Reklama

Reklama

Thelma a Louise

  • Česko Thelma a Luisa (více)
Trailer

Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)

(více)

Videa (14)

Trailer

Recenze (512)

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Vynikajúci snímok, ktorý je nielen klasickou road movie, ale aj pozoruhodnou výpoveďou o súčasnom svete, slobode, o vzťahoch medzi mužmi a ženami, získal Oscara za scenár. Nominované boli aj obe herečky, Ridley Scott ako režisér, kamera a strih. Geena Davis asi vo svojom najlepšom filme priam žiari. Jeden z najlepších a pre mňa najobľúbenejších filmových koncov. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Celý problém Thelmy a Louisy tkví v nešťastném propojení precizity klasického hollywoodského stylu s evropskou tematikou aplikovanou na americké prostředí. Na jednu stranu se film tváří jako evropské vyprávění, kdy není děj motivován primárně příčinou a následkem nebo naplňováním deadlineů, ale pracuje s mnohem uvolněnějšími kauzálními vazbami a vědomým neujasněním si cíle, na druhou stranu rozvolněná šedesátá i deziluzivní léta sedmdesátá dávno odezněla. Nacházíme se v Americe, v post-klasickém Hollywoodu let devadesátých, s nimiž se pojí nutnost vršit deadliney – tedy jakési limity, do kdy musejí postavy vyřešit určitou věc. Takový deadline představuje kupříkladu vzetí / nevzetí Brada Pitta (na rozhodnutí mají postavy vymezený čas, protože Brad na ně věčně čekat přirozeně nebude), sehnání peněz nebo překročení hranic do Mexika. Nejvýraznější deadline je pak policie, jež obě dívky stíhá a jež rámuje celý příběh (proto dojde ke kontaktu dívek s policí až u konce). Jak vidno, deadliney jasně převažují nad uvolněným evropským vyprávěním, s kterým nemá film zhola nic společného, přestože po něm permanentně - minimálně synopsí - háže očkem. Postavy se v hollywoodských filmech osvobodit a odpoutat zkrátka nemohou. I když možná za tím nevězí normy hollywoodského vyprávění, ale omezení, které na dívky klade patriarchální model společnosti. Rovněž proto se těší Thelma a Louisa tak značné oblibě mezi teoretičkami genderových, feministických, post-feministických, kulturálních a queer studií. Přesto všechno je film nesmírně zajímavý jednou věcí – zdá se, jako by prohazoval příčinu a následek, protože obě dívky teprve až po objevení deadlineu (budoucího následku) začínají konat, ale tomuto deadlineu se snaží pokaždé vyhnout. Směřuje se tu od deadlineu, nikoliv k němu. Jak mazané, pane Scott! ()

Reklama

Rover 

všechny recenze uživatele

Perfektní, výtečné a hlavně vtipné!! Předstvitelky hlavních rolí jsou prostě k zulíbání...Hned bych se na to podíval znova. Všechna chvála také patří výborným českým dabérkám... krásný filmový zážitek. Po pravdě řečeno: ani to nemohlo skončit jinak, proto konec nebyl zas až takové překvapení....ale jinak se film překvapeními jen hemžil!!! HUDBA: Hans Zimmer - hmm, rozhodně jiné, než pozdější apokalyptické (ovšem na jedno brdo) symfonie ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Jo, to byly časy, když Zimmer ještě skládal originální hudbu a Michael Madsen vážil míň než já... Thelma a Luisa (číst umim, ale oficiální název mi prostě nejde z hu...teda z klávesnice) jsou naprosto úžasně ženský film. A je jenom klika, že Ridley Scott se onoho brilantního scénáře chopil tak jak se ho chopil. Zkrátka další skvělý film o svobodě ducha, tentokrát se zvláštností jménem ženskost. Silný zážitek, výborné herecké výkony, propracovaná hudba. A ne zrovna povedený dabing:P (ve stavu v jakém film uvedla Prima před Vánoci 2005, a kdy jsem ho KONEČNĚ viděl) 80% ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Kultovní roadmovie o feminismu s kriminálním podtextem a o tom, že není cesty zpět stojí na úžasných hereckých výkonech oscarových hereček Susan Sarandon a Geeny Davis. Brad Pitt zde sice odehrál malou roli, ale určitě velice významou pro jeho další kariéru. Ridley Scott vše podtrhuje jako vždy skvělou režií a vyjma jedné vyjímky (Bílá smršť) vše na co sahne promění v nezapomenutelný zážitek. Po celou dobu vás navíc bude provázet perfektně vybraná muzika.... ()

Galerie (85)

Zajímavosti (53)

  • O režii se jednoho času zajímal Richard Donner (celkem bylo zvažováno přes 40 režisérů, projekt měl vzniknout již roku 1983). (HellFire)

Související novinky

Nekalé praktiky v pakárně

Nekalé praktiky v pakárně

21.08.2006

Herečky Susan Sarandon a Helena Bonham Carter utvoří silnou ženskou dvojici ve stylu Thelmy a Louise v dramatu ELEANOR AND COLETTE. Příběh snímku se odehraje v psychiatrické léčebně, kde pacientka… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno