Režie:
Bryan SingerScénář:
Christopher McQuarrieKamera:
Newton Thomas SigelHudba:
John OttmanHrají:
Stephen Baldwin, Gabriel Byrne, Benicio Del Toro, Kevin Pollak, Kevin Spacey, Chazz Palminteri, Pete Postlethwaite, Suzy Amis, Giancarlo Esposito (více)Obsahy(1)
Podvodníček je jedním ze dvou přeživších masakru v losangeleském přístavu. Pomocí rozsáhlých retrospektiv líčí vyšetřovateli spletitou změť událostí, které jej i s jeho kumpánem přivedly na pašeráckou loď... Po únosu kamionu v New Yorku je pět zločinců zatčeno a podrobeno výslechu. Protože nikdo z nich není vinen, plánují se policii pomstít. Operace probíhá hladce, ale pak se ukazuje, že za vším stojí mistr legendárního zločinu Keyser Söze. Je zřejmé, že každý z nich Sözeho v určitém ohledu poškodil. V rámci odvety pak následkem výbuchu na lodi zemře 27 mužů. Nyní však vyvstává zásadní otázka – kdo je vlastně Keyser Söze? (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (1 307)
Pokud jste toto dílo viděli a z nějakého důvodu ho přestali sledovat pár minut před koncem, protože jste si mysleli, že už je vám vše jasné, zaručuji vám, že jste viděli úplně jiný film. Zní to trochu divně? U tohoto filmu vůbec ne. Geniální závěr v posledních sekundách staví celý děj na hlavu. Mimochodem, první Oscar pro Kevina Spaceyho a Oscar za scenář. ()
Toužím po prequelu Keyser Begins! Atmosférická pecka, kde Singer s Ottmanem vytáčí napětí na maximum, je pro mě zhmotněním filmové dokonalosti a na šokující pointě rozhodně nestojí. Věřte mi, já to viděl nejmíň 15x, což mě staví, co se týká znalosti aktivit Keysera S., minimálně na úroveň výrobce porcelánu pana Kobayashiho.. „Jak chcete střelit ďábla do zad, agente Kujane, co kdybych minul..?" ()
Tak tenhle film mě nechal absolutně chladným. Pro mě velmi nadhodnocená záležitost. Herci nezajímaví, jediný kdo mě zde zaujal byl Spacey, zbytek mi byl ukradený. Zápletka se mi zpočátku jevila zábavná, po čase však otravná až nudící. Závěrečný zvrat je sice fajn, ale více než tři hvězdy dát nemohu. Nic pro mě.55% ()
Obvyklí podezřelí jsou za opravdu dlouhou a dlouhou dobu největší scenáristický um, co byl v amerických detektivních filmech k vidění. Od skvěle exponovaného příběhu přes všechny dějové peripetie až ke geniální pointě, která dává filmu docela nový rozměr a sama o sobě je nositelem významové složky snímku. Obvyklí podezřelí jsou filmem, na který se jen tak nedá zapomenout, který kdekdo cituje a parafrázuje (od Simpsonových až po všechny ty americké rádobyvtipné parodie) a který vytvořil milník v žánru detektivních filmů. Stejná kvalita jako Fincherovo Sedm, ale ne tak temné a mnohem mnohem více odkazující k předsokratovskému zlomku, že svět je děcko posunující kaménky, tedy že život je jen jedna velká HRA... Podobné filmy: Lhář, Nerovná partie, Hra, Interview ()
Taková zajímavá šachová partie. Rozhodnete se věží sebrat soupeři střelce, ale ten je už blokovaný dámou. Zaútočíte na střelce tedy i koněm, přece jen nechcete o věž přijít. Protihráč ale nasadí na ochranu střelce další svou figurku a uprostřed pole se najednou vytvoří velká vzájemná blokáda. Všechno se stále víc a víc komplikuje, každý tah může rozhodnout o vítězi... Rozhodnete se zaútočit a najednou zjistíte, že jste v zadní části pole dostali šach mat. Celý ten boj kolem střelce byl jen důmyslným prostředkem na odvedení vaší pozornosti od hlavní pointy nepřítelova plánu. Podíváte se na celou hru znovu a najednou všechny tyhle drobnůstky vidíte. Vyjádřeno trochu metaforicky, ale přesně takový tenhle film je. Dodatek 7. srpna 2011: Čím častěji tento film vidím, tím více se mi líbí. Napoprvé se v ději ztrácite, napodruhé si užíváte onen "nový pohled" na celou zápletku, napotřetí začínáte znovu uvažovat, co se vlastně ve skutečnosti stalo. Podobně mnohovrstevný scénář je pro kriminálku něčím ojedinělým až geniálním a Keyser Soze pro mě, podobně jako pro miliony lidí na světě, ztělesňuje jednoho z nejlepších záporáků v dějinách filmu. ()
Galerie (67)
Photo © 1995 Gramercy Pictures
Zajímavosti (59)
- Modrý papoušek je odkazem na film Casablanca (1942). (Kulmon)
- Obľúbený film Stana Leeho. (HFCJ)
- Replika Kevina Spaceyho (Verbal) "The greatest trick the Devil ever pulled was convincing man he didn't exist" pochází z díla francouzského básníka Charlese Baudelairea. Zazněla i ve filmu Konec světa (1999), kde hrají také "obvyklí podezřelí" Gabriel Byrne (Keaton) a Kevin Pollak (Hockney). (casyy)
Reklama