Reklama

Reklama

Martin

(festivalový název)
  • USA Martin
Trailer

Obsahy(1)

Tento málo známý a jen vzácně uváděný film je pronikavým portrétem odcizení a zároveň důmyslnou dekonstrukcí žánrových konvencí spojených s filmovými upíry. Je Martin jen sexuálně narušený mladík, anebo, jak tvrdí jeho pověrčivý bratranec, bájný Nosferatu? To je jen jedna z provokativních otázek, se kterými si Romero pohrává. Reprezentují černobílé pasáže Martinovu minulost, anebo jen jeho médii živené představy? I tato otázka zůstává otevřená. Ovšem ať už je Martin mytickým netvorem, nebo současným psychopatem, cítí potřebu zabíjet a pít krev. Nemaje upíří zuby ani nadpřirozené schopnosti, musí se spoléhat na vlastní vynalézavost a speciální nástroje, jako jsou injekční stříkačky a žiletky. Scény, ve kterých sleduje svou kořist, evokují extrémní napětí, které uvolní až ironický humor v pasážích, kdy se se svými sklony svěřuje rozhlasovému hlasateli. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (47)

Xmilden 

všechny recenze uživatele

V mých očích filmu moc ubližuje nesouvislý děj, který jakoby se skládal z různých epizod. Přitom jakmile Martin jde po své oběti, tak film najednou srší nápady a tempo je výrazně rychlejší. Hodně zvláštní Romerův film, který mě zase tolik nenadchnul. Chtělo by to opět nějaký zdařilý remake. Romero má často silnější scénáře než režii. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Netradiční drama o málomluvném mladíkovi Martinovi. Martin je divný. Martin je Nosferatu - asi. Romero rozsekal pravidla pro upírský horor na cucky. Ve skutečnosti ani není jasné, zda je Martin upír. Nojo, vadí mu se dívat dlouho do slunce, ehm, normální člověk se do něj dívat nemůže, jinak oslepne. Výborně natočené násilné scény, když Martin přepadává své oběti, jsou tak civilní, až z nich jde chlad. Spíše pro okrajové publikum, kterému nevadí pomalejší tempo vyprávění. Čtvrtou hvězdu dávám za konec. Nejhorší je mít dědka větším maniakem, než jsem sám... ()

Reklama

Jordan 

všechny recenze uživatele

Romero sa preslávil zombíkmi, no na svojom konte má aj málo známy, no veľmi dobrý a hlboký zárez do témy upírov - tým je Martin, comming out dráma šmrncnutá gialom, hororom a trochou romerovsky svojskej psychológie: takto nejako by mal vyzeraž dobrý žánrový synkfetizmus, takto nejako sa posúvajú hranice hororu (prenikajú) aj do "vážnejších" filmov/tém; ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Velmi překvapivé. Romerův film bourá skoro celou upírskou filosofii a uvádí diváka do nejistoty. Martin je velmi zvláštní. Já sám jsem po skončení nevěděl, co si mám myslet, a dal jsem proto tři hvězdy. Ale teď, když jsem si to nechal v hlavě rozležet, musím přihodit čtvrtou hvězdu. Náhlé zakončení filmu si asi budu ještě nějakou dobu pamatovat. A bylo opět zábavné vidět i pozdějšího mistra speciálních efektů Toma Saviniho ve vedlejší roli. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Jeden z najzaujímavejších filmov George A. Romera a pritom je tak nepochopiteľne zabudnutý... Ide o typ psychologického hororu. Režisér si tu pohráva s témou vampirizmu, no inak ako je bežne zvykom. Úspešne sa mu darí zneistiť diváka v tom zmysle, že nakoniec ani poriadne nevie, čo je realita. Je naozaj hlavný hrdina upír, alebo to je len povera, prípadne nejaká duševná choroba? Definitívnu odpoveď sa divák síce nedozvie, avšak zároveň to dáva veľký priestor na fantáziu a vlastnú interpretáciu. Hlavný hrdina je vykreslený veľmi dobre - v podstate ide o veľmi nešťastnú bytosť, ktorá si nedokáže vysvetliť, narozdiel od poslucháčov rádia vo filme, čo by malo byť na jeho osude také príťažlivé. No smrti sa bojí, aj keď ju podvedome vyhľadáva a stále o nej rozmýšľa. Zároveň sa tu nezabudlo na čierny humor, ktorý niektoré scénky veľmi príhodne dopĺňa. Režisér tú teda úspešne vedie dialóg s filmovou verejnosťou, pričom dovoľuje urobiť si svoje vlastné závery. V niektorých ohľadoch mi dokonca snímok pripomenul rannú Cronenbergovu tvorbu, a to i napriek tomu že ten sa vo svojich filmoch tak s divákom nehrá, je krvavejší a zvyčajne ide až na jadro problému - svojou vlastnou úvahou a interpretáciou myšlienok. Skrátka, veľká spokojnosť. Slušný nadpriemer. 80/100 ()

Galerie (47)

Zajímavosti (7)

  • George A. Romero chtěl původně film natočit černobíle. (Chatterer)
  • Britské synthpopové duo Soft Cell vydalo v roce 1983 skladbu s názvem "Martin", která byla inspirována tímto filmem. (Zdroj: ČSFD)
  • George A. Romero označil tento film za svůj nejoblíbenější. (Chatterer)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno