Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Drama francouzského válečného zajatce ve Východním Prusku, jemuž se lidé vyhýbají, a který hledá útočiště ve světě dětí a zvířat. Obyčejný chlapec vyrostl ve zvráceného netvora. Dvanáctiletý, stále odstrkovaný a ponižovaný Abel se mstí. Pouhou myšlenkou založí požár nenáviděné školy. Od té chvíle ví, že může ovlivňovat osud: „Ten den jsem pochopil, že osud je skutečný, že má magické schopnosti, a že je na mé straně". Abelovým světem zůstávají děti. A tak přijde obvinění ze znásilnění malé dívenky. Ale on přece „jen" fotografoval tu malou, krásnou princeznu. Historie mu dává další šanci. Místo vězení přichází válka. Je rok 1939 a přicházejí „vyvolení" - jednotky SS. Ve službách důstojníků 3. říše, včetně Hermanna Göringa osobně, roste jeho historický význam. On, v sedle svého koně, doprovázen čtyřmi dobrmany, vyhledává budoucí elitu německého národa - děti na převýchovu. Na odporu nezáleží, jen je přived, nedej na to, že ti říkají netvor. Pouze ty rozhoduješ... Klíč k nevšednímu příběhu muže, jenž zůstal věčným dítětem poskytne napůl pohádkový charakter předlohy, jenž nahlíží fenomén nacismu a jeho manipulace s vědomím mas v souvislosti s germánskou mytologií. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (47)

BlackTom 

všechny recenze uživatele

Od názvu som síce čakal väčší "hardcore", ale napriek tomu sa mi do rúk dostala dostatočne silná snímka. Malkovich ma udivuje, raz sa neviem rozhodnúť, čo zač vlastne bola jeho postava, či len obyčajný pedofil, fanatický milovník detí alebo proste len blbec, čo je vždy v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. Rozhodne to však Netvor v mojich očiach nebude. A dokonca ani len obyčajný kolaborant, pretože Abel sa nevykašlal na vlasť prvý, to Francúzsko ho zradilo. Mimochodom, dúfal som, že hrôzostrašný ksicht Dietera Lasera (Ľudská stonožka) už nikdy viac neuvidím... Ani neviem, čo sa mi na tom vlastne tak páčilo a je dosť možné, že len Malkovich a dosť netradičný pohľad na Druhú svetovú vojnu. Takáto kombinácia je niekedy viac než dosť. ()

Muse 

všechny recenze uživatele

Pohled na nacisty zevnitř, od prvopočátku formování dětských duší na fanatické, na svůj národ hrdé zabijáky. Malkovichem ztvárněná postava Abela své přezdívce Netvor však nedostojí, naopak je to mírumilovný podivín, který svůj život zasvětil ochraně zvířat a dětí. Velice příjemná podívaná (když pominu hořící tělíčko desetiletého chlapce...). ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Netvor je efektním filmem. Ale požadovat po něm, aby znamenal další pokračování Plechového bubínku, by bylo troufalé. Základní požadavek romantiky mysticismu je sice dětinský, ale v nosné konstrukci myšlenky nejistý. Impozantní jsou řady obrazů kameramana Bruna de Keyzera, snaží se pokořit svým jasnem i s plamenem, aby na konci rozpoutal bouři ohňostroje. Volker Schlöndorff vybrousil zrak a vypolštářoval mechem románovou předlohu francouzského spisovatele Michela Tourniera z roku 1970, v obém je kus Goethovy balady a křesťanské symboly v dětské zranitelnosti. Křižácká sídla Malbork a Schönberg - Szymbark jsou ohromující kulisou i v moderní době, baladičnost si pohrává s pohádkovými výjevy i zasněním. Poutníkem dětskou bezbranností je Abel Tiffauges (zajímavý John Malkovich), ta prostodušší nevinnost života. A neboť bůh a ďábel jedno jsou, tak se rodí alternativní snímání skutečnosti vlastním nitrem a obvazové krášlení. K výraznějším postavám patří způsobný vrchní lesník od nejvyššího lesníka (příjemný Gottfried John), dětinský, lačný a vznětlivější polní maršál Göring (dobrý Volker Spengler), a zdrženlivý hrabě starobylého rodu von Kaltenborn (příjemný Armin Mueller-Stahl). Z dalších rolí: uvědoměle dbalejší velitel nacistické vojenské školy kadetů a dětí Raufeisen (Heino Ferch), hospodyně z vojenské školy Netta (Marianne Sägebrecht), rasově fanatický lékař školy - profesor Blättchen (Dieter Laser), Abelův ženský element v životě Rachel (Agnès Soral), malá mstivá Martine (Sasha Hanau), Abel internátně katolického dětství (Caspar Salmon), Abelův ochránce v dětství a školníkův syn Nestor (Daniel Smith), nebo zachráněný malíček Ephraim (Ilja Smoljanski). Film Netvor je efektním filmem s podmaňujícími obrazy v mollových barvách romantické mystiky. Je spíše marnivým než obratným. ()

