajzlika, spojujiciho nejnizsi pudy financni i telesne. Z takoveho cloveka se pak tezko lusknutim prstu stane opravdovy altruista, cili i ten konec, ktery jsem zminil, byl jak cely film. Nejdriv krasny, vzapeti jaksi "meh"... ()

Reklama

blackrain 

všechny recenze uživatele

Zvláštně pojatá verze legendárního příběhu z pera Charlese Dickense. Více určena dospělým než dětskému diváku. Guye Pearce mohli ještě mnohem více zestařit. Hodilo by se to. Přišel mi příliš mladý. Měla jsem problém s jednou postavou. Nejsem rasistka, ale černoška v Dickensovské době? To mi příjde trošku uhozené. ()

blackJag 

všechny recenze uživatele

"LŽI MI A UVĚŘÍM TI." Velkoryse pojatá verze oblíbené látky, která je v první řadě silnou sociální obžalobou a snad až potom i trochu pohádkou. Start je výborný, Guy Pearce byl pro Ebenezera skvělou volbou, racionalizace viděného má v jeho podání grády, škoda, že nastavený kurz nevydrží až do konce, kdy je sice trochu ospravedlněno obsazení černošky do role Mary (co to mělo být, implementace voodoo?), ale katarze je slabá, působící spíše jako potřeba rychle děj nějak smysluplně zakončit, než čestně dostát vzbuzených ambicí. ()

Kristusazapad 

všechny recenze uživatele

Čo je dôležité - tento seriál je vyslovene anti-dickensovský. Áno, hnevá ma to len preto lebo je to adaptácia Vianočnej koledy. Inak by som nad tým mávol rukou a pridal jednu, možno aj dve hviezdy. Vianočná koleda je rozprávka o zázračnej premene zatrpknutého a chamtivého starca - avšak vo výsledku stále niekde vo vnútri dobrého človeka, resp. človeka, ktorý ešte stále má nejakú nádej na zmenu, človeka, ktorý si prežil smutné, ale aj prekrásne chvíle - na štedrú, družnú, veselú a optimistickú bytosť, a to práve skrz najrôznejšie symboly Vianoc. Či už sa to niekomu zdá gýčovité alebo nie, kľúčová je tu vôňa cezmíny, pudingu, punču, hlasy koledníkov, zvuky hudby a tanečných krokov, smiech detí atď. atp. Dickens verí, že svet je aj napriek všetkému zlu pekné miesto (najmä počas Vianoc) a pekným ho robia cnostní ľudia a hlavne viera, nádej a láska. Aj preto sa Scrooge dostával do takmer všadeprítomného rozporu so svojim veselým a/alebo láskavým okolím a keď ubližoval, ubližoval predovšetkým sám sebe. Pokus o akúsi novú verziu naráža na to, že ide o generický produkt súčasnej televízie, ktorá sa snaží o "dospelosť", čiže o rozvinutie pôvodnej zápletky riešením najrôznejších individuálnych a spoločenských tráum. A tak v tejto rozprávke nie je núdza o znásilnenie, pedofíliu, masové úmrtia, zúfalstvo, teror, alkoholizmus a krutosť. Takýto Scrooge už žiadnu nádej na zmenu nemá - je až príliš traumatizovaný, nanajvýš tak ešte na nejaké to bezproblémovejšie "zaradenie sa do spoločnosti". Celý svet a všetok čas - i minulosť a prítomnosť - pohltil temný duch budúcich Vianoc, čím sa odhaľujú najmä strachy súčasnej spoločnosti zo spoločenského vývoja, rozumej z neschopnosti ovládať a kontrolovať budúcnosť. A v takomto svete Vianoce nič neznamenajú - nanajvýš tak nejaký kultúrny relikt z fiktívnej minulosti, pretože tá skutočná bola plná zaostalosti a predsudkov, ktorý nám má zjemniť pohľad na to desivé miesto menom svet. Zázrak nepríde, pretože zázraky neexistujú. Dnešného človeka - človeka bez nádeje plného existenciálneho chladu a najrôznejších tráum - tak už môže zobudiť (nie zmeniť, zobudiť) iba teror desivých prízrakov. Výsledkom je báchorka zo psychoterapeutického záznamu, ktorá nie je ani vianočná a ani koleda. Vianočný duch v tom dickensovskom zmysle zmizol a tento film je mu vzdialenejší, než Saw 2. Tam, kde bol Dickens plný, pretože neváhal ukazovať krutosť a láskavosť, radosť a smútok, strach a dojatie, vykorisťovanie a veľkorysosť hneď vedľa seba, tu zaznieva len deathmetalové chrapčanie nad hrobom, pričom spevák dokáže zaspievať len jeden jediný tón a spieva o tom, že všetko je na prd. A dôvody sú prosté - všetci sme obeťami temnej a neprekročiteľnej minulosti a prítomnosti. Nie, toto nie je bezútešná, hypnotická a enigmatická tragika Turínskeho koňa. Toto je doslovné, utárané, psychologizujúce, konformistické, zbabelé a vo výsledku cynické. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (1)

  • Herec Rutger Hauer, který si měl původně zahrát roli Ducha budoucích Vánoc, zemřel v době, kdy se seriál natáčel. (TammiLargo)

Reklama

Reklama