Režie:
Kathryn BigelowScénář:
W. Peter IliffKamera:
Donald PetermanHudba:
Mark IshamHrají:
Patrick Swayze, Keanu Reeves, Gary Busey, Lori Petty, John C. McGinley, James Le Gros, Bojesse Christopher, Julian Reyes, Daniel Beer, Vincent Klyn (více)Obsahy(2)
Agent FBI Johny Utah se tajně vydá mezi kalifornské surfaře, aby vystopoval takzvané Exprezidenty – ozbrojenou bandu bankovních lupičů. Potká se s výborným surfařem Bodhim, jehož drogou je adrenalin. Rád riskuje. Utah hledá pravdu, Bodhi největší vlnu. Jsou natolik ponoření do vzájemného soupeření, že svým vášním téměř obětují zdravý rozum, hrdost a život... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (463)
|| Scenár: W. Peter Iliff | Hudba: Mark Isham | Produkcia: James Cameron, Peter Abrams, Robert L. Levy | Distribúcia: 20th Century Fox | Štúdio: Largo Entertainment, JVC Entertainment Networks| Rozpočet: 24 miliónov $ | Tržby: 83,531,958 $ || Skvelý film, ktorý má ale nevysvetliteľne divné časti s nenormálne sa chovajúcimi postavami. Touto divnosťou zabíja inak príjemnú free atmosféru morských vĺn... ()
Čtyři chlápci, s gumovými maskami bývalých ředitelů zeměkoule nataženými přes vlastní tváře, již léta úspěšně přemísťují finance ze zbytečně zazobaného bankovního sektoru do svých kapes. Oproti policii, která jako celek v případu tápe, má detektiv Pappas jasno – pachatelé jsou surfaři. Pappas však, vzhledem ke své mírně zanedbané fyzické kondici, nemůže skočit na surf a vše objasnit. Proto mu přijde vhod nový kolega Johnny Utah, který je sportovně založený, čímž má jistou šanci zkrotit ve vlnách neposedné prkno a přitom najít mezi adrenalinovými šílenci ty, kteří si svůj koníček rádi financují s pistolí v ruce. ()
"JEŠTĚ SURFUJEŠ?" - "KAŽDÝ DEN." Akční žánr si sice vyzkoušelo povícero režisérek, ale s respektem se dá mluvit jen o jedné a sice o mimořádně talentované bejvalce Jamese Camerona (rozvedli se ve stejném roce, kdy natočila BOD ZLOMU, který v kinech slušně zabodoval i přes konkurenci v podobě T2), Kathryn Bigelow (ZVLÁŠTNÍ DNY). A jedním z důvodů proč tomu tak je, je právě tenhle vynikající akčňák těžící z kouzla adrenalinových sportů. Inteligentní scénář stavící na ambivalentním vztahu detektiva a jím stíhaného zločince, posloužil Bigelow jako odrazový můstek pro atmosférickou (ale na mě dnes už dost utahanou) akční krimi s velmi dobrou kamerou a skvělou dvojkou Swayze-Reeves (a výborným Gary Buseym obsazeným výjimečně do kladné role) a několika nezapomenutelnými scénami jako pěší honička nebo skok z letadla bez padáku, který byl nominovaný na cenách MTV na nejlepší akční scénu roku. ()
Kdyby mi tenhle film někdo vyprávěl, řeknu: "Co má bejt, tuctovej akčňák". Jenže to by nesměl mít atmosféru, která se vyprávěním nedá přenést, nesměl by mít dvojici Reeves-Swayze, nesměl by mít nádherné záběry vln a surfování na nich, nesměl by mít pěkné chlapy, perfektní hudbu .... Jo, pak by to teprv byl "tuctovej akčňák". ()
Někdy nerozumím tomu proč tenhle jedinečný, originální a kultovní film nebyl asi nikdy řádně doceněn. Uběhlo již 16 let a já stále marně čekám na podobný nářez. Film, kde lupiči v maskách bývalých prezidentů USA vykrádají banky, surfují a skáčou padákem, prostě musí být něčím jedinečný. A zde jsou mé důvody: 1. Nádherné záběry surfujících borečků. 2. Životní role Patricka Swayzeho (čert ví proč se pak tak vytratil). 3. Začínající Keanu Reeves. Tohle prostě byla jeho životní role. 4. Nádherné a dechberoucí akční scény včetně zapálení auta u benzínové pumpy a následný úprk až po střelbu do vzduchu. 5. Filmy o loupících Exprezidentech mě vždy braly. 6. Ta závěrečná scéna s obří vlnou nemá prostě chybičku. Atd. Těch důvodů by bylo velmi mnoho. 100% ()
Galerie (59)
Zajímavosti (38)
- Při výskoku z letadla z 1 200 metrů trvá volný pád hlavních hrdinů 90 vteřin, ale ve skutečnosti z takové výšky trvá pád pouze 30 vteřin. (cariada)
- Původně měl být film nazván Riders on the Storm, uvažovalo se také o názvu Johnny Utah. (Tygrys)
- Když se scénář, nazvaný původně "Johnny Utah," dostal do rukou režisérky Kathryn Bigelow, připadal jí v této podobě dost průměrný, ale přesto v něm cítila slušný potenciál. Požádala tedy o spolupráci svého tehdejšího manžela, Jamese Camerona, který se pozvolna připravoval na natáčení Terminátora 2: Dne zúčtování (1991), ale ještě měl trochu času, aby příběh poměrně zásadně přepsal. Cameron kromě toho začal chodit i na porady, kde se - protože už měl v Hollywoodu solidní pozici - své méně zkušené partnerky často musel zastávat a působit coby jakýsi nárazník proti vměšování ze strany studia. Řekl k tomu: "jenoho dne jsem se víceméně probudil jako producent." (NIRO)
Reklama