Chung 

všechny recenze uživatele

Silný příběh a vynikající John Malkovich. Schlöndorffovo válečné drama vypráví osud prosťáčka Abela, kterého jeho naivita a láska k dětem přivádí do stěží uvěřitelných situací. Jako válečný zajatec je přidělen do služeb důstojníků SS, nakonec se ocitá ve vojenském táboře pro chlapce, kde dostane za úkol získávat nové mladé rekruty. Věří, že ho vede Osud a nepochybuje, že jeho úkolem je především děti chránit, ve výsledku však slouží jako nástroj zrůdné ideologie. Film ukazuje, jak snadné je zmanipulovat a zdeformovat (nejen) dětskou duši, zároveň je velmi netypickým pohledem na druhou světovou válku. Nakonec jde ale především o příběh zvláštního muže. Skvěle napsaný, poutavě vyprávěný a se silným závěrem (odkazujícím na legendu o sv. Kryštofovi). ()

Richie666 

všechny recenze uživatele

Zatím nejlepší role a nejlepší výkon Johna Malkoviche, co jsem viděl. Konečně se nepitvoří nebo nehraje pouze svoje alterego, nýbrž charakterní a zajímavou postavu. Je zde krásně vykreslen "nevinný dětský" svět v mysli hlavního hrdiny, některé myšlenky přitom dokazují jeho výjimečnost; silně působí scény z přírody, ať už hon na vysokou nebo pokec s losem (ten je vážně super). Nicméně onen konflikt mezi tímto a realitou, ke kterému to všechno směřuje, přichází moc pozdě, vlastně je zároveň i pointou. Což je na jednu stranu transparentní pro náhlé procitnutí z vlastní letargie, avšak u příběhu odehrávajícího se během světové války to pořád působí příliš naivně. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (4)

  • Film nezaznamenal očakávaný úspech a nezarobil si ani na náklady. Štýl literárneho spracovania nebol kino publikom prijatý. (Arsenal83)
  • Natáčanie prebiehalo od konca júla do začiatku decembra 1995 v Paríži, v Marienburgu, južne od Gdanska, na zámku Schönberg a v Nórsku. (Arsenal83)
  • Film obsahuje veľa biblických symbolizmov. Postavy Ábela (John Malkovich) a Raufeisena (Heino Ferch) možno chápať ako symbolické stelesnenie princípu mieru a vojny v súvislosti so starozákonným príbehom Ábela a Kaina. Scéna, v ktorej sa silný Ábel vo veľkej núdzi brodí vodou s malým židovským chlapcom na pleciach, je zas odkazom na sv. Krištofa, ktorý preniesol Ježiša cez vodu na svojich ramenách. (Arsenal83)

Související novinky

Gottfried John 1942 - 2014

Gottfried John 1942 - 2014

03.09.2014

Herec Gottfried John zemřel nedaleko Mnichova, kde dožíval svůj život po boku své ženy a kde prohrál svůj boj s rakovinou. Narodil se v Berlíně během bouřlivých dnů války. Otce nikdy nepoznal a… (více)

Reklama

Reklama