Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Indiánský policista John Russell cestuje dostavníkem a při tom narazí na nečekané problémy. Kvůli svému původu se stává terčem posměchu a pohrdání ostatních cestujících. Jenže nikdo z nich zatím netuší, jaký obrat jejich cesta vezme. Brzy dojde k přepadení dostavníku bandity. A jediný, kdo si s nimi může poradit, je právě John… Hombre, vlastním jménem John Russell, je muž, kterého jako chlapce unesli Apači. Přestože se ho později ujal pan Russell, který ho vzal do svého domu a vychoval, mladík později opět utekl k Indiánům. Právě když čeká na stádo divokých koní, přijde k němu Billy Lee, kterého posílá Mendez. Chce s Johnem o čemsi mluvit. Když se John dostaví, dozví se, že jeho práce s koňmi už není třeba, protože dostavníky mezitím nahradily vlaky. Mendez mu ale zároveň oznamuje, že jeho adoptivní otec zemřel a odkázal mu malý penzion. Ten by měl Hombre nyní převzít… Když John dojede na místo, zjistí, že penzion vede žena jménem Jessie Brownová. Žije tu i Mendez a také Billy Lee se svou nespokojenou mladou ženou, která si manželský život rozhodně představovala jinak. Hombre hodlá dům prodat za stádo koní, Jessie tedy bude bez práce a i ostatní musí odjet. Bohatý doktor Alex Favor, který právě okradl indiány o velkou sumu peněz a chce se co nejrychleji dostat do Mexika, se svou manželkou chctějí najmout dostavník, protože vlak už ujel. S nimi mají jet i Hombre, Leeovi a Jessie, která musí začít nový život někde jinde. Na poslední chvíli se do dostavníku dostane ještě surovec a bandita Grimes – sebere lístek vojákovi, který si ho koupil před ním. Namyšlený Favor s manželkou po cestě pomlouvají indiány, a když se dozvědí, že Hombre žil s Apači, chtějí, aby jel na kozlíku s Mendezem, a nikoli s nimi uvnitř dostavníku. Cestou dojde k přepadení: Grimesovi kumpáni, z nichž jeden je šerif Frank, bývalý milenec Jessie, se chtějí zmocnit Favorových peněz. Jediný, kdo se zmůže na účinnou obranu, je právě Hombre. V přestřelce zabije Franka a druhého lupiče, zatímco Grimes bere Favorovu manželku jako rukojmí a odjíždí. Je jasné, že se vrátí s posilou a bude se opět snažit získat peníze. Ty si mezitím vzal Hombre, který je hodlá vrátit svým přátelům indiánům. Starý doktor Favor se pokusí zmocnit zbraně a vzít si ukradené peníze zpět, Hombre mu to ale překazí. Pak ho zanechá samotného uprostřed pouště… (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (242)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Osm hrozných v xenofobním dostavníku? Quentine!? Zase..? Důkaz, že filmová demýtizace divokého západu není jen otázkou tohoto století a zároveň jeden z těch ikonických kusů Paula Newmana, u kterého ani nemusí jíst vejce natvrdo, abyste poznali, jaký je frajer. Finále s ceděním krve pro druhé přineslo ponaučení, že člověk by neměl ze svých zásad za žádných okolností ustupovat, obzvláště pokud se jedná o cynický pragmatismus.. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Z obrovského množství westernů americké produkce se Hombre vyděluje jednak výkonem Paula Newmanna v hlavní roli, ale především psychologickým vykreslením postav a komorním prostředím malé skupinky osob v dostavníku, kde se odehrává většina děje. Film se nevyhnul některým žánrovým klišé, především v závěru, kde Hombre popře své dosavadní chování a hodnotový žebříček a zcela vědomě obětuje svůj život ve prospěch něčeho, co v jeho očích nemá význam. Jistě je to ušlechtilé a přesně ve stylu romantizujících představ o divokém západu, ale je to v rozporu s vývojem celé postavy. Pomalé tempo, slušná kamera a hudební doprovod. Celkový dojem: 70 %. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

„To by som chcel mať na hrobe napísané aj ja.“ – „A čo tam asi budete mať, pane?“ – „Najskôr ´zastrelený ´.“ – „Máte veľa nepriateľov?“ – „Stačí jeden.“ Mám rád Paula Newmana. Nikdy sa neprispôsoboval, to kinematografia sa prispôsobovala jemu. Ale HOMBRE mu príliš nevyšiel. Uvažujem dokonca, či som videl rovnaký film, pretože Steven Jay Schneider tento miestami dosť fádny western zaradil do svojej (inak výbornej) publikácie „1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete“. Režisér Martin Ritt (ktorý s Paulom nakrútil niekoľko filmov, napr. HUD či DLHÉ, HORÚCE LETO) dobre vie, že jeho najväčším kladom je elektrizujúci, mužne mlčanlivý Newman a tak nás jeho prenikavé oči hypnotizujú od prvej sekundy, čo sa zapne kamera. Napriek tomu je dlhovlasý indiánsky úvod rozpačitý, prízemná pasáž s rasistickými kovbojmi to nevylepší a tak snímka, nakrútená podľa knihy Elmorea Leonarda, dostáva spád až keď Newman navštívi dom, ktorý zdedil. Ale práve tu sa ukazuje bezmocnosť scenáristov: najskôr pracujú na psychológii jednotlivých postáv a vzťahoch medzi nimi, aby to s nimi následne vzdali (načo sa mladá kráska v posteli ponosuje na svoj ťažký život, keď to v nasledujúcom deji nemá pointu?). Po psychologickej (a vtipnými dialógmi zapratanej - viď. „výmena pasažierov“) prvej polovičke je v druhej dostavník prepadnutými a začína sa strieľať. Snímka osciluje medzi klasickým prásk-prásk westernom a realistickou drámou, ale nakoniec naplno neuspokojí nikoho. Akonáhle Newman niečo povie/urobí, dal by som 80%, ale jednak to nepovie/nespraví často a jednak - keď som si predstavil, čo by HOMBRE bol bez neho, asi by som išiel na 40% (kvôli čudnému scenáru - postava, evidentne opovrhujúca ľudstvom, má etický problém odbachnúť zavšiveného hajzla od chrbta). ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Na můj vkus až příliš pomalé a příliš moralizující. Hombreho řeč, která vysvětlovala jeho pohled na indiány a bělochy resp. křesťany by se mohla zařadit do zlatého fondu pro-indiánských kýčů. Na druhou stranu Newmanův hrdina mi svým klidem a nekompromisní přímostí seděl a tak mi ani příliš nevadily povrchně napsané vedlejší postavy. To ale nic nemění na tom, že Hombre rozhodně nepatří k těm nejlepším westernům, které za oceánem vznikly a označení za klasiku si určitě nezaslouží. 55% ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Nie je veľa užívateľov, ktorí tomuto dielu Martina Ritta udelili plný počet hviezdičiek. Trochu ma to mrzí, pretože ja mám k nemu osobitne dobrý vzťah už od jeho premiérového zhliadnutia. Ani sa nejako zvlášť nezamýšľam, čím je to spôsobené. Určite má na tom leví podiel Paul Newman z mojej Top 10, krásna kamera, zovretý príbeh s minimálnym počtom osôb, výborné dialógy a v neposlednom rade aj zaujímavý dabing. A samozrejme trochu v úzadí pôsobiaca Diana Cilento. ()

Galerie (77)

Zajímavosti (6)

  • Autorem fotografie ze závěrečných titulků - pochází z roku 1886 - je Camillus Fly, slavný fotograf z legendárního arizonského města Tombstone. Bílý chlapec na ní je Jimmy (Santiago) McKinn, kterého v roce 1885 chytili Apači. Podobně jako Paul Newman ve filmu se i McKinn zcela přizpůsobil životu v kmeni - “zachráněn“ byl proti své vůli během Geronimovy kapitulace v roce 1886. (džanik)
  • Film byl natočen na místech v Coronado National Forest v Arizoně, v dole Helvetia v Pima County v Arizoně, v Old Tucson v Arizoně a na Bell Ranch v Santa Susana v Kalifornii. Scény scénických stanic byly natočeny v Jean Dry Lake, Las Vegas, Nevada. (Zetwenka)
  • Natáčení kolidovalo s termínem předávání Cen Akademie. Martin Balsam (představitel Mendeze) byl tehdy zrovna nominován na Oscara pro “nejlepšího herce ve vedlejší roli“ za film Tisíc klaunů (1965), ale neměl povolení natáčení opustit. Potají zmizel, aby se mohl ceremonie zúčastnit. Oscara získal. (džanik)

Reklama

Reklama